• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

תרופה כחול-לבן מבוססת מיקרוביום הראתה תוצאות חיוביות בחולי סרטן

התרופה, פיתוח של חברת הביוטק הישראלית ביומיקה, גרמה לעצירת גידולים סרטניים בחולי סרטן ריאות NSCLC וחולי סרטן המעי

פרופ' גל מרקל, מנהל מרכז דוידוף לטיפול וחקר מחלות הסרטן. "תחום המיקרוביום עשוי להפוך לחלק משמעותי בחקר הסרטן"

תרופה לסרטן המבוססת על מיקרוביום, פיתוח ישראלי, הצליחה לגרום לעצירה של גידולים סרטניים בריאות (NSCLC) ובכליות אצל יותר משני שלישים מהחולים שלא הגיבו לטיפול אימונותרפי קודם. על כך מדווחת הבוקר (ב') מיטל יסעור בית-אור בישראל היום. תוצאות הניסוי יוצגו בכנס הקרוב של האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית (ASCO).

התרופה פותחה על ידי חברת הביוטק הישראלית ביומיקה. ניסוי שנועד לבחון את בטיחות התרופה הראה תגובה חיובית של מרבית החולים לטיפול המשולב עם אימונותרפיה ואף עצירה של הגידול הסרטני. הפיתוח הקליני של התרופה צפוי להימשך בתקווה לסייע לחולי סרטן שלא מגיבים לטיפולים הקיימים.

המחקר נעשה בקרב חולי סרטן כליות וסרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים במרכז הרפואי רמב"ם בהובלת פרופ' רות פרץ ובמרכז דוידוף לחקר הסרטן ב"בילינסון" בהובלת פרופ' סלומון שטמר. המטופלים קיבלו טיפול משולב בתרופה האימונותרפית אופדיבו ובתרופה הנחקרת, 128BMC.

נמצא כי 72% ממשתתפי המחקר הראו אינדיקציות קליניות חיוביות שכללו שיפור ואף נסיגה במצב המחלה, כמו גם עצירת התקדמותה בחלק גדול מהמקרים. ב-55% מהמטופלים היתה תגובה חיובית ממושכת לטיפול המשולב, ובמספר חולים היה משך תגובה בולט של מעל 16 שבועות, כאשר חולה אחד הראה יציבות במצב המחלה למשך יותר מ80 שבועות.

100% מחולי סרטן הכליה ו-60% מחולי סרטן הריאות במחקר הראו אינדיקציות קליניות חיוביות, המצביעות על יעילות פוטנציאלית של התרופה עבור סוגים שונים של סרטן.

למרות שהתוצאות ראשוניות ומבוססות על מדגם קטן של חולים, מדובר בפעם הראשונה בה תרופה המבוססת על מיקרוביום מצליחה להוביל לשיפור במצבם של חולי סרטן במסגרת ניסוי קליני בבני אדם בישראל. במחקרים בעבר נעשתה השתלת צואה במעי של חולי סרטן שלא הגיבו לטיפולים אימונותרפיים במטרה לשפר את התגובה.

פרופ' מרקל, מנהל מרכז דוידוף לטיפול וחקר מחלות הסרטן ב"בילינסון" ויועץ מדעי לחברת ביומיקה, אמר כי "הממצאים נותנים תקווה לחולים המתמודדים עם גידולים סרטניים עיקשים. אני מאמין שתחום המיקרוביום עשוי להפוך לחלק משמעותי יותר ויותר במסגרת חקר הסרטן, ושמח על כך שהבשורה בתחום חשוב זה מופצת לעולם מהארץ".

נושאים קשורים:  תרופות לסרטן,  מיקרוביום,  חקר הסרטן,  פרופ' גל מרקל,  חדשות,  פיתוח ישראלי
תגובות
28.05.2024, 08:27

כי מציון תצא תורה.גאווה ישראלית מקווה שהתרופה תצלח את תהליך האישור הארוך והקשה ותביא למזור לחולים.שאפו גל מרקל, גאווה ישראלית!