• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

רמב"ם: קפיצת מדרגה בטיפול בתסמיני פרקינסון

לראשונה בישראל: צריבה ב-FUS לאחר השתלת קוצב מוח הביאה את המטופלת שהתמודדה עם קושי עצום בתפקוד, למצב שבו היא מתנהלת כמעט באופן רגיל. צפו

ד"ר ליאור לב טוב (מימין), ד"ר אילנה שלזינגר וד"ר אלון סיני (משמאל), במהלך טיפול FUS. צילום: דוברות רמב"ם

טיפול בחולת פרקינסון מתקדם, שהגיעה למרכז הרפואי רמב"ם עם סיבוך רפואי, הפך לאחרונה לקפיצת מדרגה בטיפול בתסמיני פרקינסון כפי שטרם טופלו בישראל. הטיפול הבלתי פולשני, הליך של צריבה ב-FUS אחרי שכבר בוצעה השתלת קוצב מוח, הביא את המטופלת שהתמודדה עם קושי עצום בתפקוד, למצב שבו היא מתנהלת כמעט באופן רגיל.

האישה, תושבת עכו בת 66, הגיעה לבית החולים עם זיהום חמור בקוצב מוח (DBS) שהושתל במוחה ברוסיה לפני מספר שנים. השתלת הקוצב הובילה לסיבוכים ולפני תשעה חודשים, אחרי שהמטופלת עברה להתגורר בישראל, היא הגיעה לרמב"ם עם זיהום חמור באזור ההשתלה.

הצוות הרפואי ברמב"ם טיפל בזיהום באנטיביוטיקה ובתרופות נוספות במטרה לייצב את מצבה ולשמר את השימוש בקוצב המוחי שבו היתה תלויה משמעותית.

"היתה התלבטות גדולה", מסביר ד"ר ליאור לב טוב, נוירוכירורג בכיר ואחראי על תחום נוירוכירורגיה תפקודית ברמב"ם, שטיפל באישה. "מצד אחד, הקוצב מסכן את בריאותה בגלל הזיהום. מצד שני, היא תלויה בו לביצוע פעולות. ידענו שאם נחליף את הקוצב הישן בחדש, נאלץ לחזור על ההליך בשלב מסוים, מה שעלול לגרום למטופלת זיהום כרוני מסכן חיים. בהיעדר תגובה לטיפול התרופתי, האפשרויות שעמדו לרשותנו היו מוגבלות מאוד".

הצוות הרפואי בחר בפתרון קיצוני, שלא בוצע כמוהו עדיין בעולם: הקוצב הוצא ממוחה למשך כמה חודשים על מנת לתת לאזור להתאושש ולהשתלט על התהליך הזיהומי. בשלב הזה, עקב התלות הגדולה שהיתה למטופלת בקוצב ולמרות נסיונות רבים לאיזון על ידי טיפול תרופתי משולב, היא הפכה לסיעודית ועברה להתגורר בדיור מוגן.

משמצבה אפשר את המשך הטיפול, חזרה המטופלת לרמב"ם, להליך של FUS, צריבה על ידי גלי אולטרסאונד ממוקדים תחת ניטור MRI. בהליך שבוצע במספר בודד של מרכזים בעולם עד כה ובפעם הראשונה בישראל, צרב ד"ר לב טוב חמישה מוקדים שונים במוחה של המטופלת כדי להשתלט על תסמיני מחלת הפרקינסון: נוקשות, איטיות ורעד גם יחד. אחרי הניתוח חל שיפור עצום במצבה של המטופלת והיא מתהלכת ומבצעת פעולות שונות בהצלחה, ללא כל סיוע.

"ברמב"ם העזו לעשות משהו שלא עשו קודם", אומרת ד"ר אילנה שלזינגר, מנהלת המכון להפרעות תנועה ופרקינסון ורופאה בכירה במחלקת נוירולוגיה ברמב"ם. "כיום, חולים עם מחלת פרקינסון מתקדמת עוברים ניתוחי מוח פולשניים, אבל לתהליך עלולים להיות סיבוכים קשים, כפי שראינו במקרה הזה.

"כעת אנחנו מציעים טיפול שלא רק מוריד רעד אלא מטפל בכל התסמינים של מחלת הפרקינסון באופן שאינו פולשני. אין קדיחות בגולגולת, אין סיכון לדימום, אין סיכוי לזיהום. במקום ניתוח של שעות רבות, מדובר בניתוח שלוקח בין שעה לשעתיים. אנו עדים למהפך בטיפול בפרקינסון וזו בשורה אדירה למטופלים בארץ ובעולם".

את המיומנות רכש ד"ר לב טוב בזמן שעבר התמחות במחלקה הנוירוכירורגית בסטנפורד במשך מספר שנים. "הטכנולוגיה שקיימת כיום מאפשרת לנו לחשוב על פתרונות מחוץ לקופסה עבור מטופלים שבעבר היו נאלצים לחיות עם איכות חיים ירודה", אומר ד"ר לב טוב. "מדובר בהליך פורץ דרך, שמתבצע במספר מאוד מצומצם של מרכזים בעולם. המטופלת גם הפכה להיות חולת הפרקינסון הראשונה אי פעם בעולם שעברה הליך של צריבה ב-FUS אחרי שכבר בוצעה בה השתלת קוצב מוח.

"לראות אותה עוברת ממצב של קושי עצום בתפקוד, למצב שבו היא מתנהלת כמעט באופן רגיל, זו נקודת מפנה מרגשת. זה הרגע שבו אתה מבין את הכוח שיש לנו לשנות לאנשים את החיים".

הטיפול ברעד ראשוני בעזרת אולטרסאונד (FUS), פותח בישראל כבר לפני מספר שנים על ידי חברת הזנק ישראלית בשם "אינסייטק" והוכנס לשימוש ברמב"ם דרך סל התרופות בשנת 2013.

מדובר בהליך לא פולשני, מונחה MRI, אשר עושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת – קסדה עם יותר מאלף משדרי אולטרסאונד לצורך צריבת אזורים מסוימים במוח, ללא קידוח או פתיחה של הגולגולת וללא שימוש בסכין מנתחים, על מנת לטפל ברעד.

בתום הטיפול, שאורך מספר שעות, נצפה שיפור משמעותי עד היעלמות מיידית של הרעד. רמב"ם נחשב למרכז המוביל בטיפול בעולם, עם אחוזי הצלחה גבוהים. לאחרונה רמב"ם נבחר להיות המרכז הראשון בעולם להוביל את הדור החדש של מכשיר ה-FUS EXABLATE PRIME, המהווה קרש קפיצה משמעותי באיכות ובטיחות הטיפול.

כעת, עם המקרה האחרון, הטיפול באמצעות ה-FUS עלה שלב ומאפשר לבחון את הטיפול במחלות חדשות ובמצבים שבהם לא  בוצע בעבר. רמב"ם וחברת "אינסייטק" משתפים פעולה למעלה מעשור בפיתוח הטכנולוגיה, כאשר המרכז הרפואי משמש כבסיס מחקרי וטיפולי בתחום ה-FUS.

נושאים קשורים:  רמב"ם,  פרקינסון,  חדשות,  FUS,  ד"ר ליאור לב-טוב,  ד"ר אילנה שלזינגר
תגובות