• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

פרופ' יצחק ויץ זכה בפרס סנט-גייורגי היוקרתי לחקר הסרטן

מחקריו של פרופ' ויץ, ראש המעבדה לחקר המיקרו-סביבה וגרורות של גידולים סרטניים באוניברסיטת תל אביב, הניחו את התשתית לטיפולי אימונותרפיה מצילת חיים

פרופ' יצחק (איציק) ויץ. צילום: Robert Harson/ University of vienna

פרופ' יצחק (איציק) ויץ מבית הספר שמוניס למחקר ביו-רפואי וחקר הסרטן באוניברסיטת תל אביב זכה בפרס סנט-גייורגי (Szent-Györgyi) לקידום חקר הסרטן לשנת 2023. כך קבעה ועדת הפרס של הקרן הלאומית לחקר הסרטן (NFCR) בארה"ב. הפרס יוענק לפרופ' ויץ בטקס חגיגי שייערך ב-1 באוקטובר במועדון העיתונות הלאומי (National Press club) בוושינגטון.

פרס סנט-גייורגי מוענק מדי שנה למדענים שתגליותיהם החלוציות תרמו למניעה, לאבחון או לטיפול בסרטן, השפיעו עמוקות ולאורך זמן על הבנת הסרטן ויצרו הבטחה לשיפור או להצלת חייהם של חולי סרטן.

הפרס יוענק לפרופ' ויץ, חוקר בעל שם עולמי בתחום הסרטן, על מחקריו פורצי הדרך, שחשפו כי זרימת מידע ומעבר אותות דו-כיווני בין תאים סרטניים לבין המיקרו-סביבה של הגידול הסרטני ממלאת תפקיד מכריע בגדילת הגידול וביצירת גרורות.

פרופ' ויץ, יליד 1934, הגיע להישגים רבים במהלך קריירה מרשימה של יותר מ-50 שנה. כיום, כפרופ' אמריטוס באוניברסיטת תל אביב, הוא מכהן כראש המעבדה לחקר המיקרו-סביבה וגרורות של גידולים סרטניים בבית הספר שמוניס למחקר ביו-רפואי וחקר הסרטן שבפקולטה למדעי החיים. תרומתו החשובה במהלך עשרות שנות מחקר כללה שלל תובנות ותגליות, פרסומים ושיתופי פעולה, עם דגש על התפקיד הקריטי של המיקרו-סביבה בביולוגיה של תאים סרטניים בהתפתחות הגידולים וביצירת גרורות.

בשלבים המוקדמים של מסעו המדעי, בשנות ה-60 של המאה שעברה, ערך פרופ' ויץ ניסויים חלוציים שהדגימו כי מרכיבים של מערכת החיסון מסתננים למיקרו-סביבת הגידול הסרטני ומשפיעים על התנהגותו. מחקריו העלו כי גורמי חיסון הומוראליים המתמקמים בסביבת הגידול הסרטני משפיעים השפעה מכרעת על  המאבק של מערכת החיסון בהתפתחות הגידול, בשגשוגו ובפלישתו לאיברים מרוחקים וביצירת גרורות. ממצאים חשובים אלה הניחו את התשתית להיבטים העיקריים של האימונותרפיה הנהוגה כיום.

פרופ' ויץ מסר: "הידיעה שעבודתי עיצבה את הבנת המיקרו-סביבה של הגידול הסרטני והניחה תשתית לטיפולי אימונותרפיה מצילי חיים, מעניקה לי תחושת סיפוק אדירה. הזכייה בפרס סנט-גייורגי היא כבוד גדול עבורי ואני מודה מקרב לב לוועדת הפרס על ההוקרה היוקרתית, המאפשרת לי להתייצב בשורה אחת עם הזוכים המכובדים שקדמו לי".

ד"ר ראקש ק. ג'אין, חתן פרס גיירגי-סנט לשנת 2022 ויו"ר ועדת הפרס לשנת 2023, הביע שמחה על זכייתו  של פרופ' ויץ והדגיש את ההשפעה המשמעותית של עבודתו על פיתוח טיפולים שנועדו לפגוע במולקולות במיקרו-סביבה של הגידול. ג'אין, שחוקר גם הוא את המיקרו-סביבה של גידולים סרטניים, מאמין שתחום זה יוסיף גם בעתיד להניב הזדמנויות לפיתוח טיפולים מצילי חיים.

נושאים קשורים:  פרס סנט-גייורגי,  פרופ' יצחק ויץ,  אוניברסיטת תל אביב,  ביו-רפואה,  חקר הסרטן,  אימונותרפיה,  חדשות
תגובות
21.06.2023, 20:25

זכיתי להימנות בין תלמידיו הרבים של פרופ' ויץ (איציק, עבורנו) ובהחלט שמח עם הענקת הפרס היוקרתי.
ההישגים שלו נבעו מיכולתו הנדירה לשכנע אותנו שכל ניסוי או פעולה שלנו תרמה ישירות להחלמה של חולים. נאחל לאיציק עוד שנים רבות של מחקר פורה והדרכה יעילה של דורות חדשים של תלמידים צעירים.