מחקרים

FABP4 - ביומרקר לזיהוי מוקדם של נפרופתיה סוכרתית

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי FABP4 מהווה ביומרקר יעיל לזיהוי מוקדם של נפרופתיה סוכרתית

נפרופתיה סוכרתית (צילום: אילוסטרציה)

נפרופתיה סוכרתית (Diabetic nephropathy – DN) מהווה את אחד הגורמים העיקריים למחלת כליה סופנית (end stage kidney disease – ESKD). הסיבוכים של מצב זה הינם פרוטאינוריה, ירידה בסינון הכלייתי, ופיברוזיס כלייתי המביא להתדרדרות בתפקוד הכלייתי. על כן, זיהוי מוקדם של DN הינו קריטי להאטת/ מניעת התקדמות המחלה. FABP4 (Fatty acid-binding protein 4) מבוטא בתאי האבובית המקורבת בכליה ומשוחרר במצבי היפוקסיה על רקע ירידה בזרימת הדם בעורקיקים הפרי-טובולרים.

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת The Egyptian Journal of Internal Medicine ביקשו החוקרים לבחון את התפקיד של FABP4 בזיהוי DN בקרב נבדקים עם סוכרת מסוג 2.

במחקר זה נכללו 120 נבדקים מבית החולים האוניברסיטאי קאסר-אל-עיני בקהיר. הנבדקים חולקו לאחת מ-2 קבוצות. קבוצה אחת מנתה 60 חולי סוכרת מסוג 2 אשר חולקו ל-3 תתי-קבוצות לפי יחס אלבומין/קריאטינין (נורמו, מיקרו ומאקרו-אלבומינוריה). הקבוצה השנייה, אשר מנתה אף היא 60 נבדקים, הורכבה ממטופלים בריאים אשר שימשו כקבוצת ביקורת. כלל הנבדקים עברו הערכה אשר כללה רישום היסטוריה רפואית, בדיקה קלינית, הערכה מעבדתית ובדיקת ELISA של רמות FABP4 בסרום.

תוצאות המחקר הדגימו כי, בהשוואה לקבוצת הביקורת, בקרב הנבדקים הסוכרתיים נרשמה עלייה משמעותית ב-FABP4 בסרום, בקבוצת המאקרואלבומינוריה, אחריה בקבוצת המיקרואלבומינוריה, ולבסוף בקבוצת הנורמואלבומינוריה. נמצא, כי ישנו מתאם חיובי מובהק בין רמת FABP4 בסרום למשך הסוכרת ולרמות ה-HBA1c. בקבוצת המאקרואלבומינוריה, נמצא מתאם שלילי מובהק בין רמות FABP4 בסרום לרמות אלבומין בסרום. אנליזה של עקומת ROCי(Receiver operating characteristic) הדגימה כי FABP4 בסרום מבדיל בין חולי סוברת עם מיקרו ומאקרואלבומינוריה, וזאת ביחס לקבוצת הביקורת עם 96.6% ו-98.3% סגוליות אבחנתית ו-100% רגישות, בהתאמה.

מתוצאות מחקר זה עולה כי רמות FABP4 בסרום יכולים לשמש ביומרקר לזיהוי מוקדם של נפרופתיה סוכרתית.

מקור:

Shaker, A.M., Mohamed, M.E., Ramzy, T. et al. Serum fatty acid-binding protein 4 as a biomarker for early detection of diabetic nephropathy in type 2 diabetes. Egypt J Intern Med 35, 22 (2023). https://doi.org/10.1186/s43162-023-00200-9

נושאים קשורים:  מחקרים,  נפרופתיה סוכרתית,  ביומרקר,  זיהוי מוקדם
תגובות