ישראל במלחמה

קריאה לבצע בישראל ניסוי שלב 2 בתרופה Fosmanogepix

בארגון חברים לרפואה קוראים לערוך בבתי חולים בישראל את הניסוי בתרופה הנסיונית של פייזר לזיהומים פטרייתיים כדי שתהיה זמינה בעת הצורך לטיפול מיידי בחיילים

חיילי צה"ל בעזה. "חשיפה לתנאי השטח בשדה הקרב במקרי פציעה קשים, לרבות תנאים של קרקע מזוהמת במי ביוב, מנהרות טחובות, עובשים וכיו"ב, מעצימה את הסיכונים". צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

בעקבות מותו של חייל מילואים פצוע קשה שסבל מזיהום פטרייתי וחיידקי, קוראים בארגון חברים לרפואה לערוך בארץ את השלב השני של הניסוי בתרופה הנסיונית Fosmanogepix, שנועדה לטיפול בזיהום פטרייתי.

כפי שדווח בדוקטורס אונלי, בשבוע שעבר נעשה מאמץ להביא את התרופה ארצה ממטה יצרנית התרופה פייזר באירלנד, כדי לטפל בלוחם, פצוע קשה מאוד, שנפטר מפצעיו כשהזיהום המשיך להתפשט בגופו. התרופה הגיעה ארצה לאחר פטירתו.

הטיפול בתרופה Fosmanogepix אינו מיועד למוקורמיקוזיס אלא לפטריה אחרת, כפי שהסביר פרופ' ארנון אפק לדוקטורס אונלי, "אך במצבי קיצון, כפי שנוהגים בטיפולי חמלה, יש הגיון לטפל באמצעות התרופה ומדובר בהחלטה רפואית מושכלת עם כל האישורים", אמר.

זהו אינו המקרה הראשון של פטירתו של לוחם פצוע מזיהום. בראשית דצמבר נפטר לוחם פצוע אחר, שנדבק בזיהום פטרייתי מסוג פוסריום.

ארגון חברים לרפואה, שהיה שותף למאמצים להביא את התרופה ארצה קורא לערוך בבתי חולים בישראל את הניסוי בשלב הנוכחי על מנת שהתרופה תהיה זמינה לטיפול מיידי בחיילים שנדבקים בזיהום.

"התרופה נמצאת בפאזה שנייה של ניסוי, היא לא יעילה לכל סוגי הפטריות, אך במקרים מסוג זה שבו לקה החייל היא הוכחה כיעילה", אמר ברוך ליברמן, מנכ"ל חברים לרפואה. "יש חשיבות גדולה שבית חולים בישראל יבצע את הניסוי בארץ בעת הזו, על מנת שהתרופה תהיה זמינה באופן מיידי לכל מי שזקוק לה ויוכל לקבל אותה ללא שהות במסגרת הניסוי".

לדבריו, ארגון חברים לרפואה סייע גם במקרה הזה לתיאום השינוע של התרופה בין החברות, על מנת לקצר את התהליך ובמטרה שהתרופה תגיע במהירות האפשרית מאירלנד לישראל, "אבל יש חיילים נוספים שנדבקו בפטריה זו ואחרות, והמשך הלחימה בעזה מגביר את החשש להישנות התופעה.

"החשיפה לתנאי השטח בשדה הקרב במקרי פציעה קשים, לרבות תנאים של קרקע מזוהמת במי ביוב, מנהרות טחובות, עובשים וכיו"ב, מעצימה את הסיכונים", מציין ליברמן. "הארגון מתמחה בהנגשת תרופות למי שזקוק, לרבות תרופות נסיוניות שטרם נכנסו לשימוש אך בכוחן לתת פתרון חדשני שנותן תקווה למצבים רפואיים מסובכים".

ארגון חברים לרפואה פתח עם פרוץ המלחמה מרכז לוגיסטי דרכו מנוהלת אופרציית חלוקת התרופות והציוד הרפואי בהתאם לצרכים העולים מהשטח. עד כה העביר הארגון ציוד ותרופות בשווי של מעל מיליון שקל. בכלל זה, כחמישה טון ציוד חירום רפואי שהועבר לגדודים בתוך עזה ובצפון ולכיתות כוננות, למעלה מ-500,000 פריטי סיוע שונים לעומדים בחזית המלחמה, לכיתות הכוננות ולחיילים, ולמעלה מ-16,000 משלוחי תרופות לפצועים ולתושבי הדרום. בימים אלה נערך הארגון להמשך הלחימה ומבצע רכש מתרומות על מנת לספק מענה לבקשות מיידיות לציוד חירום רפואי ותרופות בהיקף של כשלושה מיליון שקל.

נושאים קשורים:  זיהום פטרייתי,  Fosmanogepix,  עמותת חברים לרפואה,  חדשות,  ישראל במלחמה
תגובות
12.02.2024, 19:45

מחקר שלב 2 עם פוסמנוגגפיקס התבצע כבר בארבעה מרכזים רפואיים בעולם, ואחד מהם היה שיבא

אנונימי/ת
12.02.2024, 19:56

פרופ' רהב חובבת מחקרים בבני אדם. בזכותה כל עם ישראל הוכנס ללא ידיעתו להשתתף בניסוי קליני לא מבוקר בשם "החיסון לקורונה". והחלק היפה במחקר הוא שתופעות הלוואי לא מעניינות אותה.
יופי של אשת מדע!

16.02.2024, 23:43

ב-ICD אין עדיין הגדרה להפרעה נפשית שגורמת לאדם לטנף על אדם אחר בעילום שם.

אנונימי/ת
18.02.2024, 12:48

חשוב לציין ששני החיילים היו עם פציעות קשות מאוד והאישור לתרופה היה כטיפול חמלה ואין ערובה שהתרופה ה*ניסיונית* אכן היתה מונעת את מותם, שלא ברור אם נגרם בעקבות הזיהום או בגלל הפציעות מהם סבלו, גם פציעות גפיים קשות מאוד וגם פציעות פנימיות קשות