חדשות

קיצוץ נוסף במערכת הבריאות ובסך הכל: 400 מיליון שקל לשנה הקרובה

טיוטת התקציב החדשה שפרסם אמש משרד האוצר מגלה גזירות נוספות על מערכת הבריאות | מנכ"ל משרד הבריאות: "אופק של רעיונות הזויים. המשמעות היא שיתוק המשרד" | יו"ר ההסתדרות: "פגיעה בחוסן הלאומי"

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90

טיוטת התקציב החדשה שפרסם אמש משרד האוצר מגלה כי הקיצוץ המיועד למערכת הבריאות עומד עתה על 350 מיליון שקל – קיצוץ נוסף ב-50 מיליון שקל לעומת ההצעה המקורית שקבעה קיצוץ של 300 מיליון שקל. כך דיווח אמש (מוצ"ש) אדריאן פילוט בכלכליסט.

בנוסף, במשרד הבריאות מצאו עוד סכום של 67 מיליון שקל שיקוצץ במסגרת תקציב הפיתוח של המשרד המיועד לבנייה, שיפוץ ומיגון של מערכות הבריאות, לרבות בתי חולים ומרפאות. לפיכך, הקיצוץ מגיע ליותר מ-400 מיליון שקל לשנת 2024.

שר הבריאות אוריאל בוסו התייחס לדברים: "מערכת הבריאות היא חלק מרכזי ממערך הלחימה בדומה למערכת הביטחון. על מנת לעמוד באתגרים שהציבה המלחמה לשנים הקרובות, חייבת מערכת הבריאות לקבל תוספת תקציב משמעותית מאוד. זה צו השעה והצעד ההכרחי לשמירה על בריאות הציבור".

השר בוסו מנה את צורכי מערכת הבריאות, וביניהם "התכנית הלאומית להתמודדות עם אירוע בריאות הנפש הגדול ביותר שידעה המדינה, כמו גם הצורך המיידי בהרחבת מערך השיקום בעלות של מאות מיליונים, אתגרי מיגון שגדלו יחד עם מפת האיומים על מדינת ישראל, המכון לרפואה משפטית ועוד ועוד. במצב הנוכחי לא נוכל לעמוד באתגרים הללו שהם הביטחון הבריאותי של אזרחי ישראל. בטוחני שרה"מ ושר האוצר מבינים את גודל האירוע וידאגו לחזק את מערכת הבריאות במסגרת התקציב".

הבוקר צפוי מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב להיפגש עם נציגי אגף התקציבים באוצר. בשבוע שעבר, עם היוודע הצעת האוצר לקצץ בתקציב משרד הבריאות, אמר בר סימן טוב, טרם הוגדל הקיצוץ: "אנו מופתעים מאוד ורואים את הצעת התקציב של משרד האוצר למערכת הבריאות בצורה מאוד קשה. יש פה אופק של רעיונות הזויים. אנו מבינים את הצורך להתייעל ושאנו בשנה מורכבת אבל המשמעות של הצעת האוצר היא שיתוק המשרד". עוד אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "מה אני אמור לעשות? לסגור את חטיבת הרפואה? לסגור את חטיבת הטכנולוגיות שמארגנת את ועדת סל התרופות? להפסיק להשקיע בסייבר?".

יו"ר ההסתדרות: "החלטת האוצר מנותקת מהמציאות"

בתוך כך פנה הבוקר (א') יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר הבריאות אריאל בוסו ובו הוא מתריע מפני ההשלכות של הקיצוץ המתוכנן בתקציב מערכת הבריאות.

"ההישגים האדירים של עובדי מערכת הבריאות במסגרת הטיפול באזרחי ישראל ובמאבקם הנחוש על חייהם של כל חיילת וחייל במלחמת חרבות הברזל ברורים מאליהם לכולנו, אך לא ניתן להתעלם מהעובדה כי במקביל ובעל כורחם לוחמי הבריאות נאלצים להתמודד עם מחסור חמור ומתגבר בכוח אדם ובמשאבים", כתב יו"ר ההסתדרות.

לדבר בר דוד, "כעת, כאשר צורכי הבריאות עלו לאין שיעור, ההצעה להקטין ולקצץ מאות מיליוני שקלים מתקציב מערכת הבריאות, תקציב חסר ממילא בימי שגרה, היא לא פחות ממנותקת המציאות ותגרום בהכרח לפגיעה אנושה בחוסן הלאומי, בבריאות הציבור וביכולתם של עובדות ועובדי מערכת הבריאות להעניק טיפול הולם לתושבי הארץ ולכוחות הביטחון".

ההסתדרות דורשת מממשלת ישראל להימנע לאלתר מקיצוץ תקציב מערכת הבריאות, ולאור הצרכים המתגברים והולכים, מציע בר דוד "לשקול הגדלת התקציב ובוודאי להוסיף כוח אדם מקצועי, על מנת ליתן לעובדים המעולים של מערכת הבריאות את מיטב הכלים להעניק בריאות טובה וראויה לכולנו".

נושאים קשורים:  משה בר סימן טוב,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  חדשות,  שר הבריאות אוריאל בוסו,  תקציב
תגובות