מחקרים

האם צום לסירוגין סביב ניתוח מתלה שריר-עור מפחית שיעורי נמק?

נמצא כי צום לסירוגין סביב ניתוח עם מתלה שריר-עור סייע בשימור זילוח דם תקין לרקמה ובמניעת היווצרות של נמק, בהשוואה למקרי ביקורת ללא הגבלה תזונתית

צום לסירוגין. אילוסטרציה

הגבלות תזונתיות, כגון צום לסירוגין (Intermittent Fasting - IF), הודגמו בעבר כמגנות מפני התפתחות נמק ברקמות שונות שנחשפו לאיסכמיה. על בסיס ממצאים אלו, החוקרים בחנו לראשונה את ההשפעות המגנות של IF על מתלי שריר ועור.

עכברים זכרים מזן C57BL/6N הוקצו אקראית לקבוצת IFי(n=8) ולקבוצת מקרי ביקורת שקיבלו גישה חופשיות לתזונה שגרתית (n=8). לעכברים מקבוצת IF היית תכנית האכלה טרום-ניתוחית שכללה שמונה שעות ביום של גישה חופשית לתזונה שגרתית, החל משבוע קודם לניתוח ועד שלושה ימים לאחריו. מתלי שריר ועור אקראיים הורמו והונחו לתוך לשכה גבית (Dorsal Skinfold Chamber). החוקרים השתמשו במיקרוסקופ פלאורוצנטי בימים 1, 3, 5, 7 ו-10 לאחר הניתוח על מנת להעריך כמותית את שגשוג כלי הדם החדשים, זילוח הדם המזין והתפתחות נמק. לאחר תקופת התצפית in vivo, החוקרים ליקטו את המתלים לצורך המשך מבדקים היסטולוגים ואימונוהיסטוכימיים.

תוצאות המחקר הדגימו כי במתלים של העכברים מקבוצת IF נוצרו יותר כלי דם קטנים והייתה צפיפות נימים תפקודית גדולה יותר בהשוואה למתלים של קבוצת מקרי הביקורת. ממצאים אלו היו קשורים באופן מובהק לשיעורים נמוכים יותר של היווצרות נמק במתלה. זיהוי אימונוהיסטוכימי של סוגי תאים דלקתיים שונים חשף הפחתה משמעותית בנויטרופיליים חיוביים למיאלופראוקסידאז ברקמת המתלה בעכברים מקבוצת IF.

מסקנת החוקרים הייתה כי נראה ש-IF מונע היווצרות נמק במתלי שריר-עור על ידי שימור זילוח דם תקין והפחתה בדלקתיות מתווכת-איסכמיה.

מקור:

Weinzierl, Andrea MD1; Harder, Yves MD2,3; Menger, Michael D. MD1; Laschke, Matthias W. MD, PhD1. Perioperative Intermittent Fasting Protects Ischemic Musculocutaneous Flap Tissue from Necrosis. Plastic and Reconstructive Surgery 151(5):p 1030-1041, May 2023. | DOI: 10.1097/PRS.0000000000010085

נושאים קשורים:  מחקרים,  צום לסירוגין,  נמק,  איסכמיה,  מתלי שריר-עור,  דלקת
תגובות