חדשות

"מנהיגותו המופתית בפיתוח מהיר של חיסון בטוח ויעיל לקורונה"

הטכניון העניק תואר דוקטור לשם כבוד למנכ"ל פייזר, שאמר בטקס: "במאבק בקורונה לא יכולנו למצוא שותפה טובה יותר מישראל, מדינה קטנה עם מערכת רפואית מעולה ודיגיטציה של התיקים הרפואיים"

ד"ר אלברט בורלא במעמד טקס ההוקרה בטכניון. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון העניק בסוף השבוע (ו') תואר דוקטור לשם כבוד ליו"ר ומנכ"ל חברת התרופות פייזר, ד"ר אלברט בורלא. האירוע התקיים במהלך טקס הענקת תואר בוגר טכניון ל-1,869 הבוגרות והבוגרים של מחזור צ"ג.

ד"ר בורלא קיבל את התואר מהטכניון "בהוקרה על מנהיגותו המופתית בפיתוחו המהיר של חיסון בטוח ויעיל לקורונה; ברחשי תודה על הובלת מהלך כביר נוכח משבר עולמי; ובהערצה על מחויבות חסרת פשרות ועל יוזמה חלוצית ומקורית המבטאת את הערכים ואת הסטנדרטים הגבוהים ביותר של מצוינות בחדשנות מדעית".

דוקטור לשם כבוד הוא ההוקרה הגבוהה ביותר שמעניק הטכניון לאישים שהתבלטו בפועלם המדעי יוצא הדופן או בתרומתם לישראל, לעם היהודי ולאנושות. עם מקבלי התואר בעבר נמנים חיים ויצמן (1952), אלברט אינשטיין (1953), נילס בוהר (1958), דוד בן גוריון (1962), יוג'ין ויגנר (1971), מרגרט תאצ'ר (1989), יצחק רבין (1990) וד"ר אנגלה מרקל (2021).

ד"ר אלברט בורלא (מימין) עם נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

נשיא הטכניון פרופ' סיון אמר בטקס כי "כיו"ר מועצת המנהלים של חברת פייזר הוביל ד"ר בורלא את המאמץ המורכב לפיתוח חיסון לנגיף הקורונה בזמן שיא. פיתוח החיסון לקורונה הוא הישג ביוטכנולוגי יוצא דופן המעיד על חשיבותם של המדע ושל המחקר הבינתחומי. החיסון סייע בחילוץ העולם מהמשבר שנקלענו אליו בעקבות התפרצות המגיפה בסוף 2019. סיפורו המשפחתי של ד"ר בורלא, בן לניצולי שואה מסלוניקי, הוא סמל לחיותו המופלאה של העם היהודי וליכולת ההתחדשות שלו לאחר השואה".

ד"ר בורלא אמר בטקס "זהו כבוד עצום עבורי לקבל מהטכניון תואר כבוד ולברך את בוגרי הטכניון החדשים. מאז פתיחת שעריו ב-1924, הטכניון הוא מופת לא רק לישראל אלא גם לאנושות כולה. סיפורו של הטכניון, בדומה לסיפורה של 'פייזר', החברה שלי, הוא סיפור של חדשנות אך גם של אומץ לב ואופטימיות – שלושה מרכיבים שסייעו במימוש פריצות דרך טכנולוגיות שנועדו להפוך את העולם למקום טוב יותר.

"חדשנות, אומץ לב ואופטימיות מאפיינים את עמיתיי ב'פייזר'. נדרש אומץ כדי להחליט על שימוש בטכנולוגיית mRNA בחיסון הקורונה שפיתחנו עם BioNTech. האומץ הזה סייע לנו לפתח חיסון בטוח ויעיל תוך תשעה חודשים בלבד. יתר על כן, אומץ הלב חיוני ליישומה של טכנולוגיה זו בתחומי רפואה אחרים ובהם הטיפול בסרטן ובמחלות נדירות. מסענו המוצלח לחיסון הוכיח כי ביכולתנו לעשות את הבלתי אפשרי, ועמיתינו שואבים מכך אופטימיות בלתי נדלית בעבודתם בתחומים אחרים".

ד"ר אלברט בורלא נולד בסלוניקי בשנת 1961 למשפחה יהודית שחלקה נספה בשואה. משפחתו, שהגיעה ליוון בעקבות גירוש ספרד, עסקה בתכשיטנות וביהלומים ועסקיה התפרשו על פני ארצות רבות. קהילת סלוניקי, שהיתה הקהילה היהודית הגדולה ביותר ביוון, מנתה בשנות השלושים כ-80 אלף איש; כשני שלישים מהם נספו בשואה.

ד"ר בורלא השלים את כל תאריו האקדמיים באוניברסיטת אריסטו בסלוניקי והוא דוקטור ברפואה וטרינרית ובביוטכנולוגיה של הרבייה. בשנת 1993 הצטרף לחברת הענק פייזר, מחברות הביו-פרמצבטיקה המובילות בעולם, ומאז מילא בה שורה של תפקידים. הוא הוביל את פיתוח הנוגדנים בחברה והיה נשיא VOC – החטיבה העולמית המובילה את החיסונים, האונקולוגיה ובריאות המטופל ב"פייזר". באוקטובר 2018 הוא התמנה למנהל התפעול הראשי של החברה, ב-2019 מונה למנכ"ל החברה ומאז 2020 הוא גם יו"ר "פייזר".

בשנים האחרונות הוביל ד"ר בורלא את פייזר בהידוק הקשרים עם חברות טכנולוגיה ובאימוצן של טכנולוגיות חדשניות כגון בינה מלאכותית. בתחילת שנת 2020, בעקבות ההתפרצות העולמית של מגחפת הקורונה, הוא רתם את רוב משאבי החברה לפיתוח החיסון לנגיף, תוך עמידה בלוחות זמנים מאתגרים. לאורך כל הדרך הבטיח ד"ר בורלא כי לא יתפשר על בטיחות החיסון, והאישור התקבל אחרי מחקר נרחב שכלל יותר מ-40 אלף נבדקים.

לדברי ד"ר בורלא, "במאבק בקורונה לא יכולנו למצוא שותפה טובה יותר מישראל - מדינה קטנה עם מערכת רפואית מעולה ודיגיטציה של התיקים הרפואיים, מדינה שביכולתה לערוך את מבצע החיסונים בהצלחה ולתעד אותו היטב".

נושאים קשורים:  הטכניון,  חיסון לקורונה,  פייזר,  ד"ר אלברט בורלא,  אות הוקרה,  חדשות
תגובות
04.07.2022, 20:49

גם אני כולי .
לאורך כל הדרך הבטיח ד"ר בורלא כי לא יתפשר על בטיחות החיסון. אך מחויבותו חסרת הפשרות לבעלי המניות אילצה אותו ואת עובדיו למנוע פירסום שיעור האשפוזים-מכלל-הסיבות בקבוצות המחקר הנרחב שכלל יותר מ-40 אלף נבדקים ולמנוע פרסום נתונים גולמיים בכלל. מחויבות זו אילצה אותו לבטל את הסמיות ולהציע לקבוצת הביקורת להתחסן אחרי חודשים ספורים בלבד של מעקב במחקר הבטיחות, למרות ששום סיגנל לא הראה תמותה מופחתת (או תפיסת מיטות אשפוז מופחתת) בקבוצת החיסון. מחויבות זו אילצה את הד'ר בורלא גם לבקש לחסן זקנים, נשים בהריון, נערים, ילדים ותינוקות, לפני שהוכחה תועלת בריאותית נטו למי מהם, ולממן מכוני מחקר ישראליים ואחרים שהתיישרו בלי קושי עם הצורך לצנזר תוצאי הטיפול בתקופה שבין הזריקה להיווצרות החסינות.
ד'ר בורלא, למרבה הצער, כולנו עפר לרגליך.

04.07.2022, 20:51

גם אני כולי הערצה על מחויבות חסרת פשרות...

באיזה עולם אנחנו חיים שמנכ"ל של חברה מסחרית שעשה הון עתק מפיתוח ומשיווק בכפיה של חיסון שנוי במחלוקת מבחינת הבטיחות והיעילות שלו, ושהנפגעים ממנו, חלקם כבר לא בחיים, וחלקם סובלים מפגיעות אנושות, מספרם עדיין לא ידוע, מקבל תואר כבוד מאחד מהמוסדות האקדמיים המרכזיים בארץ שכותב בין נימוקיו לפרס, על החיסון, ש"סייע בחילוץ העולם מהמשבר שנקלע אליו בעקבות התפרצות המגיפה בסוף 2019", בעוד שכיום כבר ברור שלא רק שהחיסון לא חילץ ולא רק שהבטיחות עליה בורלא "לא התפשר" אינה כצעקתה, אלא גם שלא מדובר בחיסון, כי ההגנה שמעניק מוגבלת למס' ספור של חודשים, ושניתן למצער להגדירו כטיפול לא אופטימלי במחלה שברוב המכריע של הלוקים בה היא דמויית שפעת או "אסימפטומטית"
בושה

האקדמיה כולה התגלתה במערומיה בשנתיים האחרונות, כשקיבלה ללא שום סייג או ביקורת קוספציה שגויה מתחילתה, ובפרט כשהסכימה להדרה ואפלייה בתצורת התו הירוק, ללא שום עוררין. האירוע החנפני הנוכחי- חלוקת דוקטור לשם כבוד למנכ'ל חברה מסחרית- יירשם לדיראון עולם בדברי ימי הטכניון

04.07.2022, 22:35

אני בתור בוגרת הטכניון
עומדת מאוכזבת והמומה
עומדת המומה מסגל הנכבד שלא מתעדכן במחקרים לגבי בטיחות החיסון ותופעות לוואי רציניות אצל צעירים , אחרון בעיתון ה lancet לפני כשבוע .
עומדת המומה מהסגל האקדימי שלא מתעדכן במחקרי המראים אפקט שלילי לחיסון לאחר 6-8 חודשים
עומדת
המומה מסגל אקדמי שלא שאל את עצמו איך בדיוק הוכיחו יעילות החיסון שהוא לא נועד נגד הזנים השכיחים היום שהם ממלא לא גורמים למחלה קשה גם במדינות שלא התחסנו !
ואני מפנה לאותו סגל אקדמי שאלה :
האם ההמצאה של פייזר עונה על הגדרת חיסון המתאימה לחיסונים שידענו לפני מרץ 2020 , לפני הפסטודו מדע שהשתלט על העולם .
ולבורא אני אומרת : אתה יכול לשקר לחלק מהאנשים כל הזמן , או לשקר לכל האנשים חלק מהזמן , אבל לא תוכל לשקל לכל האנשים כל הזמן .
רכבת האמת יצאה מהתחנה
שום דבר לא יעצור אותה
אנשים לא יוותרו על תשובות
כי הנזק הנפשי , הכלכלי והרפואי עצום בכל העולם מהכפיה ושלילת הזכויות בשם בריאות הציבור

04.07.2022, 23:07

מצטרף להערותיהם של הכותבים לעיל.
"חיסון" לא יעיל ולא בטוח, אשר קודם ע"י מערכות בריאות ברחבי העולם, וכמובן בישראל, במהלך השקול לפשע של ממש נגד האנושות. מיליונים רבים אולצו לקבל תכשיר נסיוני אשר לא עבר הערכת בטיחות מלאה, תוך הסתרה והשתקה של עדויות על תגובות חריגות, ודחייה גורפת ואלימה של כל נסיון להביע ביקורת בערוצים מדעיים. בדיוק ההיפך ממה שהייתי מצפה.
לצערי, אמירה זו של הטכניון משיבה רוח גבית בתנועת האנטי-מדע, אשר פשתה במחוזותינו בשנים האחרונות.

כבוגרת הפקולטה לרפואה של הטכניון, אני חשה בושה והשפלה למקרא הדברים.
הענקת תואר לשם כבוד למנכ״ל חברה מסחרית, שהתכשיר שקידם נכפה על תושבי המדינה ע״י שלילת זכויות אדם, אפליה, הדרה, הסתה וביזוי.
תכשיר שיעילותו מוטלת בספק רב ושנזקיו הולכים ומתבהרים בימים אלה.
בעת לימודיי, חונכתי לחמלה, לאהבה וכבוד לכל אדם ולזכותו על גופו בנוסף לאהבת הדעת ולכבוד למדע לומד ומתפתח.
אובדן ערכי הבסיס הללו גרמו לפגיעה חברתית ואנושית בשנתיים האחרונות והאירוע הזה נראה כשיר הלל לאובדנם.

אנונימי/ת
06.07.2022, 22:32

נראה לי שעדיף "במאבק בקורונה לא יכולנו למצוא שותפה טובה יותר מישראל, מדינה קטנה עם מערכת רפואית שלא עושה מעקב ודיווח תופעות לוואי"
הזיה שמנכ"ל חברה מסחרית מקבל תואר ד"ר על מכירת מוצר שהמון אזרחים פשוט אולצו לקבל אחרי חוזה מכירות מושחר.
בטכניון המתמטיקה היא הבסיס וכולם יודעים שבמתמטיקה אפס הוא המספר הכי חשוב. רק חבל שהטכניון איבד מגע עם המדע האמיתי

אינני נדהם מגל הזוהמה המילולית שבא כתגובה לידיעה. אני רק חוזר ומתמלא שאט נפש מחדש. המגיבים הקבועים הם אנשים מוגבלים אינטלקטואלית שלא למדו ולא שכחו דבר.
אנחנו חיים בעולם מוזר שבו שרלטנים נפוחי אגו וחסרי אחריות חופשיים לפגוע בבריאות הציבור מבלי שהם משלמים על כך אפילו מחיר מקצועי. הכלבים נובחים (במקהלה) והשיירה עוברת — אבל לא בלי נפגעים. אני מקווה שפעם ילמדו את הלקחים בבתי הספר לרפואה, בצמוד ללימודי אפידמיולוגיה, אימונולוגיה, ואתיקה.

19.07.2022, 09:47

האתר הזה מעניק במה לחבורה עקשנית וקבועה של "מכחישי מכל וכל". מעניין שבתוכם יש רופאים העובדים ומתפרנסים מאותה מערכת בריאות אותה הם משמיצים ומלכלכים. הטרנד של הפצת חצי אמיתות קונספירטיביות הפך לאופנה ואין דרך לעצור אותו. צבי צודק. גם אני סומך על כך ששיירת האמת המדעית, ביחד עם העובדות המוצקות על יעילות החיסונים, תמשיך לעבור.