• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

רפואת העתיד של "דאטאתון": ניבוי מבוסס מידע

מודל לניבוי מוקדם של זיהומים בדמם של מושתלי מח עצם זכה במקום הראשון בתחרות הדאטאתון של הטכניון, רמב"ם ו-MIT

קבוצת הסטודנטים שזכו במקום הראשון בתחרות הדאטאתון. צילום: יוסי ויינר

הטכניון בחיפה קיים לאחרונה תחרות לפיתוח מבוסס מידע (דאטאתון) בהובלת מרכז טכניון-רמב"ם לבינה מלאכותית ברפואה. התחרות התקיימה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית כיוזמה משותפת של הטכניון, רמב"ם ו-MIT בהשתתפות 50 סטודנטים מפקולטות שונות בטכניון, שפיתחו טכנולוגיות לניתוח מידע רפואי. את הסטודנטים ליוו 20 מנטורים מהטכניון, מרמב"ם ומהתעשיה.

הצוותים התבקשו לפתח מודלים המבוססים על למידה חישובית לפתרון אתגרים קליניים העולים מהשטח, כלומר מהרופאים בבית החולים. לרשות הסטודנטים הועמד מידע מותמם (אנונימי) על גבי ענן מאובטח, שאפשר להם לנתח אותו באופן ממוחשב כדי להציג קשרים ומסקנות.

גמר התחרות וההכרזה על הקבוצות הזוכות התקיימו במסגרת כנס ההשקה של מרכז טכניון-רמב"ם לבינה מלאכותית ברפואה (CAIH) - מרכז חדש המשותף לטכניון ולקריה הרפואית רמב"ם. המרכז יפתח מערכות לומדות וטכנולוגיות מתקדמות בבינה מלאכותית לניתוח מצבו של המטופל. הכלים שיפתח יסייעו לרופאים לבחור, בזמן אמת, את הטיפול הרפואי המתאים והמדויק ביותר לחולה. כלים אלה יתבססו על ניתוח מורכב ומהיר של כלל המידע הרפואי הרלוונטי שהצטבר במאגרי ביג דאטה במשך שנים.

כל אחת משמונה הקבוצות שהשתתפו בתחרות עבדה על אחד מארבעה אתגרים שהציעו רופאי רמב"ם. לדברי ד"ר דני איתן מרמב"ם ומהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט, "הרופאים הביא את הידע הקליני ואת הצרכים של המערכת הרפואית, והסטודנטים והחוקרים מהטכניון הביאו את יכולותיהם בבניית אלגוריתמים ובניתוח ביג-דאטה, הכ ל כדי לנסח פתרונות מיטביים.

במקום הראשון זכתה קבוצת Stem Cells, שהציגה מודל לניבוי מוקדם של זיהומים בדמם של מושתלי מח עצם.  במקום השני זכתה קבוצת Birth, שהציגה מודל לניבוי מותאם אישית של משקל הלידה על סמך נתונים קליניים ולידות מוקדמות. במקום השלישי זכתה קבוצת COVID-19, שהציגה מודל לניבוי מוקדם של החלמה ושל מספר ימי הנשמה בקרב חולי קורונה.

נושאים קשורים:  בינה מלאכותית,  טכנולוגיה רפואית,  הטכניון,  רמב"ם,  חדשות,  ניתוח מידע רפואי
תגובות