• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • גזבר: ד"ר דוד דביר
  • מזכיר: פרופ' יעקב דרייהר
  • מתאמת: מלי קושא
חדשות

פיתוח ישראלי חדשני: סרטוני הדרכה רפואית בהתאמה אישית

טכנולוגיה של חברת סטארט אפ ישראלית, המאפשרת להפיק סרטון מונפש לכל מטופל, בשפתו ובהתאם לגילו, מגדרו ומצבו הבריאותי, תוצג בתערוכת ״אמנות העצמת המטופל״ בסוף החודש בבת ים

צילום מתוך סרטון הדרכה מונפש של חברת ג׳יסט מד

פיתוח ישראלי חדש - מערכי הדרכה מותאמים אישית להעצמת מטופלים - יוצג בתערוכת ״אמנות העצמת המטופל״ שתתקיים בסוף החודש (30.3) בבת ים. הפיתוח – הרכבת סרטון מונפש המופק לכל מטופל, דובר את שפתו ומותאם לגילו, מגדרו ומצבו הבריאותי - מספק למערכת הבריאות כלי יעיל להנגשה שוויונית של המידע הרפואי לכלל המטופלים ומעודד את המטופל להיות שותף בקבלת החלטות הנוגעות לבריאותו.

מערך ההדרכה פותח על ידי "ג׳יסט מד", חברת בריאות דיגיטלית ישראלית, בשיתוף המרכז הרפואי תל אביב-איכילוב. כמה מהמערכים שפיתחה כבר הוטמעו במערכת הבריאות הישראלית, ומעורבות המטופלים המוגברת הניבה תועלות מוחשיות ומדידות, בתוצאות הרפואיות ובחיסכון במשאבים.

ממצאים מחקריים מהעולם מצביעים על כך שמודעות המטופל למצבו, מעורבותו ומעורבות משפחתו בטיפול הרפואי, מגדילות מאוד את סיכויי ההחלמה ותורמות להפחתת סיבוכים. משך האשפוז של מטופל מעורב ומשתף פעולה קצר בכ-50% מזה של מטופל שאינו משתף פעולה, ומספר הביקורים החוזרים שלו בבית החולים נמוך משמעותית. מטופלים לא מעורבים מגדילים מאוד את העומס על הצוותים המטפלים, ועלות הטיפול בהם גדולה הרבה יותר. לכן, הגברת מעורבות המטופל והעצמתו נמצאת במרכז סדר היום של מערכת הבריאות בכל בעולם.

"כדי שמטופל יהיה שותף בקבלת החלטות הנוגעות לבריאותו, הוא נדרש להכיר מגוון רחב של מונחים רפואיים, שחלקם מבוסס על עולם מושגים שהוא כלל לא מכיר", אומר פרופ' רוני גמזו, מנכ״ל "איכילוב". "תוסיפו לכך משתנים כמו פערי שפה ותרבות, או את המצב הנפשי והרגשי של המטופל, והאתגר הופך להיות עוד יותר מורכב. כל איש צוות מכיר את החוויה: אחרי שעשה כל שביכולתו להסביר למטופל את מצבו ואת הטיפול, המטופל מרגיש שלא קיבל הדרכה והוא לא יודע למה לצפות".

התאמה אישית, לפיכך, היא מפתח להבנה ומעורבות מטופלים. הטכנולוגיה שפיתחה "ג׳יסט מד" מאפשרת, כאמור, הרכבה בזמן אמת של סרטונים מותאמים למאפייניו הייחודיים של כל מטופל, מבלי לפגוע בפרטיותו. מאחורי כל מערך עומד אלגוריתם מורכב, המסוגל לייצר מאות אלפי גרסאות שונות לכל סרטון. עד היום הושקו מערכים לכ-15 הליכים ועוד עשרות נמצאים בפיתוח.

״בעשורים האחרונים צברה תעשיית האינטרנט ידע עצום בהגברת מעורבות משתמשים, ואנחנו אימצנו ידע זה להגברת מעורבות המטופלים״, אומר דן רולס, מייסד ומנכ״ל החברה. ״היכולת לעזור למטפלים לתקשר טוב יותר עם המטופלים שלהם בעזרת כלים דיגיטליים ידידותיים ומותאמים אישית היא מהפכה של ממש, היא תוצרת הארץ, ויחד עם שותפינו במערכת הבריאות נייצא אותה עכשיו לעולם כולו".

תערוכת ״אמנות העצמת המטופל״ תושק בטרמינל העיצוב בבת ים ביום ד', 30 במרץ, 19:30 ותציג את המערכים השונים ותהליכי הפיתוח העומדים מאחוריהם, ומיצגים אינטראקטיביים המאפשרים למבקרים להתנסות בעצמם בהרכבת סרטונים.

נושאים קשורים:  העצמת מטופל,  איכילוב,  פרופ' רוני גמזו,  הנגשת מידע רפואי,  חדשות,  ג׳יסט מד,  רפואה מותאמת אישית
תגובות