הוועדה לבחינת תכנית הלימודים (סילבוס), עדכון החומר הלימודי ושינוי בדרכי ההוראה ברפואה, שמונתה אשתקד על ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), ממליצה להכניס שינויים רחבים במסלול ההכשרה של הסטודנטים לרפואה בישראל. בין השאר התריעה הוועדה כי חלקים מחומר הלימוד הנוכחי לא יהיו רלוונטיים לטיפול הרפואי בעתיד. כך דיווחה הבוקר (ה') רוני לינדר ב"דה מרקר".
עוד בעניין דומה
בוועדה חברים פרופ' רפי ביאר, פרופ' אהוד גרוסמן, פרופ' יונתן הלוי ופרופ' רבקה כרמי שכיהנו כדיקנים בבתי ספר לרפואה בישראל. הדו"ח שהכינה הוועדה על רקע מחסור מסתמן ברופאים והזדקנות האולכוסיה, כמו גם נוכח הדרישה מארה"ב לאקרדיטציה של בתי הספר לרפואה בישראל לצורך אישור להשתלמויות-על.
בדיווח נמסר כי הוועדה בחנה את הסילבוס בכל הפקולטות לרפואה והשינויים שנעשו בשנים האחרונות ובין המלצותיה להגדיל ב-50% את מספר הסטודנטים לרפואה מכ-800 ל-1,200 בכל מחזור, בתוך ארבע שנים.
זכאות לתואר דוקטור לרפואה (MD) תינתן לאחר בחינת ההסמכה בתום השנה השישית, לפני שנת הסטאז'. מתכונת הבחינה תשתנה מחמש בחינות נפרדות (נהוגות כיום ברפואת נשים, פסיכיאטריה, פנימית, ילדים וכירורגיה) לבחינה אחת שתבוצע בשני חלקים, עיוני וקליני.
הוועדה המליצה על שינוי בשיטות ההוראה בטענה כי שיטת ההוראה בהרצאות פרונטליות איננה מעוררת צורך ללמידה עצמאית. במדינות המערב עברו ללמד סטודנטים בשיטה אחרת לפי השיעור מתנהל בדיון, במפגשים בקבוצות קטנות, על בסיס קריאת חומר רקע מראש.
עוד מומלץ שהסילבוס יהיה מבוסס על מיומנויות: לכל קורס תהיה רשימה מיומנויות שהסטודנט חייב לרכוש, והוא יקבל על כך משוב והערכה לאורך כל שנות הלימוד "כדי להבטיח מעקב רציף שיאפשר גילוי מוקדם של חולשות".
הוועדה ממליצה על הטמעת טכנולוגיות למידה מתקדמות (אפליקציות דיגיטליות, תלת מימד, הולוגרמות), לשלב למידה המבוססת על מקרים או בעיות, להטמיע תכנים חדשים (רפואה דיגיטלית ורפואה מרחוק), שימוש בביג דאטה ורפואה מותאמת אישית. כמו כן, להגביר את ההכשרה בתקשורת בין־אישית, בנושאי אתיקה, אמפתיה ועבודה בקבוצות.
כמו כן המליצה הוועדה על הגברת ההכשרה של הסטודנטים לעבודה במרפאות קופות החולים בקהילה והחל משנת הלימודים הראשונה בהתנסות קלינית בת שבועיים במרכזי בריאות הילד, במרכזי בריאות האישה בקופות ובהמשך יורחבו ההתנסויות למקצועות נוספים.
הוועדה ממליצה בנוסף לוותר על מרבית הסבבים הקליניים הקצרים בשנה"ל השישית, האחרונה, ולהשקיע זמן רב יותר בעבודה עצמית במחלקות וכן שהסטודנטים יוכלו לבחור בסבבים קליניים בני שבועיים לפחות, בכל מקצוע בו ירצו להתנסות. עוד מומלץ שלב עבודה כעוזרי רופא לפיתוח מיומנויות קליניות כמרכיב חובה בלימודי הרפואה, בהיקף של 40 תורנויות בנות 8 שעות, במחלקות פנימית, ילדים, כירורגיה, נשים ומיילדות, רפואה דחופה, נוירולוגיה וטיפול נמרץ. בשנה האחרונה ללימודים ישתלמו הסטודנטים 20 שבועות כבודדים במחלקות הגדולות - פנימית, ילדים וכירורגיה.