• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

שר האוצר מקדם הטלת מס גם על סיגריות אלקטרוניות

השתכנע שבכך תצומצם צריכתן אחרי שרופאים הביעו את הדעה שהן מעלות סיכון למחלות לב ונשימה

עישון סיגריות אלקטרוניות על ידי בני נוער (צילום: אילוסטרציה)

שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם להערות הציבור טיוטת צו המטיל מס קניה של מאות אחוזים על הנוזל לסיגריות אלקטרוניות ועל סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות. בנוסף, ייקבעו הגבלות על יבוא מוצרים אלו ומס נוסף על סיטונאים המחזיקים במלאי ששווה למעלה מ-10,000 שקל, דיווח הבוקר (ג') גד ליאור ב-Ynet.

המהלך של השר נחשב מפתיע ומהוה "עוד מכה למעשנים". בכך למעשה מבקש האוצר להטיל מס קניה בשיעורו דומה למס המוטל כיום על מוצרי טבק אחרים. "הצו הוא תולדה של מהלך מתואם בין רשות המיסים לבין משרד הבריאות ומטרתו לצמצם את הצריכה של סיגריות אלקטרוניות, המעלות את הסיכון למחלות לב ולמחלות נשימה", נאמר בדיווח.

טיוטת הצו קובעת: על הנוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות יוטל מס קניה של 270% מהמחיר הסיטוני השכיח בתוספת 11.39 שקלים חדשים למ"ל, אשר בכל מקרה לא יפחת מ-21.81 שקלים למ"ל.

על סיגריות חד-פעמיות יוטל מס קניה של 360% מהמחיר הסיטוני השכיח אשר בכל מקרה לא יפחת מ-32.72 שקלים למ"ל. הצו מחריג גם סיגריות אלקטרוניות ונוזל למילוין מהפטור ממס קניה על יבוא אישי - עד 75 דולר. לפי תחשיב של רשות המיסים עלה כי מחיר נוזל המילוי של סיגריה אלקטרונית יעלה פי 3 עד 4 בעקבות הטלת המס החדש.

בנוסף, נקבעו גם הגבלות על כמות הסיגריות האלקטרוניות והנוזל למילוין שניתן להביא מחו"ל ללא תשלום מס קניה. כמויות אלה מקבילות לכמויות הסיגריות הרגילות שאותן ניתן להכניס לישראל ללא תשלום מס. מי ששהו בחו"ל פחות מחמישה ימים יוכלו להכניס עד 4 מ"ל נוזל ולא יותר משתי סיגריות חד-פעמיות. מי ששהו יותר מחמישה ימים בחו"ל, יוכלו להכניס עד 10 מ"ל נוזל ולא יותר מחמש סיגריות חד פעמיות. הגבלות אלו ייכנסו לתוקף תוך חודשיים מיום חתימת הצו.

במסגרת טיוטת הצו נקבע גם כי יוטל מס קניה על המלאים המצויים בידי סיטונאים. מהלך זה בא בהמשך להשוואת המיסוי על טבק לחימום וטבק לגלגול - למיסוי המוטל על סיגריות "רגילות". הוא משקף את השאיפה למיסוי אחיד על כלל מוצרי הטבק.

"ייקור הסיגריות האלקטרוניות היה נושא שנוי במחלוקת מאז כניסת הסיגריות הללו לשוק הישראלי בשנת 2015. נציגי חברת ג'ול - שהסניף הישראלי שלה נסגר בשנה שעברה - הציגו מספר מחקרים בהם נטען כי לעשן סיגריה אלקטרונית מזיק פחות באופן ניכר מאשר עישון של סיגריות רגילות. אלא שבאחרונה משרד הבריאות הפריך טענה בעוד שיש רופאים הסבורים שעדיף לעשן סיגריה אלקטרונית מאשר סיגריית ניקוטין רגילה,  המזיקה הרבה יותר".

בדיווח צוטטה שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "כפי שטענו בפני בג"צ, מיסוי סיגריות אלקטרוניות הוא צעד נדרש מזה שנים. צר לנו ששר האוצר ניאות לקדם מהלך למיסוי המוצר הזה לקראת הדיון בבג"צ בעתירה שהגשנו. הוא נקבע לחודש הבא והשר חשש שבית המשפט יורה לו לחתום על הצו כפי שנעשה בעתירה קודמת של המיזם למיגור העישון בעניין המיסוי על הטבק לגלגול. אילו שרי האוצר היו מטילים מיסוי מתאים בעבר, סביר שתופעת השימוש במוצרים מזיקים אלה, במיוחד בקרב נוער וצעירים, לא הייתה מגיעה לממדיה המדאיגים כיום. כל יום שעובר רק מגדיל את הסיכון שבני נוער וצעירים יישאבו למעגל ההתמכרות והעישון".

נושאים קשורים:  חדשות,  שר האוצר אביגדור ליברמן,  סיגריות אלקטרוניות,  מיסוי מוצרי טבק,  ג'ול,  שירה כסלו
תגובות