חדשות

פעולה משולבת ומצילת חיים בוצעה ביחידת הצנתורים ב"הדסה"

בכירים ממערך הלב ביצעו לראשונה שתי פרוצדורות שמעולם לא בוצעו יחד על שולחן הצנתורים | ד"ר דוד פלנר, ראש מחלקת צנתורי הלב: "מיומנות ומחשבה מחוץ לקופסה הצילו את החולה"

המטופלת הרופאים ממערך הלב ב"הדסה". צילום: דוברות בית החולים

רחל נהרי חקק, בת 68 מירושלים, היתה אישה בריאה לחלוטין עד שיום אחד ניצבה בפני בסכנת חיים ממשית. פעולה נועזת וראשונה מסוגה בארץ, שביצע צוות יחידת צנתורי הלב בבית החולים הדסה עין כרם, הצילה את חייה.

"ביום בהיר אחד התחילו לי כאבים מתחת לצלעות ובגב", סיפרה חקק. "אני לא טיפוס שחולה בדרך כלל אבל כשהתחיל לעלות לי חום התחלתי לקחת משככי כאבים ובבית החולים התברר שהיה לי זיהום שהגיע ללב ופגע לי באבי העורקים וגרם לבעיה במסתם הלב. קיבלתי טיפול באנטיביוטיקה על מנת להשתלט על הזיהום ותוכנן לי ניתוח להחלפת אבי העורקים והמסתם, אך המצב הידרדר, התחלתי להרגיש פתאום לא טוב, הייתי מאוד חלשה, הרגשתי שקשה לי לדבר והתמוטטתי".

ד"ר גבי אלבז, מצנתרת בכירה במערך הלב ב"הדסה", סיפרה: "רחל הגיעה אלינו ליחידה לטיפול נמרץ לב במצב קריטי. היא הייתה עם כשל רב מערכתי, ונאלצנו להרדים ולהנשים אותה. הזיהום ממנו סבלה גרם להתפתחות למפרצת באבי העורקים עם קרע חלקי ולהרס של המסתם אאורטלי שגרם לדלף חריף ואי ספיקת לב.

"לאחר דיון רב צוותי, לנוכח מצבה הקריטי וההנחה שמצבה אינו מאפשר שני ניתוחים נרחבים - האחד להחלפת המסתם והשני לתיקון אבי העורקים, ידענו שעלינו לטפל בראש ובראשונה באבי העורקים, מאחר שקרע באבי העורקים פירושו מוות. הוחלט לבצע לה צנתור חירום ולהניח תומכן באבי העורקים על מנת למנוע קרע, ובהמשך, לאחר ייצובה, לבצע ניתוח לב להחלפת המסתם".

צוות המצנתרים כלל את ד"ר דוד פלנר, ראש מחלקת צנתורי הלב, ד"ר גבי אלבז-גרינר, מצנתרת בכירה במערך הלב, ופרופ' אלן בלום מהיחידה לרדיולוגיה פולשנית. השלושה ביצעו את הצנתור ובפעולה מורכבת הונח בהצלחה תומכן באבי העורקים.

 "במהלך הפרוצדורה ראינו שהמצב של המטופלת ממשיך להידרדר", מסביר ד"ר פלנר. "קיווינו שנצליח לקנות זמן ולתת למטופלת להתייצב על מנת שתוכל לעמוד בניתוח לב. מדדי לחץ הדם ותפקוד הלב הידרדרו במהלך הפרוצדורה והיה ברור שבמצב זה לא ניתן להוציאה מחדר הצנתור. ערכנו דיון דחוף נוסף בשיתוף פרופ׳ עופר אמיר, מנהל המערך, והחלטנו על ביצוע פעולה נוספת - החלפה מלעורית (צנתורית) של המסתם אאורטלי.

"פעולה זו אינה מבוצעת במצבים אלה, אך לנוכח מצבה הקריטי של המטופלת ידענו שעלינו לבצע זאת כטיפול חירום מציל חיים. ביצענו שתי פרוצדורות שמעולם לא בוצעו יחד. ידענו שאנו נמצאים במצב של הכל או כלום. מיומנות הצוותים ומחשבה מחוץ לקופסה הצילו את חיי החולה".

ד"ר אלבז מסכמת: "יום אחרי שעברה את הפרוצדורות מצבה של רחל התייצב ואפשר להגיד שהיא הפתיעה את כולנו בנחישות שלה. התהליך שעברה הצליח בצורה מאוד טובה כך שלא תצטרך לעבור ניתוח להחלפת מסתם, הנחשב לניתוח מאוד קשה".

נושאים קשורים:  ד"ר גבי אלבז,  ד"ר דוד פלנר,  פרופ' אלן בלום,  צנתור,  תומכן באבי העורקים,  פרופ' עופר אמיר,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
02.11.2021, 14:24

מדהים. אתם נפלאים. עבודת קודש אמיתית. יישר כח!

אנונימי/ת
03.11.2021, 18:40

מדהים, אבל עשיתם את זה לבד? לא היה גם מרדים שדאג שהחולה נשארה בחיים?

03.11.2021, 19:43

גבי רופא מדהימה ומוכשרת
שאפו על פעולה

אנונימי/ת
04.11.2021, 07:28

רק בהדסה מצילים חולים. בבתי חולים בשפלה מטפלים בהם עד להחלמתם.

אנונימי/ת
04.11.2021, 07:56

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!