מחקרים COVID-19

מחקר ב"שיבא": החיסון לקורונה בטוח גם למי שסובל מאלרגיות קשות

פרופ' ננסי אגמון-לוין, מנהלת היחידה לאימונולוגיה קלינית, אנגיואדמה ואלרגיה ב"שיבא": "גם קבוצות בסיכון ללקות באלרגיות קשות יכולות להתחסן ובתנאי שיחוסנו תחת השגחה רפואית"

חיסון נגד קורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

במחקר שנערך במרכז הרפואי שיבא בתל השומר נמצא כי למרות הדיווחים על שכיחות גבוהה מהצפוי של תגובות אלרגיות לחיסון נגד קורונה של חברת פיייזר, בהשוואה לחיסונים אחרים, הוא בטוח גם לאנשים הסובלים מאלרגיות קשות. המחקר פורסם בכתב העת הרפואי JAMA.

פרופ' ננסי אגמון-לוין, מנהלת היחידה לאימונולוגיה קלינית, אנגיואדמה ואלרגיה במרכז הרפואי שיבא ומובילת המחקר, ציינה בעקבות תוצאות המחקר כי גם את הסובלים מסיכון ללקות באלרגיות קשות בעקבות החיסון אפשר לחסן בבטחה ובתנאי שהחיסון יתבצע תחת השגחה רפואית.

לדברי פרופ' אגמון-לוין, "החיסונים נגד נגיף הקורונה, ובפרט החיסון של חברת פייזר BNT162b2, נמצאו יעילים מאוד, אך דיווחים ראשונים הצביעו על שכיחות גבוהה מהצפוי של תגובות אלרגיות לחיסון. דיווחים אלה עוררו חשש בקרב בעלי היסטוריה של תגובות אלרגיות משמעותיות וגם בקרב הצוותים הרפואיים שחששו לחסנם".

לאור זאת, הושק במרכז הרפואי שיבא פרויקט ייחודי שמטרתו לאפשר לכלל המטופלים, ובהם גם בעלי היסטוריה של אלרגיה קשה ומשמעותית, להתחסן נגד קורונה במסגרת מחקר ותוך כדי ניהול מעקב אחרי תופעות של רגישות יתר לחיסון.

המחקר נערך בדצמבר 2020 עד פברואר 2021 ובמסגרתו בוצעו הערכה ומיון של 8,102 מטופלים עם רקע אלרגי שפנו ל"מוקד קורונה" שהופעל על ידי היחידה למחלות זיהומיות והיחידה למניעה ובקרת זיהומים ב"שיבא". באמצעות אלגוריתם ושאלון שפותחו על ידי צוות היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה, הוגדרו 7,163 מהפונים למוקד כבעלי סיכון אלרגי נמוך והופנו לחיסון בדומה לכלל האוכלוסיה. חמישה מטופלים נוספים הוגדרו "מנועי חיסון" על פי הנחיית משרד הבריאות.

שאר הפונים, 429 גברים ונשים, הוגדרו כבעלי סיכון אלרגי גבוה והונחו להתחסן תחת השגחה של צוות היחידה לאימונולוגיה ואלרגיה. קבוצה זו כללה מטופלים שלקו בעבר בתגובות אנפילקטיות (אלרגיה מסכנת חיים) לחיסון או תרופות בהזרקה, או כאלה שלקו באלרגיות קשות מרובות בעבר והומלץ להם על ידי הרופא המטפל להימנע מחיסון.

מממצאי המחקר עלה כי מתוך 429 מתחסנים בסיכון אלרגי גבוה, 420  (97.9%) חוסנו ללא כל בעיה או תגובה; תשעה חולים בלבד פיתחו תגובות אלרגיות קלות דוגמת תפרחת עורית או שיעול וטופלו על ידי הצוות הרפואי במקום ושלושה מטופלים (0.7%) בלבד פיתחו תגובות אנפילקטיות, שחייבו טיפול באדרנלין. כל המחוסנים שוחררו לביתם באותו יום.

לדברי פרופ' אגמון-לוין, "הרוב המכריע של המטופלים עם הסיכון האלרגי הגבוה קיבלו גם את מנת החיסון השנייה של 'פייזר' ובדומה למנה הראשונה, 98.2% מהם לא פיתחו תגובה אלרגית. 1.8% בלבד פיתחו תגובות אלרגיות קלות וטופלו במקום על ידי צוות היחידה לאימונולוגיה ואלרגיה".

פרופ' אגמון-לוין מסכמת: "המסקנה שעולה מהמחקר היא שהחיסון נגד קורונה של 'פייזר' בטוח עבור אנשים הסובלים מאלרגיות קלות, ובהחלט בטוח גם עבור הנמצאים בסיכון אלרגי מוגבר, ובתנאי שיתחסנו תחת השגחה רפואית".

נושאים קשורים:  פרופ' ננסי אגמון-לוין,  אלרגיות,  חיסון לקורונה,  מחקר ישראלי,  בית החולים שיבא,  19-COVID,  תופעות לוואי
תגובות
05.09.2021, 16:49

תפסיקו לזייף מחקרים בכוח. מחקרים שה לטווח ארוך עם נתונים גולמיים של כלל התופעות שבמחקר

אנונימי/ת
08.09.2021, 21:49

ואף מילה בנוגע גילוי נאות אם ישנו קשר מימון בין המכון / מחלקה / בית החולים בהם נערך המחקר עם פייזר או יצרני חיסונים אחרים.