• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
מחקרים

האם הסם "goofball" מעלה סיכון לתמותה?

אנשים הצורכים סמים בהזרקה אשר נוטלים “goofball” נמצאו עם פרופיל אישי מסויים ועם סיכון מוגבר לתמותה ותחלואה

התמכרות להרואין (צילום: אילוסטרציה)
התמכרות להרואין (צילום: אילוסטרציה)

ישנה עלייה בשימוש במתאמפטמין ברחבי ארצות הברית, מצב אשר יכול להיות מקושר להזרקות של מתאמפטמין והרואין משולבים (נקרא גם: “goofball”). החוקרים ערכו השוואה של גורמים דמוגרפיים, התנהגותיים, הקשריים ובריאותיים בין אנשים אשר משתמשים בסמים בהזרקה (People Who Inject Drugs - PWID) מסוג goofball, הרואין או מתאמפטמין, באזור העיר סיאטל, בארצות הברית.

החוקרים השתמשו במידע מסקרי חתך מהשנים 2017 ועד 2019 אותם מילאו מטופלים בתכנית Public Health-Seattle & King County's syringe services (N=792). מתוך כלל PWID שהשתתפו במחקר, 55.3% דיווחו כי צרכו את הסם "goofball" במהלך שלושת החודשים האחרונים. שיעור אלו שדיווחו כי "goofball" היה הסם העיקרי אותו צרכו הכפיל את עצמו בין שנת 2017 (10.3%) לבין שנת 2019 (20.1%; p<0.001).

תוצאות המחקר הדגימו כי בקבוצת הצורכים “goofball” היה את השיעור הגבוה ביותר של בגירים מתחת לגיל 30 שנים, נשים, דרי-רחוב או אנשים עם סטטוס מגורים לא יציב ואנשים ששהו במאסר בתקופה האחרונה. כמו כן, אלו שדיווחו שהסם אותו צרכו בשיעור הגבוה ביותר היה “goofball” נמצאו עם גורמי סיכון בריאותיים רבים יותר, ושיעורי תמותה גבוהים ביחס לשאר הקבוצות. בנוסף, קבוצה זו של משתמשי ”goofball” דיווחו על יותר אירועים של מנת יתר מאופיאטים ועל החזקה של נרקן ושימוש בו ביותר מקרים מנבדקים משאר הקבוצות. רוב המשתתפים במחקר הביעו רצון להפחית או להימנע לחלוטין משימוש באופיאטים וסטימולנטים.

מסקנת החוקרים הייתה כי שיעור PWID אשר משתמשים בסם “goofball” הכפיל את עצמו בתקופה של שנתיים, וכי פרופיל של אלו המשתמשים בסם מתאפיין בגרומים הקשריים ופרטניים אשר מעלים את הסיכון שלהם לתחלואה ותמותה.

מקור:

Sara N. Glick, et al (2021) “Increasing Heroin-Methamphetamine (Goofball) Use and Related Morbidity Among Seattle Area People Who Inject Drugs”. The American Journal of Addiction, March 2021. Vol. 30, Issue 2, p. 183-191. doi.org/10.1111/ajad.13115

נושאים קשורים:  מחקרים,  אופיאטים,  סטימולנטים,  סמים בהזרקה,  הרואין,  מתאמפטמין
תגובות