• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

4 מרכזים בישראל דורגו בצמרת העולמית של בתי החולים החכמים

המרכזים הרפואיים שיבא, איכילוב, הדסה עין כרם ובילינסון דורגו על ידי Newsweek בין 250 בתי החולים החכמים ביותר בעולם

אילוסטרציה. רובוטיקה וטכנולוגיות מתקדמות

ארבעה מרכזי העל הישראליים – שיבא בתל השומר, סוראסקי-איכילוב בתל אביב, הדסה עין כרם בירושלים ובילינסון-רבין בפתח תקווה – דורגו בצמרת העולמית של בתי החולים החכמים ביותר הכוללת 250 בתי חולים. הדירוג המלא פורסם אתמול (ג') באתר כתב העת ניוזוויק המקיים מדי שנה, בשיתוף חברת Statistica האמריקאית, דירוגים מסוג זה. ל-29 מדינות יש ייצוג ברשימת דירוג זאת ל-2021. "שיבא" דורג במקום ה-13, "איכילוב" במקום 84, "הדסה עין כרם" – 196 ו"בילינסון-רבין" במקום 215.

השנה, על רקע מגיפת הקורונה, החליטו עורכי רשימת הדירוג המכובדת הזאת להתמקד בבתי החולים המובילים בעולם בתחומי הטכנולוגיות הרפואיות הדיגיטליות המתקדמות ולכן ה"חכמות" ביותר, כלומר אלה שהנהיגו שימושים שיהיו להם במאה הנוכחית השפעה משמעותית על איכות הטיפול הרפואי הניתן בהן.

בדברי ההסבר לדירוג נכתב כי התבסס על המלצות ממנהלי בתי החולים ומומחים בתחום החדשנות הרפואית מכל העולם. הם התבקשו לדרג את המרכזים הרפואיים על פי חמש קטגוריות: כירורגיה דיגיטלית תוך שימוש הולך וגדל ברובוטיקה, הדמיה תלת מימדית דיגיטלית, שימוש בבינה מלאכותית ומסדי נתונים גדולים, רפואה מרחוק (telehealth) ושימוש  הולך וגדל בתיק רפואי אלקטרוני.

בנוסף, תהליך ההערכה בן שלושת השלבים כלל גם ראיונות עומק עם המומחים מהתחום והמלצות מבתי חולים. כמו כן בוצע סקר בקרב יותר מ-13,000 רופאים, מנהלי בתי חולים ומערכות בריאות בעולם ועל סמך מסד נתונים בוצע טיוב המידע.

עורכי הדירוג הסבירו כי מגיפת הקורונה העמידה את בתי החולים במבחן הלחץ האולטימטיבי, בכך שהכריחה אותם להתאים עצמם לגלי תחלואה גבוהים, לשינוי בפרוטוקולי הטיפול וכדומה. הם גם ציינו כי תקופה זו הדגישה את חשיבות הטכנולוגיה המתקדמת והוכיחה שבתי החולים שהיו פתוחים לשילוב טכנולוגיות חדשות וניצלו הזדמנויות בתחום עיבוד הנתונים הם אלה שעוברים את המשבר הנוכחי בצורה הטובה ביותר. "הסיבה לכך היא לא רק הטכנולוגיות עצמן", הדגישו עורכי הדירוג, "אלא העובדה שאותם בתי חולים, שבהם גם מבוצעים מחקרים מתקדמים בשיתוף חברות סטארט-אפ, לא אחת מוגדרים כחדשניים ופורצי דרך, משתמשים בגישה של גמישות וחדשנות, שתרמה ללא ספק ליכולת ההתמודדות שלהם עם המשבר".

כבר כיום שוק הטכנולוגיות החכמות עבור בתי החולים מוערך ב-35 מיליארד דולר וב-2026, על פי הערכות מומחים, כבר יהיה "שווה" 83 מיליארד דולר.

פרופ' איל צימליכמן, ראש תחום החדשנות ב"שיבא", מצוטט בדברי ההסבר לדירוג כשציין כי שימוש בטכנולוגיות חכמות מאפשר להעביר חלק מחולי הקורונה שנמצאים בשלבי החלמה מתקדמים לשיקום ביתי ובכך ישוחררו מוקדם מאשפוז, מה שמאפשר לבתי החולים לצמצם משמעותית בהוצאות שלהם על אחזקה פיזית של מתקנים ובד-בבד לשפר ולהרחיב את הטיפול בחולים.

פרופ' יורם וייס, המנכ"ל בפועל של המרכז הרפואי הדסה עין כרם, ציין שהכללת בית חולים ברשימת הדירוג המכובדת הזאת מעוררת גאווה עצומה ברמה הלאומית וגם מבטאת יכולות מצוינות שבאו לידי ביטוי ביתר שאת במשבר הקורונה. "צוותי בתי החולים שלנו – בכל סקטור ותפקיד – הם הכוח המניע, בעלי הידע הנרחב, העושים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות וחכמות, רבות מהן פורצות דרך ברמה העולמית. השימוש בכלים המתקדמים הללו מאפשרים גם לטשטש גבולות, לשתף ידע ממרחקים, לבצע הליכים רפואיים מתקדמים וראשוניים בעולם בשילוב רובוטיקה, דיגיטציה ושיתופי פעולה עם חברות הזנק, לשדרג את בסיסי הנתונים ולשתף בהם מרכזים מובילים נוספים מכל העולם ואף לחזות תהליכים ושינויים מדעיים", ציין פרופ' וייס.

בעשיריה הראשונה של הדירוג שבעה בתי חולים גדולים בארה"ב, כאשר "מאיו קליניק" דורג במקום הראשון העולמי ואחריו: "ג'ונס הופקינס", "קליבלנד קליניק", "הר סיני" בניו יורק, "הכללי של מסצ'וסטס", "בריגהם-אנד-וומן" בבוסטון ו"סדרס-סיני" בלוס אנג'לס. אחרי אלה דורג "קרולינסקה" השוודי ואחריו מרכז הסרטן מ.ד. אנדרסון ביוסטון. במקום העשירי "שאריטה" בברלין. במקום 11 "סלואן-קטרינג" בניו יורק וב-13 בית החולים המתודיסטי ביוסטון. שיבא הקדים בדירוג את בית החולים הפרסביטריאני של אוניברסיטת קולומביה וקורנל.

נושאים קשורים:  Newsweek,  פרופ' יורם וייס,  חדשות,  שיבא,  איכילוב,  בילינסון,  בית חולים חכם,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות