• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

ציון דרך ברפואה: מחשבות של משותק-דיבור הוצגו כמילים על הצג

צוות חוקרים אמריקאי השתיל התקן מוחי לקידוד סיגנלים באזור המוח השולט על יכולת הדיבור וההבעה הקולית במשותק שאיננו מסוגל לדבר, ומחשבותיו ומילותיו תורגמו והוצגו על על צג מחשב - צפו:

המערכת שנבנתה דומה מאד לתוכנת מחשב שמתרגמת מלל בכתב (למשל סמס) לקול בטלפון חכם. צילום: youtube

ציון דרך מהפכני ברפואה: צוות חוקרים אמריקאי השתמש בחיישנים ואלקטרודות שהוחדרו לאזורי מוח של משותק שאיננו מסוגל לדבר עקב מצבו והוא הוציא מילים מפיו שהוצגו על גבי מסך מחשב שהוצב לפניו. לשם שיפור הדיבור נעשה גם שימוש בתוכנה מיוחדת שמנתחת את התוכן של כל מילה ומחברת את המילים לכדי משפט מלא.

על החידוש הרפואי-טכנולוגי הזה דיווח אתמול (ד') New England Journal of Medicine. את הפיתוח הוביל ד"ר דיוויד מוזס מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו. צוות החוקרים בחר לניסוי משותק-דיבור הסובל מאנרתריה - Anarthria - שקיבל את סימון הזיהוי BRAVO1, אך עדיין לא הזדהה בשמו. האלקטרודות נועדו למדוד פעילות מוחית בעת שאותו אדם מנסה לבטא עצמו ואת מחשבותיו בקול, כלומר בדיבור.

אלא שמשתתף הניסוי איננו מסוגל לכך עקב הפגיעה המוחית הקשה. הוא משותק בגפיו, איננו מסוגל לנוע או לדבר. אולם, עתה הוא יכול כבר לייצר מילים בודדות עד משפטים שלמים המבטאים את מחשבותיו – אלה עולים על גבי צג המחשב המוצב לפניו. יכולת זו התאפשרה הודות להשתלת התקן שמקדד את הסיגנלים במוח האדם באזור השולט על יכולת הדיבור וההבעה הקולית.

בשלב זה הנסיין מוגבל להבעת 50 מילים בלבד כאשר קצב התקשורת שלו הוא 15 מילים בדקה, קצב איטי מאוד לעומת דיבור טבעי רגיל שבו אדם מייצר 150-120 מילים בדקה. החוקרים הדגישו בדיווחם כי "ההצלחה הזאת אומרת לנו שהדבר אפשרי", כפי שהתבטא הנוירולוג ד"ר אדוארד צ'אנג. הוא ואנשי הצוות סבורים שעם הזמן הטכנולוגיה הזאת תוכל לסייע לייצר אלפי מילים בתוך פרק זמן סביר.

עד כה משותקים שאיבדו את יכולת הדיבור השתמשו בהתקנים המתרגמים תנועות עיניים או ראש כדי לאיית מילים, בקצב של אות אחרי אות וכך לבטא את מחשבותיהם. יש גם כאלה שמסוגלים להשתמש בהתקן השולט על תוויין המחשב (computer cursor).

צוות המחקר מסר כי המתנדב משותק הדיבור "בראבו-1" הוא בשנות ה-30 המאוחרות ואיננו מסוגל לדבר בעקבות שבץ מוחי שעבר לפני 15 שנה. השבץ הותיר אותו משותק לחלוטין בזרועותיו וברגליו והוא איננו מסוגל להניע את שרירי מערכת הקול. אזורי המוח שבעבר אפשרו דיבור לא נפגעו.

"אנחנו איננו יודעים עתה אם יכולת המוח לתרגם פקודות דיבור ימשיכו לעבוד אצל אותו משותק לאחר עוד 15 שנה. אם נוכל להחיות את האזורים הללו – כלומר שתינתן יכולת לתרגם מחשבה לדיבור קולי ומשפטים שלמים – זו תהיה ההצלחה", הוסיף ד"ר צ'אנג. הוא מסר כי המערכת שנבנתה דומה מאד לתוכנת מחשב שמתרגמת מלל בכתב (למשל סמס) לקול בטלפון חכם. יש בתוכנה גם יכולת לתקן אוטומטית תקלה שעלולה להיווצר בתרגום מסוג זה.

בין האנשים שעשויים להסתייע בטכנולוגיה זאת – חולי ALS.

נושאים קשורים:  אנרתריה,  שיתוק,  פריצת דרך רפואית,  טכנולוגיה רפואית,  חקר המוח,  חדשות,  ניסוי,  יכולת דיבור
תגובות