מפרצת

מערכת סגירת המפרצת האנדווסקולרית Nellix - תוצאים ארוכי טווח וטיפול בכשל של המערכת

נמצא כי הפחתת ל"ד סיסטולי ל-140-160 ממ"כ קשורה לתוצאות טובות יותר לאחר טיפול אנדווסקולרי לשבץ איסכמי מוחי

בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) לאיבחון מפרצת במוח (אילוסטרציה)
בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) לאיבחון מפרצת במוח (אילוסטרציה)

שיעורים גבוהים של כישלון טיפולי של מערכת ה-Nellix EndoVascular Aneurysm Sealingי(EVAS) הובילו להוצאת המכשיר משימוש בבריטניה. במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת European Journal of Vascular and Endovascular Surgery, חוקרים בחנו תוצאים ארוכי טווח הקשורים בשימוש במערכת וכיצד לנהל חולים עם כשל של המערכת. כשל של המערכת הוגדר כטריאדה הכוללת נדידה של הסטנט, הפרדות הסטנט, הרחבה משנית של שק המפרצת או כל התערבות לצורך תיקון endoleak מסוג 1, תיקון קרע של המערכת ותיקון Explant.

במחקר הוכללו 161 מטופלים כאשר 140 מתוכם היו גברים. זמן המעקב החציוני היה 6 שנים (טווח בין-רבעוני 5-6.6 שנים).

לאחר שש שנים, 59.5% מהמשתתפים נותרו בחיים. החוקרים מצאו ש-43.5% (70 מקרים) מהמשתתפים חוו כשל של המערכת ושיעור המטופלים שהיו חפים מכשל לאחר שש שנים היה 32.3%. 41 מטופלים חוו כשל בשל התפשטות שק המפרצת, 36 בשל נדידה קאודלית של הסטנט, 26 בשל הפרדות הסטנט ו-15 בשל קרע משני של מפרצת באאורטה הבטנית. בנוסף, נצפה שיעור גבוה של endoleak מסוג 1 (33 מקרים של סוג 1a ו-11 מקרים של סוג 1b אך שיעור ה-endoleak מסוג 2 היה נמוך ועמד על 3.7%. ב-22.4% מהמשתתפים נדרשה התערבות חוזרת.

שישה  מטופלים עברו פרוצדורת Nellix-in-Nellix, כאשר אחד מהם מת כתוצאה מאיסכמיית מעי ומטופל נוסף מת מסיבה שאינה קשורה במפרצת. בשני מטופלים שעברו Nellix-in-Nellix נצפתה הרחבה מתמשכת של שק המפרצת ובשני מטופלים נוספים נצפה טרומבוס בזרוע שבה בוצע ה-Nellix ובסטנט ויסצרלי. אמבוליזציה פרוקסימלית צלחה רק בחולה אחד מתוך השישה.

החוקרים מסכמים כי שיעור הכשלון ארוך הטווח של מערכת ה-Nellix EVAS הינו גבוה. יש ליידע את כלל המטופלים עם המערכת ולעקוב אחריהם באופן הדוק. EVAS Explant מהווה טכניקה המובילה לתוצאים טובים וניהול באמצעות explant פתוח, במידה והחולה מתאים לכך יכול להישקל בחולים עם כשלון של מערכת ה-Nellix.

מקור: 

Singh, A.A. et al. (2020) European Journal of Vascular and Endovascular Surgery. https://doi.org/10.1016/j.ejvs.2020.11.004

נושאים קשורים:  מפרצת,  NELLIX,  כישלון טיפולי,  מחקרים
תגובות