• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

הר"י לאוצר: הפסיקו להרעיב את מערכת הבריאות ובתי החולים

משרד הבריאות פרסם טיוטת דו"ח פיננסי הממחיש את גודל הגירעון הגדול של כלל בתי החולים – מעל ל-6.2 מיליארד שקלים

תקציב מערכת הבריאות. אילוסטרציה

יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו"ר הר"י, ד"ר זאב פלדמן שביקר אתמול (ב') במאהל המחאה שהקימו מנהלי בתי החולים הכלליים-הציבוריים בקרית הממשלה בירושלים, קרא לשר האוצר: "תפסיק להרעיב את מערכת הבריאות ואת בתי החולים".

עוד אמר ד"ר פלדמן: "כולנו באותה הסירה - סירת המחסור המתמשך בתקציב שיאפשר לנו לטפל בצורה ראויה בחולים. משרד האוצר חייב להפנים שהקורונה שינתה את המציאות בישראל. לא נסכים לשיסוי של בתי החולים בקופות החולים, של בתי החולים הכלליים - בממשלתיים. כולנו ניצבים יחד ודורשים: תפסיקו להרעיב אותנו. תנו לנו לטפל בחולים בישראל!".

בתוך כך הפיץ אתמול משרד הבריאות גם דו"ח פיננסי 2018 שהוכן באגף הפיקוח במשרד על מערך האשפוז. הדו"ח עוסק בכלל בתי החולים הציבורים-כלליים – 27 מוסדות – ש"אחראים לפעילות רפואית בהיקף של 30 מיליארד שקל בשנה". הדו"ח ממחיש את גודל הגירעון של המוסדות השונים.

ואמנם, נכתב במסמך: "הנתונים המובאים בדו"ח ממחישים את מצבו הפיננסי הקשה של מערך האשפוז הציבורי בישראל. כל 27 בתי החולים, ללא יוצא מן הכלל, מציגים גרעון מפעילות רפואית, בשנת 2018", נאמר במסמך.

בטיוטת הדו"ח מידע השוואתי בין בתי החולים על פי בעלות, מחוז וגודל. החידוש בפרסום הנוכחי שגם תתאפשר לבתי החולים להשוות את ביצועיהם ביחס לשנים קודמות וביחס ליתר בתי החולים.

"הכנסות בתי החולים הכלליים, נאמר במסמך, בנויות מפעילות רפואית, תוכניות לאומיות, מענקים וכיסוי גירעונות. ועדת המחירים, שבראשה עומד משרד האוצר, מחליטה על המחירים של השירותים הרפואיים, והתקציב השוטף למערכת האשפוז נקבע במסגרת דיוני התקציב מול משרד האוצר".

מחברי המסמך ציינו כי "משרד הבריאות מציע רפורמה במימון בתי החולים הציבוריים, שתתקן עיוותים שנוצרו והתפתחו על פני למעלה מ-2 עשורים. הרפורמה תישען על 3 רגליים: תקצוב לאומי ראוי, משילות וקידום אחריותיות תקציבית בקרב בתי החולים והתאמת המחירים ושיטת ההתחשבנות.

"הרפורמה תארגן מחדש את מערך התמריצים בצורה שתעודד התייעלות וניהול נכון יותר של הפעילות הרפואית על פי פרמטרים שקופים ואחידים, בהתאם ליעדים שיציב משרד הבריאות, הן בבתי החולים והן בקשר עם הקהילה, תוך הקפדה ושיפור מתמיד באיכות ובטיחות השירות הרפואי וכמובן שיפור רמת השירות והקשר עם ציבור הפונים".

ואלו הנתונים המרכזיים המופיעים בדוח הפיננסי שפורסם: כאמור בתי החולים היו אחראים ב-2018 לפעילות רפואית בהיקף של כ-30 מיליארד שקלים על פי מחירון יום אשפוז של משרד הבריאות. עלות הפקת הפעילות הרפואית הסתכמה לסך של כ-29.4 מיליארד שקלים.

בתי החולים נתנו הנחות לקופות החולים בסך כולל של כ-6.2 מיליארד שקלים, רובן (90%) מתוקף הרגולציה הכלכלית המוטלת עליהם על ידי הממשלה, המחייבת את בתי החולים לתת הנחות לקופות החולים.

הכנסותיהם נטו של בתי החולים – ההכנסות שהתקבלו בפועל – מאותה פעילות הסתכמו בכ-23.8 מיליארד שקל בלבד. ההפרש בין ההכנסות ברוטו לנטו ניתן כהנחות לקופות החולים – 6.2 מיליארד שקלים – 21%. גירעונות משק האשפוז עלפי סוג בית החולים: בתי החולים הממשלתיים 1.892 מיליארד ש"ח, הכללית 2.253 מיליארד ש"ח ובתי החולים הציבוריים העצמאיים 546 מיליון שקלים.

מספר מיטות טיפול נמרץ לנפש במחוזות הצפון והדרום, מציין עוד הדו"ח הוא הנמוך ביותר מבין כל המחוזות. הכנסות כלל בתי החולים גדלו בשיעור ממוצע של 3% (ריאלי). אולם כלל בתי החולים במערכת הם גרעוניים. מצב זה נגרם מכך שהעלות הממוצעת לשקל תפוקה (0.95) גבוה מההכנסה נטו הממוצעת לשקל תפוקה (0.81).

הממשלה מזרימה כ-5 מיליארד שקלים לסגירת גירעונות בתי החולים הממשלתיים ובתי החולים של הכללית. בתי החולים הציבוריים זוכים להעברות במסגרת תוכניות הבראה או בהתאם למבחני תמיכה שוטפת בסך של 350 מיליוני שקלים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין מסר בתגובה לדו"ח: "בתי החולים הציבוריים הכלליים מהווים תשתית בריאות לאומית חיונית. אמירה זו מקבלת משנה תוקף בימים אלו, בהם אומות העולם מתמודדות עם התפרצות מגפת הקורונה ובתי החולים הציבוריים מצויים בחוד החנית של המאבק בקורונה. מרגע שנכנסתי לתפקידי אני פועל מול מנהלי בתי החולים כדי שיתעסקו בטיפול בחולים ולא בדאגה למצבם הפיננסי. הדו"ח מהווה כלי מרכזי לקבלת החלטות ומציב בפני הממשלה אתגרים ברורים לטיפול. משרד הבריאות ימשיך להיות שקוף בהנגשת המידע לציבור ובסיוע לבתי החולים הציבוריים".

מנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי הוסיף: "מצבם הפיננסי של בתי החולים הציבוריים איננו פשוט, אך למרות הגירעון המובנה במערך האשפוז, היכולת של המערכת להגיב למשבר בשעת חירום מעוררת כבוד. ברצוני לשבח את בתי החולים, קטנים וגדולים כאחד, על הירתמותם למאבק ועל נכונותם לקיים את הנחיות המשרד חרף המשמעויות הכספיות הנגזרות מהן, כל זאת לטובת בריאות הציבור. לאחר שבתי החולים הוכיחו את מחויבותם, הגיע העת שבה אנו נדרשים למלא את מחויבותנו – הגדלת עוגת התקציב של בתי החולים וחלוקה הוגנת שלה באמצעות רפורמה במימון בתי החולים הציבוריים. רק כך נבטיח את חוסנה הרפואי של המערכת".

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  תקציב מערכת הבריאות
תגובות