נוגדי קרישה

תוצאים ארוכי טווח לאחר טיפול שאינו ניתוחי בתסמונת paget-schroetter

טיפול שאינו ניתוחי בתסמונת paget-schroetter מוביל לשיפור באיכות חיים ללא התפתחות של תסמונת פוסט-טרומבוטית

תסמונת paget-schroetterי(paget-schroetter syndrome, PSS) הינה תסמונת שאינה נפוצה בעלת פוטנציאל לגרום לפגיעה תפקודית ארוכת טווח. נכון להיום, הטיפול האופטימלי בתסמונת אינו ברור ותפקידה של דקומפרסיה כירורגית של מוצא בית החזה גם הוא אינו ברור. במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת journal of vascular surgery: venous and lymphatic disorders הוצגו תוצאות ארוכות טווח של מטופלים אשר טופלו עם טרומבוליזה מונחית קטטר (catheter-directed thrombolysis,CDT) ונוגדי קרישה ללא התערבות ניתוחית.

במחקר הוכללו רטרוספקטיבית 18 חולים אשר טופלו ל-PSS עם CDT ונוגדי קרישה בין השנים 2007 עד 2019 במוסד רפואי בודד. החוקרים ביצעו הערכה קלינית לקיומה של תסמונת פוסט טרומבוטית (post thrombotic syndrome,PTS) בעזרת דירוג modified villalta scoring scale הכולל מדידת היקף היד אשר טופלה והיד אשר לא טופלה. בנוסף, בוצע אולטראסאונד לווריד אשר טופל ובוצעה הערכה של איכות חיים בעזרת שאלון shortened disabilities of the arm, shoulder and hand.

הגיל החציוני של המשתתפים בעת אבחנת התסמונת היה 29 שנים (כאשר הטווח היה 16-46) ו-15 (79%) מתוכם היו גברים. הזמן החציוני מביצוע ה-CDT ועד פגישת המעקב היה 109 חודשים (טווח 37-176). הזמן החציוני שבו טופלו החולים עם נוגדי קרישה היה 26 חודשים (טווח 6-126).

תוצאות המחקר הדגימו כי ל-17 חולים (94%) היה דירוג villalta הנע בין 0 ל-3 שמשמעותו הינה היעדר תסמונת פוסט-טרומבוטית. 14 חולים (78%) היו ללא תסמינים. ל-7 חולים (39%) לא היה הבדל בין היקף הזרועות. הבדל של סנטימטר אחד בין הזרוע הבריאה לזרוע אשר טופלה היה קיים אצל 9 חולים (50%) בעוד הבדל של 2 סנטימטר היה קיים אצל 2 חולים (11%). בהתבסס על שאלון הערכת איכות החיים שצויין לעיל אף אחד מהחולים לא סבל מפגיעה באיכות החיים. בדיקת אולטראסאונד של הווריד הפגוע בוצעה עבור 16 מתוך 18 חולים (89%). הווריד היה ללא חסימה בכל החולים אשר נבדקו. ב-3 חולים דופן הווריד הייתה עבה מהרגיל ובעלת גבולות מטושטשים.

ממצאי המחקר מרמזים כי ניתן לטפל PSS עם נוגדי קרישה ועם CDT בלבד ללא דקומפרסיה ניתוחית של מוצא בית החזה. מסקנות אלו מבוססות על מעקב ארוך טווח ועל שימוש בציוניים קליניים מתוקפים. הממצאים מראים כי תחת טיפול בנוגדי קרישה ו-CDT תסמיני וסימנים ל-PSS מופיעים לעיתים נדירות ללא פגיעה באיכות החיים וללא חסימה חוזרת של הוריד הפגוע.

מקור: 

Silverberg, D., Fish, M., Lubetsky, A., Rimon, U., Raskin, D., Greenberg, G., & Halak, M. (2020). Long-term outcome after nonsurgical management of Paget-Schroetter syndrome. Journal of Vascular Surgery: Venous and Lymphatic Disorders9(1), 170–177. https://doi.org/10.1016/j.jvsv.2020.04.027

נושאים קשורים:  נוגדי קרישה,  paget-schroetter,  מחקרים
תגובות