• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

פרופ' מיקי רהט מ"כרמל" זכתה במענק יוקרתי לפיתוח חיסון לסרטן

מחקרה של מנהלת מעבדות המחקר במרכז הרפואי כרמל בוחן האם החיסון נגד חלבון EMMPRIN המעורב בתהליך הסרטני עשוי לעצור התפתחות גרורות סרטניות

פרופ' מיקי רהט, מנהלת מעבדות המחקר ב"כרמל". "המטרה היא לשמור את הגרורות במצב רדום באופן מתמיד כדי שלא יגיעו לשלב של נגע ממאיר מפושט". צילום: דוברות בית החולים

מחקר חדשני בתחום מחלות הסרטן זיכה את מנהלת מעבדות המחקר במרכז הרפואי כרמל בחיפה, פרופ' מיקי רהט, במענק מחקר יוקרתי מהאקדמיה הלאומית למדעים. המחקר עוסק בתחום חיסון נגד התפשטות הסרטן, ומטרתו לגלות האם החיסון שפותח בכרמל יכול להשפיע על התפתחות הגרורות הסרטניות ולמנוע את התפשטות הגידולים.

פרופ' רהט הסבירה את עיקרי המחקר: "רוב התמותה מגידולים סרטניים איננה נגרמת מהגידול הראשוני אלא דווקא מהתפשטות של גרורות – תאים סרטניים המתפשטים  בגוף ויכולים לעגון ברקמות מרוחקות כתא בודד או כצבר של מספר תאים. במצב זה, אותן גרורות יכולות להישאר רדומות ברקמות שונות בגוף במשך חודשים ואפילו שנים, ואז, בהינתן האות המתאים, לפרוץ ולגדול ללא בקרה וליצור גידול סרטני משני.

"יחד עם זאת, הידע שלנו על תהליכים של היווצרות גרורות ועל הבקרה עליהן עדיין חלקי ומועט. במקרים רבים, הגידול הראשוני מוסר בניתוח, ואם גודלו קטן, סיכויי ההחלמה אינם מבוטלים. אולם, בחלק מהמקרים שבהם הגידול הראשוני מורחק בניתוח, הגרורות מתפרצות לאחר מספר חודשים. במקרים אלה, ייתכן שהוצאת הגידול בניתוח גרמה לשליחת איתות שעורר אותן, או לחלופין, ייתכן שגידול ראשוני שולח אותות שמעכבים את התפתחות הגרורות, ולכן הסרתו הפסיקה את העיכוב ואפשרה את התפרצותן".

"מטרת המחקר הנוכחי", מסבירה פרופ' רהט, "היא לנסות להבין מה גורם לגרורות להיות רדומות, או לחלופין להתפרץ, ובאופן ספציפי דווקא אחרי ניתוח, כך שבעתיד נוכל לשמור אותן במצב רדום באופן מתמיד והן לא יגיעו לשלב של נגע ממאיר מפושט.

"מחקרים קודמים שערכנו הראו את חשיבותו של חלבון בשם EMMPRIN בתהליך הסרטני, ועכברים חולי סרטן שחוסנו באופן פעיל כנגד חלבון זה לא רק שהקטינו או העלימו כליל את הגידול המקורי, אלא גם עיכבו באופן משמעותי מאוד את התפתחות הגרורות. לאור התוצאות האלה, אנחנו רוצים עכשיו לבחון האם החיסון שפיתחנו יכול להשפיע על גרורות ולדחוף אותן למצב רדום, גם לאחר ניתוח, תוך גיוסה של המערכת החיסונית".

פרופ' רהט סיימה את לימודי הדוקטורט שלה במדעי הרפואה בטכניון, ובשנתיים הראשונות עשתה פוסט-דוקטורט במעבדה למחקר אימונולוגי של פרופ' ניצה להט ובשיתוף פרופ' חיים ביטרמן. בשנת 1994 הצטרפה פרופ' רהט למעבדה ב"כרמל" כחוקרת בכירה ובשנת 2013 התמנתה למנהלת המעבדה לאימונותרפיה. במקביל היא הצטרפה לסגל הפקולטה לרפואה בטכניון כפרופסור משנה ולאחרונה גם קיבלה מינוי של פרופ' חבר. מאז 2014 משמשת פרופ' רהט כמנהלת מעבדות המחקר בבית החולים במקביל לניהול המעבדה שלה.

מנהל בית החולים כרמל, ד"ר אבי גולדברג, בירך את פרופ' רהט על זכייתה במענק המחקר ואמר: "המחקר הוא תחום חשוב המעודד מצוינות ופרופ' רהט ומעבדות המחקר תורמים רבות לקידום המחקר והחינוך הרפואי".

נושאים קשורים:  פרופ' מיקי רהט,  בית החולים "כרמל",  מחקר,  חיסון לסרטן,  חדשות
תגובות