• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

משרד הבריאות הקפיא תשובות לנבדקים לקורונה מחשש לתוצאות שגויות

בביקורת שגרתית התגלו נתונים סותרים ובמשרד הבריאות החליטו לחזור ולבדוק דגימות מ-27 מעבדות ברחבי הארץ | יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות קוראת לנוהל מסודר מרגע לקיחת הדגימה ועד התשובה ממשרד הבריאות

עובד מעבדה דוגם בדיקה לקורונה. צילום: פלאש 90

משרד הבריאות הודיע הבוקר (שבת) כי עקב תקלת מחשוב בהעברת נתונים שהתגלתה בלילה שבין שישי לשבת, מתן תשובות של המעבדות לבדיקות אימות נגיף הקורונה מתעכב. עבודת המעבדות נמשכת כסדרה גם בשבת וכך גם נטילת הבדיקות על ידי צוותי מד"א. "צוותים של משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה עובדים על פתרון התקלה".

קודם לכן הופצה פנייה בהודעת וואטסאפ שנשלחה למנהלי קופות החולים ממוריס דורפמן, ראש חטיבת רגולציה מחשוב ובריאות דיגיטלית במשרד הבריאות, לפיה יש להקפיא הודעות לנבדקים על תוצאות חיוביות או שליליות לבדיקות מאחר שקיימת אפשרות לתקלה בדיווחים מכמה מעבדות.

דורפמן הבהיר בהמשך: ״ההנחיה הינה רק לעצור בשלב זה את הודעות לציבור על הבדיקות שנעשו אמש. להערכתנו, התקלה תתוקן תוך שעות בודדות. מדובר ב-27 מעבדות פעילות בכל רחבי הארץ. במסגרת בדיקה שגרתית של מהימנות הנתונים אמש (טרם הודעה לחולים) התגלו מספר נתונים סותרים. לאור זאת הוחלט לבצע בדיקה מקיפה בכל המעבדות של נתוני הבדיקות שבוצעו אתמול (וטרם דווחו לחולים).

דורפמן הוסיף: ״צריך לזכור שהמעבדות עובדות בקיבולת של אלפי בדיקות ליום - עוד מעט נגיע ל-10,000 בדיקות ביממה ובעוד שבועיים, על פי הנחיית ראש הממשלה, ל-30 אלף ביממה. זוהי כמות גבוהה מאוד של בדיקות שמדינת ישראל עושה וזה מגביר את כמות העבודה של כולנו״.

עוד הדגיש ש"צוותי המעבדות עושים עבודה מצוינת ושהמעבדות פועלות בהיקפים חריגים שעוד ילכו ויגדלו ובמשך שבעה ימים בשבוע. פעילות המעבדות נמשכת בשבת וכך גם פעילות מד"א".

אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, מסרה בתגובה: "עד כה עושות המעבדות הרפואיות עבודה מצוינת, מקצועית ומהימנה. הבעיה היא בפער שבין הנתונים המתפרסמים על היקף הדיגום המטופלים לבין קצב הגעתן למעבדות. כל דגימה, מרגע הגעתה לכל אחת מהמעבדות הרפואיות, בשעות הפעילות, נבדקת בתוך שש שעות. התשובה מועברת מהמעבדות למשרד הבריאות, לפי הפרוטוקול. יש לבדוק את השרשרת והמסלול כולו, מרגע לקיחת הדגימה עד הגעתה למעבדה ומסירת התשובה על ידי משרד הבריאות".

בדיווח של רוני לינדר ב"דה מרקר" צוטט מסר של "גורם באחת הקופות" שנשלח לעמיתיו ובו דיווח על "משבר משמעותי" בבדיקות הקורונה. בדיווח צוין כ"מאחורי ההודעה הלקונית של משרד הבריאות מסתתרת דרמה גדולה. בקופות החולים מגדירים אותה אפילו כאוס. אנחנו", אמר הגורם הנ"ל, "לא יכולים להגיד למטופלים שלנו מה התוצאה הנכונה שלהם. משרד הבריאות בספק לגבי אמינות הבדיקות. לא ברור ממתי, לא ברורה העוצמה והכיוון. לגבי מטופלים שהתשובה מבדיקתם חיובית, יש להגיד להם שהתוצאה כנראה חיובית וחשוב שיהיו בבידוד, אך זה לא סופי".

נושאים קשורים:  עובדי מעבדה,  מוריס דורפמן,  קורונה,  מעבדות,  משרד הבריאות,  נגיף הקורונה,  בדיקת קורונה
תגובות