חדשות

פרופ' רן טור-כספא: "לא אתן שדו"ח הפנימיות יונח במגירה ולא ייושם"

יו"ר ועדת משרד הבריאות לטיפול במערך המחלקות הפנימיות ל"כלכליסט": "חובה שיהיו ארבעה רופאים בכירים בכל מחלקה פנימית עם תקן לרופא בכיר שיכהן כמנהל שירות ועל כך יקבל תגמול מיוחד"

פרופ' רן טור-כספא. "אין דין כירורג כדין תורן בדימות". צילום: דרור מילר

"חייבים לתקצב את מערכת הבריאות על חשבון דברים אחרים. על הממשלה הבאה לקבוע סדר עדיפויות. חובה לתת יותר כסף כדי שהרפואה בישראל תיראה כפי שצריך. אין זה מותרות". כך פרופ' רן טור-כספא, ששימש יו"ר ועדת משרד הבריאות לטיפול במערך המחלקות הפנימיות, בראיון לאדריאן פילוט המתפרסם הבוקר (ה') ב"כלכליסט".

עוד אמר פרופ' טור-כספא: "המלצות הוועדה פרוסות על פני שלוש עד חמש שנים. לא חשבנו שכל התקציב שנועד לשם כך יהיה בשנה הראשונה. אנו מבקשים עוד חמישה תקנים לרופאים מומחים במחלקות הפנימיות אבל בשנה הראשונה ליישום ההמלצות, מ-2020, יש להתחיל עם תוספת של שניים לצד החובה להגדיל את מספר האחיות ולחייב את בתי החולים שהבדיקות יבוצעו גם אחרי הצהריים, בערבים ובימי שישי. יש לרכוש מכשיר אולטרסאונד כף יד לכל רופא פנימאי ולאסור לפי חוזר מנכ"ל, אשפוז במסדרון".

כמו כן הדגיש פרופ' טור-כספא שהמדינה חייבת לשפץ וגם לבנות מחלקות פנימיות נוספות בהתאם לצורך. עוד הוסיף כי "חלק מהמלצות עוסק גם בדרך שיש למשוך רופאים שיהפכו לבכירים בפנימיות. חובה שיהיו ארבעה רופאים בכירים בכל מחלקה ולתת תקן לרופא בכיר שיכהן כמנהל שירות ועל כך יקבל תגמול מיוחד".

לדבריו, הסכום הדרוש למימוש מסקנות הדו"ח אינו גבוה - 600 מיליון שקל לפי הערכות, "אולם האוצר התנגד להמלצה המרכזית שבדו"ח. באוצר הסבירו כי לא ייתנו אפילו עוד חצי תקן שלא במסגרת ההסכם הקיבוצי מול ההסתדרות הרפואית".

בדיוני הוועדה שעמד בראשה עלתה השאלה האם במקרה שניתן תקינה גבוהה לפנימיות, הדבר לא יבוא על חשבון תקינה נמוכה בשאר המחלקות? "אני לא חושב שזה צריך לבוא על חשבון משהו אחר. הנושא מיועד לדיון בין האוצר והבריאות לבין הר"י כחלק מהסכמי השכר", "הוא אומר.

פרופ' טור כספא הדגיש ש"כל המלצות הוועדה התקבלו על ידי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב. גם נציגי האוצר ידעו - כולם סמכו ידם על הדו"ח. להגיד עכשיו שיש דו"ח אבל אין כסף לממן אותו - זה נורא. אני לא חושב שזה יכול לקרות. זה לא דו"ח שישימו במגירה ויישכח - לא אתן לזה לקרות ובוודאי שהרופאים הפנימאים לא ייתנו שזה יקרה".

נושאים קשורים:  פרופ' רן טור־כספא,  מערך הפנימיות,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  תקציב,  הקצאת תקנים,  חדשות,  מחלקות פנימיות
תגובות
15.11.2019, 10:38

יפה וטוב, גם נכון. אבל מה הכוונה בכותרת "לא אתן"? מה ה"שוט"? מהי "הסנקציה"? כדי להניע תהליך הנושא בחובו עלויות והגורם להתנגדויות יש צורך בכוח מניע. עד שלא יקומו חברינו הפנימאים וימרדו בכל אלו המניחים עליהם את הפרמשתק דבר לא יקרה. שבת שלום רן.

אנונימי/ת
17.11.2019, 10:25

הוצאת לי את המלים מהמקלדת.
נשמע כמו איום סרק, הוא לא יכול לעשות דבר..