ספחת

מחלות דלקתיות שכיחות יותר בקרב חולי ספחת, אך מתי הן מופיעות?

מחקר מבוסס-אוכלוסייה זה השווה בין חולי ספחת לבין משתתפים בריאים, בכדי להבין אם חולי ספחת לוקים באופן תדיר יותר במחלות דלקתיות הקשורות למערכת החיסון, ומהו סדר ההופעה של מחלות אלה

27.10.2019, 12:55

ספחת (פסוריאזיס) היא מחלת עור דלקתית שכיחה הקשורה למספר מחלות דלקתיות המתווכת על ידי מערכת החיסון. עם זאת, מעט ידוע על סדר ההתפתחות הכרונולוגי של מחלות אלה.

מטרתו של מחקר זה הייתה לבחון את סדר ההתפתחות של מחלות דלקתיות מתווכות מערכת החיסון ביחס לספחת.

החוקרים עשו שימוש במידע שנאסף באופן שגרתי מהרשומות הלאומיות בדנמרק בכדי לבדוק את ההיארעות של המחלות הדלקתיות בקרב חולי ספחת (10,293 מטופלים), ובאוכלוסייה הכללית ששימשה כקבוצת ביקורת (109,230 נבדקים).

כ-20% מחולי הספחת פיתחו לפחות מחלה דלקתית אחת המתווכת על-ידי מערכת החיסון, כאשר הסיכון שלהם לכך היה מוגבר פי 5 מהאוכלוסייה הכללית. מרבית המחלות הדלקתיות אובחנו טרם אבחון הספחת, למעט דלקת-מפרקים ספחתית. ספחת הייתה קשורה באופן מובהק למצב של פיתוח מספר מחלות דלקתיות מתווכות מערכת החיסון (יחס סיכויים 15.2, רווח בר-סמך 95%, 11.6-20.0). בדיקה חיובית לאנטיגן HLA-B27י(Human leukocyte antigen B27) הייתה שכיחה יותר באופן מובהק בקרב חולי ספחת. כמגבלה של המחקר, החוקרים ציינו את היעדרם של מדדים קליניים זמינים.

החוקרים הסיקו שמחלות דלקתיות המתווכות על ידי מערכת החיסון מתרחשות באופן תדיר יותר אצל חולי ספחת, ורובן מאובחנות לפניה. סדר האירועים שתואר עשוי לייצג מנגנונים חשובים של התפתחות המחלות.

מקור: 

Andersen, YMF. et al. (2019). Journal of the American Academy of Dermatology. doi: 10.1016/j.jaad.2019.04.033

נושאים קשורים:  ספחת,  מחלות דלקתיות,  מחקרים
תגובות