חדשות

מחקר ב"שיבא": טיפות שמן קנאביס לטיפול בבלפרוספאזם

במחקר שנערך בימים אלה במכון הפלסטיקה של ארובות העיניים ב"שיבא" נבחנת יעילות הטיפול בקנאביס רפואי בחולים עם BEB

בלפרוספאזם. צילום אילוסטרציה

בחצי שנה האחרונה נערך במרכז הרפואי שיבא בתל השומר מחקר שמטרתו לבחון את יעילות הטיפול בקנאביס רפואי בחולים עם בלפרוספאזם (Benign Essential Blepharospasm - BEB). המחקר נערך במכון הפלסטיקה של ארובות העיניים ב"שיבא", בראשות פרופ׳ גיא בן סימון ושותפיו למחקר, ד"ר אופירה זלוטו וד"ר אלון וייסמן.

בלפרוספאזם היא מחלה נפוצה המתאפיינת בסגירה לא רצונית של העפעפיים ולעתים בקושי ניכר בפתיחת העיניים. המחלה גורמת לתחלואה קשה עם קושי בתפקוד היומי בפעולות בסיסיות כמו נהיגה, עבודה מול אנשים, צפייה במסכים וקשורה במקרים רבים ליובש בעיניים. בחלק מהמטופלים לאורך זמן מתפתחת צניחת עפעפיים עם הפרעה משמעותית לציר הראייה. במקרים אחרים יש מעורבות של שרירים הבעה נוספים בפנים.

המחלה שייכת לקבוצת הדיסטוניות – כיווץ לא רצוני של קבוצת שרירים. לרב היא מופיעה בעשור השישי-שביעי לחיים ונפוצה יותר בקרב נשים. האטיולוגיה למחלה איננה ידועה.

בעבר, הטיפול המקובל היה ניתוח נרחב להסרה כמעט מלאה של שריר האורביקולריס, מה שגרם לעתים להעדר סגירה מלאה של העיניים.

הטיפול הנפוץ כיום ב-BEB הוא הזרקות רעלן הבוטולינום (Botulinum toxin type A) סביב העיניים – לשרירי האורביקולריס, הפרונטליס, הקורוגטור והפרוסרוס. למעשה, הרעלן פותח לצורך טיפול במחלה זו על ידי רופא עיניים מומחה לפזילה, ד"ר אלן סקוט, כאשר ההזרקות למטרה אסתטית נוצרו כ״תופעת לוואי״ של הטיפול. הזריקות מסייעו לחלק מהחולים אך חלקם מפתח עם הזמן עמידות לטיפול זה ויעילות הטיפול עלולה לרדת משמעותית. בעייתיות נוספת נובעת מהצורך בהזרקות חוזרות כל שלושה חודשים. הטיפולים האחרים שנבדקו, למעט ניתוח, לא נמצאו יעילים.

"מניסיוננו במרפאת אוקלופלסטיקה, חולים עם BEB חווים ירידה משמעותית באיכות חייהם ובתפקודם היומיומי ואם אינם מגיבים לטיפול בבוטוקס, לרוב אין בעבורם מרפא והם חווים סבל תפקודי ואמוציונאלי משמעותיים", מציינים הרופאים החוקרים. לדבריהם, "בספרות נבדק השימוש בקנאביס לדיסטוניה ונמצא כמועיל בלא מעט מקרים ומכאן אנו משערים כי השימוש בקנאביס רפואי יכול לעזור גם לחולים הסובלים מ- BEB. יש לציין כי טיפול בקנאביס רפואי ל-BEB טרם נבדק".

מדובר במחקר כפול סמויות, מבוקר, לאורך תקופה של שלושה חודשים. הקנאביס הרפואי במחקר ניתן בצורת טיפות מתחת ללשון למשך זמן של 6-12 שבועות ותוך מעקב שבועי אחרי החולים המקבלים את הטיפול.

"כעת", אומרים החוקרים, "אנו בשלב גיוס החולים למחקר. כל החולים במחצית השנייה של המחקר מקבלים טיפות שמן קנאביס ללא קשר לטיפול הסמוי במחצית הראשונה. עד כה המטופלים מדווחים על שיפור ניכר בתפקוד, עם ירידה בתסמיני המחלה ובהתכווצויות הלא רצוניות".

חולים BEB אשר יכולים להשתתף במחקר הם מעל גיל 18 שטופלו בבוטוקס ללא הועיל או שתחילה הועיל וכעת איננו מועיל ויכולים להגיע לכלל המעקבים ולהיצמד למשטר הטיפולי.

חולים אשר השתמשו בקנאביס בעבר, צרכו סמים בעבר וסובלים ממחלות פסיכיאטריות או נוירולוגיות אינם יכולים להשתתף במחקר.

"אנו מקווים", מציינים החוקרים, "שתוצאות מחקר זה ייתנו תקווה לחולים ויחזירו אותם לתפקוד מלא". תוצאות מלאות של המחקר יפורסמו בקרוב.

נושאים קשורים:  פרופ׳ גיא בן סימון,  ד"ר אופירה זלוטו,  ד"ר אלון וייסמן,  בלפרוספאזם,  אוקלופלסטיקה,  קנאביס רפואי,  בית החולים שיבא,  חדשות
תגובות