• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

"בילינסון" השיק מרכז חדשנות המשלב יכולות מתחום הבינה המלאכותית

המרכז הרפואי בילינסון השיק במשותף עם מכון כללית למחקר מרכז לחדשנות רפואית ולמחקר יישומי | המרכז יעסוק בפיתוח טכנולוגיות רפואיות, מודלי ניבוי והתערבויות וכלים לרפואה מותאמת אישית

בית החולים בילינסון במרכז רבין בפתח תקווה (מקור: ויקיפדיה)

המרכז הרפואי בילינסון בפתח תקוה הודיע אתמול (א') רשמית על השקת המרכז לחדשנות רפואית ולמחקר יישומי. בין השאר ישולבו בו יכולות מתחום הבינה המלאכותית תוך שימוש במסדי נתונים גדולים בהיקפם שמצויים בידי שירותי בריאות כללית, קופת החולים הגדולה בישראל, וזאת לשם מחקרים ולפיתוח טכנולוגיות חדשניות. כמו כן מיועד המרכז לפיתוח טיפולים המבוססים על הסתכלות רחבה, לכל אורך הרצף הטיפולי. מבחינה זאת, נמסר מ"בילינסון", מדובר במרכז חדשנות שהוא ייחודי גם ברמה עולמית.

הראשוניות והייחודיות של מרכז החדשנות בילינסון-כללית מתבטאת בשילוב המובנה שבין מסדי הנתונים הגדולים בהיקפם ואיכות הפעילות של מכון כללית למחקר לבין הידע והניסיון הקליני המצטבר בבית החולים, שהוא בין הגדולים בישראל. שילוב זה מאפשר הפקת תובנות על כלל הרצף הטיפולי, הן בבית החולים והן בקהילה, ופיתוח פתרונות בראייה הוליסטית של המטופל והבנה רחבה של מכלול הגורמים המשפיעים על אורח חיים ועל תחלואה.

שילוב הידע הנצבר מהטיפול הניתן בקהילה ובבית החולים הופכים את מרכז החדשנות למעבדה מושלמת לפיתוח פתרונות רפואיים הוליסטיים המתייחסים לכלל ה"מסע הרפואי" של מטופלים, וזאת בשונה מהסתכלות נקודתית שמאפיינת כיום מרכזי חדשנות דומים בבתי חולים אחרים.

פרופסור רן בליצר

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר."הסינרגיה עם חברות ההזנק תאפשר פיתוחים חדשים שיהיו בחזית הרפואה"

במרכז החדשנות יופעלו שמונה מוקדי תחום מרכזיים: חממת חדשנות שהוקמה הודות לתרומה של עמותת ידידי המרכז הרפואי רבין; מוקד שיעסוק בבריאות דיגיטלית, אתר ניסויים Beta-site לחברות סטארט-אפ שיבדקו את הפיתוחים שלהם; מערך מחקר קליני ויישומי; מערך למחקר בסיסי; מוקד שיעסוק בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות; שימוש בבינה מלאכותית ומוקד לנושאי רפואה מותאמת אישית וגנומית.

ד"ר איתן ורטהיים, מנהל המרכז הרפואי רבין, מסגרת גג לבתי החולים בילינסון והשרון, אמר: "החיבור הזה שבין הסביבה הקלינית, המטופלים, הצוות הרפואי, מסד הנתונים העשיר שנמצא ברשותנו, צוות מחקר ופיתוח שפועל בבית החולים, יחד עם שותפים נוספים מממוסדות האקדמיה והתעשיה, יאפשר ליצור פרויקטים ייחודיים, לחקור ולהציע פתרונות רפואיים שיענו להגדרת 'רפואת העתיד' - רפואה שלמה וחכמה יותר".

מכון כללית למחקר, שהוא זרוע מרכזית במרכז החדשנות, פיתח והטמיע במסגרת שירותי בריאות כללית כלים מבוססי בינה מלאכותית ולמידת מכונה בהיקף ובעומק מהמתקדמים בעולם. כפועל יוצא הוכר המכון משנת 2014 כמרכז מצוינות ושיתוף פעולה של ה-WHO למחלות כרוניות לא מידבקות (Non-communicable diseases).

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, הוסיף: "המרכז החדש יבצע אינטגרציה בין פעילויות החדשנות השונות המבוצעות ב'בילינסון'  בדגש יותר על עבודה מול חברות ההזנק וחברות מהתעשיה לבין יכולות איסוף וניתוח המידע והנתונים שבידי מכון כללית למחקר. הסינרגיה הזו תאפשר פיתוחים חדשים שיהיו בחזית הרפואה".

מרכז החדשנות מתכוון לפתח מספר רב של מודלי ניבוי והתערבויות המבוססות עליהם בתחומי הרפואה השונים ועבור סוגיות רפואיות מורכבות. פיתוחים נוספים יעצבו כלים תומכי-החלטה לרפואה מותאמת אישית המבוססים על אלגוריתמיקה מתקדמת ומראים כיצד יכולה התנהגות ספציפית של מטופל להשפיע על הסיכון שלו לתחלואה מסוגים שונים.

זרוע נוספת של מרכז החדשנות תעסוק בפיתוח ובבחינה של הטכנולוגיות הרפואיות החדשות. ב"בילינסון" הוכנסו באחרונה מאיצים חדישים מתקדמים לטיפול קרינתי וכן טכנולוגיות לאבחון ולטיפול בחולי לב כמו מכשיר הדמיה למיפוי הלב להערכת התפקוד הלבבי, טכנולוגיות נוירוכירורגיות המאפשרות דיוק מרבי בניתוחי מוח מורכבים וכן טכנולוגיית לייזר לניתוח עוברים תוך רחמי. כמו כן פותחו תהליכים חדשים מסוגם בהשתלות איברים.

דוגמה לפוטנציאל העבודה המשותפת של צוות בית החולים יחד עם מכון כללית למחקר וגורמים מהתעשיה הודגם באחרונה בעת שפותח אבטיפוס לחיזוי סיכון נפילות של קשישים המבוסס על ניתוח משולב של תמונה ומידע מתוך התיק הרפואי של הקשיש. הפרויקט זכה במקום הראשון בתחרות ההאקתון השנתית של "מיקרוסופט" בישראל.

הפיתוח התבסס על שיתוף פעולה מצד המחלקה לרפואה דחופה ב"בילינסון" עם מהנדסי "מיקרוסופט ישראל" למחקר ופיתוח וכן צוותי רפואה, סיעוד, מחקר ופיזיותרפיה מבית החולים ואנשי יחידת ה-Data science ממכון כללית למחקר. הפתרון שגובש מתבסס על שילוב בין אלגוריתם המושתת על מידע טקסטואלי מתוך התיק הרפואי של המטופל לבין מערכת Kinect של "מיקרוסופט" המאפשרת זיהוי הפרעות בתבנית ההליכה והיציבה באמצעות ניתוח של תמונה תלת מימדית.

נושאים קשורים:  בית החולים "בילינסון",  "מיקרוסופט",  מכון מחקר,  פרופ' רן בליצר,  ד"ר איתן ורטהיים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.09.2019, 10:39

כתבה מעניינת

אנונימי/ת
23.09.2019, 10:40

תודה

אנונימי/ת
23.09.2019, 19:19

נחיה ונראה...
מה שבאמת חשוב בבתי חולים - יכולות רפואיות מקצועיות של הרופאים.
בינתיים, עד כה , רופאים מומחים בכירים פרשו מבילינסון לגמלאות/ עברו למרכזים רפואיים מובילים כמו שיבא ...

אנונימי/ת
24.09.2019, 09:46

תנועות של כוכבים ממרכז מוביל אחד לשני קורות כל שנה, בכל המוסדות... גם בכיוון ההפוך...

אנונימי/ת
23.09.2019, 20:08

בינתיים מדברים הרבה על חדשנות ומשיקים מרכזי חדשנות, אבל העבודה אתכם פשוט מזעזעת... ההיפך ממה שנדרש לחברות הזנק! הלוואי שישתנה, אבל לצערי הבעיה טמונה בעיקר באופי המעורבים והמובילים, לא בתשתיות...

אנונימי/ת
24.09.2019, 03:14

נהדר גאווה גדולה לישראל ,למרכז,ולערן בחימר שדוחף בלא לאות

28.09.2019, 14:54

ממש מעניין! הפוטנציאל עצום. בהצלחה

אנונימי/ת
30.09.2019, 17:05

שחיתות וטמטום אין זה הייעוד שלכם ולא בשביל זה אתם שם קופת חולים כללית תהיה רשאית להקים מרכזי חדשנות אחרי שלא יהיו חולים במסדרונות שתגמרו לשלם את החובות יתקיימו את המנדט שקיבלתם כל פלצן מקים מרכז לבינה מלאכותית וחושב שהוא גאון.

אנונימי/ת
30.09.2019, 17:05

שחיתות וטמטום אין זה הייעוד שלכם ולא בשביל זה אתם שם קופת חולים כללית תהיה רשאית להקים מרכזי חדשנות אחרי שלא יהיו חולים במסדרונות שתגמרו לשלם את החובות יתקיימו את המנדט שקיבלתם כל פלצן מקים מרכז לבינה מלאכותית וחושב שהוא גאון.