לירגלוטיד

לירגלוטיד תורמת לירידה במשקל ולהורדת לחץ דם

מחקר פרוספקטיבי זה בדק את השפעת הטיפול עם לירגלוטיד על נשים בעלות משקל עודף הסובלות מתעוקת חזה, ועם תפקוד לקוי של כלי הדם הכליליים הקטנים

כלי דם (אילוסטרציה)
כלי דם (אילוסטרציה)

תפקוד לקוי של כלי דם כליליים קטנים (Coronary microvascular dysfunction) קשור לתוצאים שליליים מבחינת תחלואת לב וכלי דם, וכן הוא מאפיין עיקרי של סוכרת מסוג 2. התרופה לירגלוטיד ידועה כמשפרת תחזית של לב וכלי דם דרך מנגנונים המובנים רק בחלקם. עורכי מחקר זה שיערו שטיפול עם לירגלוטיד משפר את התפקוד של כלי דם כליליים קטנים ואת התסמינים הנלווים דרך ירידה במשקל, אצל מטופלים לא סוכרתיים בעלי משקל עודף ועם תעוקת חזה ללא מחלה חסימתית של כלי הדם הכליליים.

במחקר נכללו 33 נשים לא סוכרתיות בעלות משקל עודף (מדד מסת גוף גבוה מ-25) עם תפקוד לקוי של כלי הדם הכליליים הקטנים (עתודת מהירות זרימה כלילית [CFTR]י- 2.5 ומטה), ועם תעוקת חזה ללא מחלה חסימתית של כלי הדם הכליליים. המחקר היה נטול סמיות ולצורך הוכחת היתכנות. מהלך המחקר כלל תקופת ביקורת בת 5 שבועות, ולאחריה תקופת טיפול עם לירגלוטיד (3 מיליגרם ליום, למשך 12 שבועות). המטופלות נבדקו והוערכו לפני ואחרי תקופת הביקורת, וכן 1-2 שבועות לאחר המנה האחרונה של לירגלוטיד. התוצאים הראשיים היו שינוי ב-CFTR, ושינוי בתסמיני תעוקת החזה כפי שהוערכו בעזרת שאלון סיאטל לתעוקת חזה (SAQ). שינויים אלה הוערכו בתקופת ההתערבות לעומת תקופת הביקורת.

29 מטופלות השלימו את המחקר. טיפול עם לירגלוטיד הביא לירידה מובהקת במשקל (6.03 קילוגרם בממוצע, רווח בר-סמך 95%, 5.22-6.84) ולירידה בלחץ דם סיסטולי (10.95 מ"מ-כספית בממוצע, רווח בר-סמך 95%, 4.60-17.30). הערך החציוני של CFTR היה 2.30 (טווח בין-רבעוני 1.91-2.51) ונותר ללא שינוי לאחר הטיפול עם לירגלוטיד (שינוי ממוצע 0.07, רווח בר-סמך 95%, 0.07-0.21). לא היו השפעות על תסמיני תעוקת חזה שנמדדו בעזרת SAQ, או על ערכי תפקוד סיסטולי או דיאסטולי של החדר השמאלי.

לסיכום, החוקרים הסיקו שטיפול עם לירגלוטיד הוביל לירידה מובהקת במשקל ולהורדת לחץ דם, ללא הקלה בתסמינים הנלווים במהלך הטיפול וללא שיפור בערכי התפקוד של כלי הדם הכליליים הקטנים.

מקור: 

Suhrs, HE. et al. (2019). International Journal of Cardiology. 283: 28-34.

נושאים קשורים:  לירגלוטיד,  סוכרת מסוג 2,  מחלת לב איסכמית,  תעוקת חזה,  משקל יתר,  יתר לחץ דם,  מחקרים
תגובות