חדשות

מאות מחקרים על השתלת איברים התבססו על קצירת איברים ברברית בסין

מחברי דו"ח חדש מאשימים את הקהילה הרפואית העוסקת בהשתלות כי כשלה בישום סטנדרטים אתיים ולא מנעה פרסום מאמרי מחקר על בסיס שימוש באיברים מאסירים שהוצאו להורג בסין

הפאלון גונג באוסטרליה בעצרת מחאה על סחר איברים בסין

במחקר ראשון מסוגו בעולם נקראו בסוף השבוע כתבי עת רפואיים באנגלית, למחוק ממסדי הנתונים שלהם ולהתכחש ליותר מ-400 מאמרים שפורסמו ועסקי בהשתלות איברים משום שקיים חשש ל"שימוש בשיטות ברבריות" ובוודאי לא אתיות להשגת איברים כבסיס למחקרים עליהם מאסירים בסין.

את צוות המחקר הובילו חוקרים מאוסטרליה ובראשם פרופ' וונדי רוג'רס, מומחית לאתיקה קלינית מאוניברסיטה בסידני והדו"ח שלהם פורסם ביום רביעי שעבר ב-BMJ Open.

מחברי הדו"ח הפנו אצבע מאשימה למערכות העיתונים הרפואיים שלא עמדו בסטנדרטים אתיים עולמיים כדי לברר לפני פרסום המאמרים שתיארו  פרוצדורות של השתלות – מהו בדיוק מקור האיברים שנתרמו. פרופ' רוג'רס כינתה את השימוש וקציר האיברים הללו "שיטות ברבריות". "כל אחד אומר, זה לא העסק שלנו, והעולם שותק על התמשכות הברבריות הזאת", אמרה פרופ' רוג'רס.

ב-2016 פורסם דיווח במדיה הרפואית שהראה פערים גבוהים מאוד בין נתונים מספריים שסיפקה הממשלה הסינית לבין המספרים שמקורם בבתי חולים באותה מדינה בכל הנוגע להשתלות. בעוד שהממשלה הסינית דיווחה שמדי שנה מבוצעים במדינה זאת כ-10,000 השתלות, הנתונים מבתי החולים בסין הראו שמדובר ב-60 אלף עד 100 אלף. הפער הגדול הזה ממחיש שימוש באיברים שנקצרו מגופות של אסירים שהוצאו להורג. ב-2017 קרא הפרלמנט האירופי לתבוע הצהרה מהממשלה הסינית שמגנה קציר איברים מאסירים וכן לשים לכך קץ.

במחקר השיג הצוות של פרופ' רוג'רס מאמרים שעסקו בהשתלות איברים ממקור סיני שפורסמו בכתבי עת רפואיים באנגלית בין ינואר 2000 לאפריל 2017. ב-445 מאמרים הופיעו דיווחים על 85,477 השתלות אבל 99% מהם כשלו בדיווח לגבי מקור האיברים, מי הם התורמים וכיצד הושגו התרומות. ב-19 מאמרים שבהם נטען כי לא היה שימוש באיברים מאסירים שהוצאו להורג התברר שהאיברים שנקצרו הושגו לפני שנת 2010 כאשר בסין לא היתה קיימת "תכנית תרומות איברים באופן וולנטרי". המחקר הנוכחי הוא הראשון שעקב אחרי הסוגיה הזאת ובמסקנותיו נקראה הקהילה הרפואית לבלום הופעת מחקרים שאינם אתיים.

ב-2017 כתב העת הבינלאומי רב היוקרה Liver International אולץ למחוק ממסד הנתונים שלו ולהחזיר למחברים – מנתחים סיניים שתיארו בדיווחיהם תוצאי שימוש ב-564 השתלות כבד במשך ארבע שנים. אלא שהמומחים טוענים כיום שבלתי אפשרי שבית חולים אחד יספק כל כך הרבה כבדים שניתן להשתמש בהם להשתלות כאשר באותה תקופה מספר האנשים שהתנדבו מרצונם לקציר האיבר היה קטן מאוד בסין, במיוחד כאשר הוברר שהכבדים נקצרו לאחר מוות לבבי או מוות עקב אלח-דם. כבדים שמקורם באנשים אלה ניתנים להשתלה רק בכשליש מהמקרים ופירוש הדבר שמספר הכבדים שסופקו לבתי החולים היה גבוה ולא התאים לנתונים על מקרי מוות בקרב מטופלים בסין.

המחקר הנוכחי גם מצא כי אפילו כתב העת Journal of American Transplantation וגם כתב העת הרשמי של החברה להשתלות (The Transplantation Society – TTS), להם מדיניות קשוחה להרחיק מהם דיווחים על מחקרים שיש חשד שהם לא אתיים ושנכללו בהם מקרים של שימוש באסירים שהוצאו להורג – בכל זאת פרסמו המאמרים מבלי להציג שאלות מקדימות למחברים בנושא הזה. ב-2016 הצהירה ה-TTS שלא תקבל לפרסום שום מאמר על השתלות איברים שמקורם באסירים.

"הקהילה הרפואית העוסקת בהשתלות כשלה בישום סטנדרטים אתיים ולא מנעה פרסום מאמרי מחקר שבהם היו תיאורים על בסיס שימוש באיברים מאסירים שהוצאו להורג. התוצאה: מספר גדול מאוד של דו"חות מחקר ובהם ליקויים אתיים חמורים עדיין קיים במסדי הנתונים הרפואיים, מה שמעלה שאלות לגבי כל עניין השימוש באיברים עבור מחקרים והתועלת שהופקו מהם. אנחנו קוראים למחיקה מיידית ולפסילה של כל המאמרים שמבוססים על שימוש באיברים ודורשים קיומה של ועידת פסגה בינלאומית כדי להציג מדיניות עתידית לגבי השתלות במחקר ובעיקר זה שנעשה בסין", נכתב בסעיף המסקנות בדו"ח שפורסם עתה. "אין זה מספיק להציג הנחיות אתיות מבלי ליישמן", אמרה פרופ' רוג'רס.

עד כה לא התקבלו תגובות מהוועדה הבינלאומית של עורכי עיתונים רפואיים על ממצאי מחקר זה, שעורר סערה גדולה.

נושאים קשורים:  קצירת איברים,  אסירים סינים,  כתבי עת רפואיים,  מחקרים מדעיים,  הממשלה הסינית,  חדשות,  אתיקה קלינית
תגובות