• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחאת מנהלי המחלקות הפנימיות נמשכת: הקרב על חיי המאושפזים

יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית: "כל עוד לא יקודם מודל התמרוץ וההשקעה בפנימיות שהובטח בקיץ וכל עוד ראש הממשלה, האוצר ומשרד הבריאות ימשיכו לשבת על הגדר – לא יחול מילימטר שינוי"

מיטה במסדרון מחלקה פנימית. "אם ממשלת ישראל לא תפנה תקציב ייעודי ומשמעותי למיגור תופעת מיטות המסדרון ושיפור תנאי האשפוז, ראוי שישפוט אותה הציבור"

מחאת מנהלי המחלקות פנימיות נמשכת זה השבוע השני עם צילומים ודיווחים מהשטח. הבוקר (ג') שוב מדווחים המנהלים על מניין הרופאים ועל העומס במחלקות הפנימיות בבתי החולים ברחבי הארץ.

מנהלי המחלקות הפנימיות שבקריסה מספרים כי העומס מביא לירידה באיכות הטיפול הרפואי, לשחרורים מוקדמים מדי בלית ברירה, לפגיעה קשה באיכות הוראת המתמחים והסטאז'רים ולחוויית קרב נואשת ומתישה, ללא תחמושת מספקת, על חיי המאושפזים.

בפנימית א' במרכז רפואי לגליל, יש תקן ל-32 מיטות אך מספר המאושפזים בפועל הוא 37, שניים מהם מונשמים. מספר הרופאים המומחים שניים בלבד, לצד שלושה סטאז'רים.

בפנימית ה' העמק – 100% תפוסה (אין מקום במסדרון, ולכן מעוכבים במיון), שני מומחים, ללא מתמחים, שני סטאז'רים וסטודנט אחד לרפואה.

בפנימית ח' רמב"ם, התקן הוא ל-36 מיטות, מאושפזים בפועל 39 חולים, מהם ארבעה מונשמים. שני מאושפזים נוספים ממתינים במיון. במחלקה עובדים הבוקר שני מומחים וארבעה סטאז'רים.

בפנימית א' ב"הלל יפה", תקן מיטות – 36; בפועל – 52 מאושפזים, מהם שישה מונשמים, 2.5 רופאים מומחים, ארבעה מתמחים וסטאז'ר אחד. בפנימית ג׳ באותו בית חולים: 36 מיטות בתקן, 49 מאושפזים, מהם ארבעה מונשמים, אל מול רופא מומחה אחד בלבד, חמישה מתמחים ורוטציונר. בפנימית ד' ב"הלל יפה": תקן מיטות – 38, מאושפזים – 45, מהם ארבעה מונשמים. מספר רופאים מומחים: שניים בלבד, עם שישה מתמחים (מהם שלושה ברוטציה עם מחלקה אחרת).

ב"וולפסון", חמש המחלקות הפנימיות מדווחות הבוקר על תפוסות גבוהות של כ-130%, תקן מיטות במחלקות: 38, מספר מאושפזים בפועל במחלקות סביב: כ-50, עם מונשמים רבים ותת תקינה חמור במומחים ובמתמחים.

ב"ברזילי", ארבע המחלקות הפנימיות מדווחות על 160%-150% תפוסה. בכל אחת מהמחלקות: 55–53 מאושפזים, בהן שישה מונשמים, תת תקן חמור ברופאים מומחים ובמתמחים בכל המחלקות.

"קריסת המחלקות הפנימיות אינה גזירה משמים", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית. "כל עוד תעריף יום אשפוז בפנימית יישאר מחיר רצפה - הפסדי עבור הנהלות בתי החולים, כל עוד משרד הבריאות לא יקדם את מודל התמרוץ וההשקעה בפנימיות, שהובטח בקיץ (בדומה למודל שהונהג במלר"דים ובפגיות), כל עוד ראש הממשלה, האוצר ומשרד הבריאות ימשיכו לשבת על הגדר – לא יחול מילימטר שינוי".

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  עומסים בבתי החולים,  פרופ' אבישי אליס,  האיגוד הישראלי לרפואה פנימית,  חדשות,  תת תקינה,  מחסור ברופאים מומחים,  מחסור במיטות אשפוז
תגובות
אנונימי/ת
16.01.2019, 08:15

אשי האיגוד מדברים גבוהה גבוהה על מצוקה ביד אחת, וביד השנייה משתמשים בשליחים של לאה ופנר ושאר מסואבי הר"י בשביל לפגוע באופן אקטיבי בהכשרת המתמחים לרפואה פנימית בסגירת פעילויות האיגוד למי שאינו חבר הר"י (קרי, חבר מרשם). אמנם המאבק ראוי ונכון, אך הוא מנוהל ע"י חבורת עסקנים ציניים שבלי להניד עפעף פוגעים באופן מכוון במתמחים, חבורת קרנפים שלא מעיזים לעמוד מול אבישי אליס שתחת איומי הר"י זרק את מתמחי מרשם מהפעילויות של האיגוד, ואז טוענים בשיחות אישיות כי הם "ניטרלים" ולא מתעסקים בפוליטיקה".
שורש הבעיה - הר"י הוא ארגון שגם מתיימר לייצג עובדים, גם שולט במועצה המדעית וגם באיגודים המקצועיים. זה לא ארגון עובדים אלא מוטציה רב ראשית עם ניגוד אינטרסים מובנה. ולכן ככה נראית גם האכיפה של ההסכמים הקיבוציים - ארגון לא דמוקרטי שנשלט ע"י מנהלים ועסקנים לא בדיוק מתעניין בזכויות של אלו שטוחנים תורנויות ושעות אינסופיות בניגוד לחוק ולהסכמים הקיימים. וגם אין לו בעיה לדפוק מתמחים שבחרו לא להצטרף לשורותיו אבל עדיין רוצים להנות מפעילויות האיגוד תמורת תשלום (כפי שהיה כל השנים), כדי לייצר לחץ פסול. האחראים לכך הם ראשי האיגוד המתקרנפים ומי שתומך בהם - אקטיבית או פסיבית.
ולכן יש להפריד בדחיפות את המועצה המדעית והאיגודים מהפוליטביורו של הר"י.

אנונימי/ת
20.01.2019, 02:19

דברים כדורבנות.

16.01.2019, 21:19

הווה ידוע ש"מקצועות העל" רוכבים כבר שנים רבות על גב הפנימאים והמחלקות הפנימיות, הן בתקני כוח אדם והן במקומות אשפוז ומיטות. הפתרון יהיה רק בתמריץ כלכלי למנהלי בתי החולים- העלאת התמחור ליום אשפוז במחלקה פנימית. עכשיו מה, תמריץ כלכלי עולה כסף למישהו, לקופה המבטחת, למשרד הבריאות, לציבור משלמי המיסים כל אחד לחוד ולכולם ביחד. החולים המאושפזים במחלקות הפנימיות הם בדרך כלל קשישים שמתקיימים מקצבאות פנסיה, ביטוח לאומי, חסכונות כל אחד לחוד וכולם ביחד. תרומתם בשלב זה של חייהם (בניגוד לכל שנות עמלם) להכנסות המדינה אינה גבוהה וההוצאות, נו טוב.... מעצם הגדרתם מדובר באנשים שהם בד"כ חולים, בד"כ במחלות כרוניות. ולכן... לכן אין שום אינטרס למשרדי האוצר והבריאות להעלות את ערך יום האשפוז בפנימית . מבחינתם אפשר להשליך לעת זקנה. נו טוב, אז מה אם הלחץ הציבורי? או קי, בישראל של 2019 לחץ ציבורי יש רק בתוכניות ריאליטי . יש מבין?

אנונימי/ת
20.01.2019, 02:29

כל עוד איכות הטיפול בפנימיות תמשיך להיות נמוכה וכל עוד חלק ניכר מהאשפוזים בפנימיות יהיו אשפוזים מיותרים ופיקטיביים, אז הדבר האחרון שצריך לעשות זה להגדיל את ערך יום האשפוז בפנימית מה שרק יגדיל את האשפוזים המיותרים והפיקטיביים ויפגע עוד יותר באיכות הטיפול הנמוכה גם כך.

אנונימוס
הסבר לי מדוע אנו חברי הר"י המשלמים מיסי חבר צריכים לספסד ציבור שהוציא עצמו מהכלל. אינך רומא להיות חבר, זאת זכותך, אולם אלתבוא בטענות שחברי הר"י לא יכולים להשקיע בכם.הקמתם איגוד שעדיין אינו איגוד, בקשו נא מהאיגוד שהקמתם להשקיע בכם את מה שהרגשתי"י משקיע הרופאים. הרצאות, כנסים, בחינות, הכרת מחלקות ובתי"ח, דיוני שכר והשגי שכר ( דברו עם נציגי האוצר שיסבירו לכם שהרופאים קיבלו את תוספות השכר הגדולות ביותר במדינה ב 18 שנים האחרונות)ביטוחי בריאות, ביטוחי רשלנות, הגנה משפטית, ועוד מספר רב של פעילויות והטבות שלהם זכאים רק חברי הר"י.
כנראה שאינך יודע אולם יש רבים שבבחירות בחרו לא להיות חברי הר"י. אנו מכבדים בחירתם כול עוד לא דורשים זכויות שויתרו עליהם. במדינה חופשית כול אחד בוחר את המתאים לו וצריך גם להתמודד עם התוצאות. בחרתם מאד"ם, בחירה מצוינת. רק אל תדרוש זכויות שאנו נותנים לחברי הר"י
אני כנראה אחד ממסואבי הר"י בטוח לא שליחה של עו"ד לאה ופנר. כי אם היו מקבלים את רעיונותי ההפרדה בין חברי הר"י והלא חברים בהר"י הייתה הרבה יותר חמורה.
אז יפה שיש לך דעות, וחבל שאתה מקלקל לעצמך כאשר אתה מקלל, ואם הייתה מספיק אמיץ לחשוף עצמך אולי הייתי יכול לנסות להסביר לך ולשאר שכול מה שהם יודעים זה אכלו לי שתו לי מגיע לי. אז פה הטעות שלכם. מג׳יע רק למי שחבר בהר"י

אנונימי/ת
20.01.2019, 02:26

ושוב מובאים פה נתונים מפוקפקים.
לפי אתר פנימית א' בהלל יפה, מועסקים בה 3 רופאים מומחים ו-8 מתמחים. לאן נעלמו 4.5 רופאים? זו לא בעיה של תקנים, אלא כשל ניהולי.
לפי אתר פנימית ח' ברמב"ם מועסקים בה 4 מומחים, 8 מתמחים ורופא בית 1. לפי הדיווח בכתבה 2 מומחים וכל 8 המתמחים וגם רופא הבית נעדרים הבוקר. למה? שוב, זו לא בעיה של תקנים אלא כשל ניהולי.

שום תקציבים ותקנים לא יפתרו כשל ניהולי קיים, להפך, הם דווקא עלולים להחמיר אותו.

אנונימי/ת
28.01.2019, 10:27

מה עם גיוס פנימאים מומחים ומנוסים מתוך המאגר הגדול של מי שיצאו/הוצאו לגמלאות לאחרונה??