• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

חדר פרס נובל נחנך ברמב"ם במעבדה הישנה של מקבלי הפרס בכימיה

חתני פרס נובל לכימיה לשנת 2004, פרופ' אברהם הרשקו ופרופ' אהרון צ'חנובר, היו אורחי הכבוד בחנוכת "חדר פרס נובל" במבנה הכרמליטי ההיסטורי

מימין לשמאל: פרופ' רפי ביאר, פרופ' אברהם הרשקו, פרופ' אהרון צ'חנובר ופרופ' פרץ לביא. צילום: פיוטר פליטר

עשרות רופאים וחוקרים מהמרכז הרפואי רמב"ם והטכניון השתתפו שלשום (ב') בטקס חנוכת "חדר פרס נובל". החדר נחנך בבניין הישן של בית החולים, ב"מבנה הכרמליטי", שבו פעלה מעבדת המחקר הראשונה של זוכי הפרס לכימיה בשנת 2004, פרופ' אברהם הרשקו ופרופ' אהרון צ'חנובר.

במבנה הכרמליטי ההיסטורי למדו בשנות ה-70 של המאה הקודמת שני המחזורים הראשונים בפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה והוא אכלס בין היתר את מעבדות המחקר.

אירוע הקדשת החדר לזוכי פרס נובל התקיים במעמד חתני הפרס וכן בהשתתפות פרופ' רפי ביאר, מנהל רמב"ם, פרופ' פרץ לביא, נשיא הטכניון, פרופ' שמעון מרום, דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון ואורחים נוספים.

פרופ' הרשקו אמר בטקס כי מדובר בסגירת מעגל. הוא העלה זכרונות מהתקופה שבה שקד עם פרופ' צ'חנובר על המחקר שלהם: "באמצעים פשוטים ובתנאים פשוטים, עסקנו במדע ובמחקר. היתה לנו תשוקה לדבר. זה מרגש במיוחד לעמוד כאן היום ולהיזכר בדברים".

פרופ' צ'חנובר הוסיף: "המדע והמחקר של התקופה ההיא אינם דומים לאלה של ימינו. הדברים כיום יותר מורכבים, אך העיקרון נותר בעינו – עליך לאהוב את מה שאתה עושה".

פרופ' לביא: "הטכניון שלפני הזכייה בפרס נובל ולאחריה הוא לא אותו מוסד. אני בטוח שפרופ' הרשקו ופרופ' צ'חנובר לא ידעו שהזכייה הזו לא רק תשנה את התפישה המדעית אלא גם את המוסד שבו הם פעלו".

המעבדה ההיסטורית ששימשה את חתני פרס נובל מאכלסת כיום כיתת הדרכה ומרכז סימולציה לרופאים וסטודנטים לרפואה בשיטות טיפול כירורגי שונות.

"זה מקום שבו נפגשים עבר, הווה ועתיד", אמר פרופ' ביאר וציין כי "סיפור הזכייה בפרס נובל הוא סיפור מופלא של הקמת הפקולטה לרפואה ע"ש רות וברוך רפפורט, על ידי גרעין של רופאים מרמב"ם, בראשות פרופ' ארליך, הדיקן הראשון, סינופה לטכניון למרות כל ההתנגדויות וצמיחתה למובילה עולמית למרות גודלה הקטן. זה סיפור של יצירה מדעית ענקית בתנאים הכי פשוטים שאפשר לדמיין, זה סיפור של אהבה לידע ותשוקה לגילוי. וכעת, אנו מחנכים כאן דורות חדשים של רופאים וחוקרים ונותנים להם השראה להגיע הכי רחוק שאפשר".

נושאים קשורים:  פרס נובל,  רמב"ם,  הטכניון,  פרופ' אברהם הרשקו,  פרופ' אהרון צ'חנובר,  פרופ' רפי ביאר,  חדשות
תגובות
20.12.2018, 12:26

במהלך שנות השישים התמחתי במיילדות וגינקולוגיה בבי״ח רמבם. עסקתי אז במעבדה שייסד דר’ דוד ברזילי בבנין שנבנה בזמן השלטון הבריטי ושימש מנזר לאחיות שעבדו בבית החולים. עסקתי בהכנסת בדיקות הורמונליות. שמחתי שמקום המעבדה התגלגל והגיע להענקת פרס הנובל והכרזתו ״חדר פרס נובל״. פרופ׳ אמריטוס ראובן פייזר