דעות

אסור שיהיה הבדל בין יהודים לערבים. לא בעפולה ולא בתל השומר

אם תשאלו את בתי החולים שיבא ורמב"ם, יאמרו לכם שקשה להם לדמיין איך יפעלו, אם יחליט מישהו לשמור בהם על "צביון יהודי" ולמנוע את עבודת הצוות הערבי

03.12.2018, 14:48

בשבוע שעבר נשבעו החברים החדשים של מועצת העיר עפולה לשמור על צביונה היהודי של העיר. לחברי המועצה החדשים לא לגמרי ברור, מן הסתם, מה משתמע משבועה זו, וייתכן שיהיה אפשר לערער על חוקיותה בבית המשפט. ואולם רוח השבועה ברורה: אל תיתנו ליותר מדי ערבים להיכנס לעיר – לא כבעלי בתים, לא כיזמים עסקיים, לא כמורים ולא כתלמידים.

קרוב לוודאי שלמרבית תושבי עפולה הזדמן לבקר בבית החולים העמק בעפולה, בין כחולים בין כמבקרים, אבל בלי לזלזל בבית החולים הזה, הייתי ממליץ להם, על סמך נסיוני האישי, לבקר במרכז הרפואי תל השומר ברמת גן, או בבית החולים רמב"ם בחיפה, ואז לשקול שוב את השבועה שהתבקשו לשאת.

בתל השומר הם ימצאו רופאים ערבים, כמה מהם פרופסורים, אחיות ואחים ערבים וסייעות ערביות, המעניקים את הטיפול הטוב ביותר לחולים הבאים לשם – יהודים וערבים כאחד. הם עובדים בצוותא עם עמיתיהם היהודים בהרמוניה מלאה. כמה מהאחיות הטובות ביותר הן צעירות ערביות שלמדו סיעוד. הן יוצאות מבתיהן באום אל־פחם בחמש וחצי בבוקר, ונוהגות בכביש 6 כדי להגיע למשמרתן, המתחילה בשמונה. כמה מהמטופלים היהודים מבקשים במיוחד שהן יטפלו בהם.

דומה כי בבית החולים שוררים שלום והרמוניה בין הצוות הרפואי והאדמיניסטרטיבי לבין המטופלים. ביקור בבית החולים רמב"ם בחיפה מציג תמונה דומה מאוד. בתי החולים הללו הם דוגמה להתקדמות הגדולה שעשתה ישראל בשילוב אוכלוסייתה הערבית בחברה ובכלכלה. הם תוצאה של היכולות הרבות של אזרחי ישראל הערבים ושל ההזדמנויות שמציעה כלכלת ישראל. הם פועלים לרווחת כולם, לרווחת מדינת ישראל ולרווחת אזרחיה היהודים והערבים. אם תשאלו את הנהלת בית החולים, יאמרו לכם שקשה להם לדמיין איך יפעל, אם יחליט מישהו לשמור בו על "צביון יהודי" ולמנוע את עבודת הצוות הערבי.

כמובן, היתרונות שמביאים האזרחים הערבים לחברה הישראלית ניכרים לא רק בתחום הרפואה. הדוגמה הזאת פשוט בולטת במיוחד. אפשר לזהות מצב דומה באוניברסיטאות, במכללות, בתעשיה – למעשה, בכל המקצועות.

כמה מפרנסי העיר עפולה אולי אינם ערים ליתרונות שיפיקו כל הצדדים מנוכחות של אזרחים ערבים בשכונה, ואולי הם חושבים שאפשר להפיק את היתרונות הללו אם האזרחים הערבים יימצאו במרחק פיזי מהעיר. בשני המקרים הם טועים. הם ילמדו.

היתרונות וההזדמנויות הללו הם חלק מישראל המודרנית, והם הוכחה להתקדמות העצומה שעשתה המדינה בתחומי המדע והטכנולוגיה, ועל ההזדמנויות שהעניקה לאזרחיה כדי שיתקדמו ויתרמו למדינתם. התקדמות זו מתבססת על פתיחת הזדמנויות אלו לפני כל אזרחי ישראל – יהודים, מוסלמים, דרוזים ונוצרים – והיכולת לספק לכל אחד מהם חינוך מודרני ולאפשר לכל אזרח ואזרחית לנצל את כשרונותיהם בצורה מיטבית. אסור שיהיה הבדל בין יהודים לערבים. לא בעפולה ולא בתל השומר.

העובדה שישראל היא מדינת היהודים אינה צריכה להשפיע על כך. אדרבא, ישראל צריכה להתגאות בשוויון ההזדמנויות שהיא מעניקה בכל התחומים לכל אזרחיה, יהודים ולא יהודים.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"הארץ" ב-2.12.18)

נושאים קשורים:  עפולה,  רמב"ם,  צוות רפואי ערבי,  רופאים ערבים,  שוויון,  שוויון הזדמנויות,  דעות,  חדשות,  המגזר הערבי,  מועצת העיר עפולה,  המרכז הרפואי "שיבא",  המרכז הרפואי "העמק"
תגובות
אנונימי/ת
03.12.2018, 18:46

מילים כדורבנות. חבל שידידו של כותב המאמר מבצע בשבתו בממשלה מדיניות הפוכה

כבוד גדול למר משה ארנס

אנונימי/ת
04.12.2018, 01:30

לגמרי!

אנונימי/ת
04.12.2018, 14:24

יישר כח מר ארנס.איך הגזענות מרימה ראש.

אנונימי/ת
04.12.2018, 15:38

מסכימה עם הכתבנ

אנונימי/ת
04.12.2018, 18:40

עצוב שבישראל בשנת 2018 עדיין יש מקום לכתבה כזו. עצוב שהדברים לא ברורים מאליהם לכל תושבי ישראל ונבחרי הציבור שלהם.

אנונימי/ת
07.12.2018, 15:55

חבל מאוד שאין הצהרות כאלו גם מהצד השני ה"מופלה" כביכול...