מגזין

פרופיל רפואי: פרופ' אורן פרוכטר, מנהל מחלקת ריאות בבית החולים וולפסון

בין עשרות המאמרים שהוא כותב לעיתונות הרפואית הבינלאומית, המחקרים, תיאורי המקרה הייחודיים והטיפול בחולים, פרופ' פרוכטר לא מוותר על החתירה מדי יום בבריכה ואל עבר עבודת המחקר הבאה

פרופ' אורן פרוכטר, מנהל המחלקה למחלות ריאה במרכז הרפואי וולפסון (צילום: ברק נונא / יח"צ)

פרופ' אורן פרוכטר מכור לשחייה. הוא מגיע מדי יום לקאנטרי אזורי חן בסמוך למקום מגוריו ושוחה שני קילומטרים בסגנון חתירה. הוא משתדל לא להחמיץ אף יום, כולל שבתות וחגים. "בימים שבהם איני שוחה, אני מרגיש בחסר ומשתדל לפצות בשחייה ארוכה יותר ביום שלמחרת", הוא מספר ומתאר כיצד "השחייה מאפשרת לי ניתוק והתרכזות ובמהלכה אני חושב על רוב הרעיונות לעבודות המחקר".

פרופ' פרוכטר, בן 51, נשוי ואב לשלושה ילדים, מתגורר בתל אביב ומגיע כל בוקר לעבודה במחלקת ריאות במרכז הרפואי וולפסון, אותה הוא מנהל מנובמבר 2015. הוא יליד חיפה, בוגר בית הספר הריאלי העברי, וסיים את לימודי הרפואה במסגרת העתודה האקדמאית בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית ו"הדסה" ירושלים בשנת 1993.

לאחר שירותו הצבאי התמחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. את שתי ההתמחויות סיים בהצטיינות. לאחר שהשתלם בברונכוסקופיה במרכז הרפואי המוביל באירופה בהיידלברג וצבר ניסיון בביצוע פרוצדורות אבחנתיות וטיפוליות, החל ב-2009 בתפקיד סגן מנהל המערך למחלות ריאה בבית החולים בילינסון ומנהל יחידת הברונכוסקופיות במרכז הרפואי רבין בקמפוס.

הוא פרופסור חבר קליני בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב ובעל ניסיון קליני-מחקרי עשיר. הוא השתלם במחקר ב–NIH, מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב, בשנים 2003-2002, ועד כה פרסם למעלה מ-80 מאמרים בעיתונות הרפואית הבינלאומית.

בכנסי איגוד רופאי הריאה בישראל וכן בכנסים שמארחות החברות לרפואת ריאה של ארה"ב ואירופה, מרבה פרופ' פרוכטר להציג תיאורי מקרים ומחקרים מקוריים. תחומי העניין המיוחדים שלו הם: אבחון סרטן ריאות בדרך ברונכוסקופית, אבחון וטיפול בדרך ברונכוסקופית למחלות שונות של דרכי הנשימה, שיעול ממושך, מחלת ריאות חסימתית כרונית COPD, אסתמה וכן אבחנה וטיפול בנוזל בקרום הריאה.

מדוע בחרת בתחום הזה?

"מדובר בתחום מאתגר שאפשרויות האבחון והטיפול במחלות השונות בו מתחדש כל העת. רפואת ריאות היא מקצוע שנמצא בצמיחה מתמדת כאשר החידושים בתחום מחלות הריאה מקיפים הן את מחלות דרכי האוויר השפירות והן מחלות ריאה ממאירות. במקצוע חידושים טכנולוגיים רבים בתחום הברונכוסקופיות עם שיטות חדשות ומאתגרות לאבחון וטיפול במחלות דרכי האוויר והריאות".

מהו המוטו שלך בעבודה היומיומית?

"לשאוף להתפתח מקצועית ואקדמית כל העת ולעודד את הרופאים והרופאות הכפופים לי להתפתח במקביל".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח בחיים במקצועיים?

"השתתפות בהבאת תרומת ריאות מתורם מקפריסין. תורם שנפטר בקפריסין והיה צורך להביא את הריאות במהירות על מנת להציל חיי חולה ישראלי. בתוך שעתיים התארגנו צוות מבית החולים בילינסון, שכלל כירורג חזה, טכנאי מכונת לב-ריאה ואנוכי, ובתוך שש שעות התחיל כבר ניתוח ההשתלה המוצלח ב'בילינסון' בישראל".

מי הוא המודל לחיקוי שלך?

"פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מכון הריאות במרכז הרפואי בילינסון, מהווה דמות ראויה לחיקוי מבחינה מקצועית בשל ידע רחב ומעודכן ויכולת התמדה ומסירות והן מבחינה אישית".

אם לא היית רופא, היית?

"קרוב לוודאי עורך דין. עריכת דין היא מקצוע המשלב יכולות אינטלקטואליות תוך כדי מגע עם אנשים שלעתים אתה מכיר בתקופות הקשות ביותר של חייהם, בדומה במידה מסוימת למקצוע הרפואה".

לסיום, מה היית משנה במערכת הבריאות?

"הייתי שואף לחלוקת משאבים שוויונית יותר בין בתי החולים הגדולים לקטנים יותר, הן מבחינת התמיכה של מערכת הבריאות והן מבחינת התורמים. במרכז רפואי וולפסון קיים צוות מקצועי ומסור בעל יכולות אישיות ומקצועיות גבוהות ביותר, אולם בחלק מהמקרים המגבלות התקציביות מקשות על מתן טיפול אופטימלי לחולים".

נושאים קשורים:  פרופ' אורן פרוכטר,  המרכז הרפואי וולפסון,  רפואת ריאות,  ברונכוסקופיה,  חדשות
תגובות