חדשות

"הדסה": לראשונה בארץ שימוש בחומר ניגוד חדשני בבדיקות אולטרסאונד

בעזרת החומר החדשני, שאינו מופרש דרך הכליות, ניתן לאפיין ולאבחן גידולים בכבד ובכליות באולטרסאונד ואף לבדוק את תגובת המטופל לטיפול אונקולוגי

ד"ר ליאת אפלבום, מנהלת המכון לאולטרסאונד אבחנתי ופולשני בהדסה ויו"ר החברה הישראלית לאולטרסאונד בעת ביצוע הבדיקה הראשונה

שימוש ראשון בארץ נערך השבוע במרכז הרפואי הדסה עין כרם לחומר ניגוד חדשני לשימוש באולטרסאונד. מדובר ב-SONO VUE, חומר מוכר הנמצא בשימוש במדינות אירופה ולאחרונה גם בארה"ב, אך זו פעם ראשונה שנעשה בו שימוש בישראל.

החומר החדשני יצר מהפכה בתחום בדיקות האולטרסאונד בעולם. חומר הניגוד, המוזרק דרך הווריד, משפר באופן ניכר את היכולות האבחנתיות של בדיקת האולטרסאונד ואף משדרג משמעותית את היכולות הטיפוליות של המכשיר. לראשונה, לדוגמה, ניתן לאפיין ולאבחן גידולים בכבד ובכליות באמצעות אולטרסאונד ובין השאר לבדוק באופן מיידי את תגובת המטופל לטיפול אונקולוגי.

החומר אינו מופרש דרך הכליות ולכן לא פוגע בהן וניתן לעשות בו שימוש גם לסובלים מאי ספיקת כליות כרונית.

השימוש בחומר זה בביצוע אולטרסאונד בילדים הוא בעל חשיבות עצומה כיוון שבדיקת ה-CT השמרנית יותר, המקובלת כיום והכרחית במקרים מסוימים, כרוכה בכמות לא מבוטלת של קרינה. כעת ניתן יהיה להחליפה באולטרסאונד עם חומר הניגוד בבדיקה ללא קרינה וללא סיכון לפגיעה כלייתית.

השימוש הראשון בישראל נוהל תחת ידה של ד"ר ליאת אפלבום, מנהלת המכון לאולטרסאונד אבחנתי ופולשני ב"הדסה" ויו"ר החברה הישראלית לאולטרסאונד ברפואה, יחד עם אורח הכבוד פרופ' פאול סידהו מהמרכז הרפואי קינגס קולג' בלונדון, החלוץ והמוביל בתחום זה בעולם. המאורע היה כה משמעותי ובהליך הגיעו לצפות מנהלי מחלקות, יחידות ומכוני אולטרסאונד ואף כירורגים מבתי חולים שונים בארץ, על מנת ללמוד את השיטה.

ד"ר אפלבום ופרופ' סידהו ביצעו את הפרוצדורה עם חומר הניגוד החדש בשבעה מטופלים ביחידת האולטרסאונד ב"הדסה", תוך שידור ישיר של הטיפול לאולם ההרצאות של המכון, ובו צפו בעניין רב ובהתרגשות ניכרת אנשי המקצוע שהגיעו לרגל האירוע.

"במקרה של חומר הניגוד הזה, מדובר בכלי אבחנתי מצוין", אמרה ד"ר אפלבום, "אך יתרה מכך, מבחינתנו מדובר בכלי נשק של ממש לזיהוי גידולים והתמודדות איתם ברמת מהירות ודיוק שלא היו זמינים עד כה בישראל, תוך יצירת הקלה לצד הקטנת סיכון למטופלים שלנו. ברכתו של פרופ' סידהו, המוביל העולמי בתחום האולטרסאונד, רק מבטיחה כי ישראל מבססת עוד יותר את נוכחותה בחוד החנית האבחונית בתחום ההדמיה. אני מקווה שבתוך זמן קצר הבדיקה החדשנית הזו תהיה אמת המידה בתחום בכל המרכזים הרפואיים ברחבי מדינת ישראל".

המטופל הראשון בארץ ש"טעם" את חומר הניגוד החדש היה רופא מומחה ממרכז הארץ הנדרש למעקב אחרי תהליך בכבד. "התחושה בבדיקה היתה רגילה לחלוטין כמו אולטרסאונד רגיל", סיפר הרופא. "היה לי לכבוד לתרום את חלקי לחדשנות הרפואית הזו בבדיקת ההדמיה, הצוות בהדסה היה מרשים כהרגלו ואת התוצאות של הבדיקה זכיתי לראות במהירות ובבהירות", סיכם.

 

 

 

 

נושאים קשורים:  חומר ניגוד,  אולטרסאונד,  SONO VUE,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
01.08.2018, 20:29

חבל שבמכון האולטרסאונד בהדסה עוסקים יותר ביח"צ ופחות בהנגשת POCUS לחולים מאושפזים, שתחת זאת מוקרנים יום-יום במכשיר הרנטגן הסיני הנייד.