• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
מגזין

"לנסט" מחמיא לשת"פ המוצלח בין רמב"ם ו"אוגוסטה ויקטוריה" ממזרח ירושלים

פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת א.א.ג וניתוחי ראש צוואר ברמב"ם: "הפרויקט המשותף לרופאים ישראלים ופלסטינים מדגים את הפוטנציאל הטמון בבניית שלום באזורנו באמצעות קידום הטיפול בחולים אונקולוגים"

מימין: ד"ר פאדי אטרש, מנהל מחלקת האונקולוגיה בביה"ח אוגוסטה ויקטוריה ובוגר התכנית ברמב"ם, פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג - ניתוחי ראש צוואר ברמב"ם וד"ר סאלם בלאן, מנהל היחידה לגידולי ראש צוואר ברמב"ם. צילום: ערן פרידמן

כתב העת The Lancet Oncology פרסם החודש מאמר המתאר את המודל המוצלח של שיתוף הפעולה הישראלי-פלסטינאי, בין המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה לבין בית החולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים. בכתיבת המאמר השתתף פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת א.א.ג וניתוחי ראש צוואר ברמב"ם.

הפרויקט המשותף לרופאי רמב"ם ולאוגוסטה ויקטוריה, סיפר פרופ' גיל, מבוצע כבר חמש שנים. מטרת התכנית: לאפשר עצמאות למערכת הבריאות הפלסטינית, תוך הסתמכות על שותפות בין-אישית עם אנשי צוות רפואי ישראלי מדיסציפלינות שונות.

הפיתוח של התכנית נועד להשגת שתי מטרות עיקריות: הראשונה, בניית עצמאות בתחום הבריאות ברשות הפלסטינית, והשנייה, הבטחת המשכיות הטיפול הרפואי באוכלוסיה הפלסטינית עד להגעה לעצמאות מלאה. המערכת כללה הכשרת צוותים רפואיים פלסטינים ברמב"ם, פעילות משותפת של צוותים ישראליים ופלסטיניים בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה והפניה של מקרים מורכבים לטיפול משותף על ידי רופאים ישראלים ופלסטינים ברמב"ם.

23 חניכים עברו הכשרה ברמב"ם בתחומים שונים ביניהם: ניתוחי ראש וצוואר, אא"ג, אונקולוגיה, נוירוכירורגיה, נפרולוגיה, ניתוח פלסטיים. בוגרי התכנית השתלבו בעבודה בבתי חולים נוספים ובמרפאות ברחבי הגדה המערבית ויסדו שירותים רפואיים שלא היו זמינים בעבר ברשות הפלסטינית.

במאמר ב"לנסט" מוצגת עקומת הצמיחה של הטיפול האונקולוגי בחולים שעברו קרינה ב"אוגוסטה ויקטוריה" מאז תחילת התכנית וממחיש את רכישת המיומנויות העצמאית המהירה של הרופאים הפלסטינים בטיפול במגוון גידולים. כמו כן מציג המאמר את נושא ההמשכיות הטיפולית בגידולים מורכבים בחולים הפלסטינים על ידי צוותים משותפים במרכז הרב תחומי לגידולי ראש וצוואר ברמב"ם. הטיפול כולל ניתוחים מיוחדים שאינם אפשריים בגדה, לרבות ניתוחים רובוטיים, אנדוסקופיים, שחזורים, השתלות וניתוחים להסרת גידולים בבסיס הגולגולת.

ד"ר סאלם בלאן, מנהל היחידה לגידולי ראש-צוואר ברמב"ם וממפתחי המודל: "פיתוח מוצלח של מערכת הבריאות הפלסטינית תלוי בפרמטרים מרובים ואיננו יכול להסתמך על תכנית זו בלבד או על יוזמות דומות של בודדים"

פרופ' גיל: "התכנית המשותפת לרופאים הפלסטינים והישראלים ותוצאותיה בחמש השנים האחרונות מהווה הוכחה חיה לכך שמטרות משותפות יכולות לשמש בסיס לבניית שיתוף פעולה ואמון בין העמים. המודל הזה מדגים לגורמים בשני הצדדים את הפוטנציאל הטמון בבניית שלום באמצעות קידום הטיפול בחולים האונקולוגים באזורנו".

"ברור כי פיתוח מוצלח של מערכת הבריאות הפלסטינית תלוי בפרמטרים מרובים ואיננו יכול להסתמך על תכנית זו בלבד או על יוזמות דומות של בודדים", הוסיף ד"ר סאלם בלאן, מנהל היחידה לגידולי ראש צוואר ברמב"ם וממפתחי המודל. "פלטפורמה זו צריכה להיות מאומצת על ידי סוכנויות פלסטיניות וישראליות או על ידי הקהילה הבינלאומית ככלי קונסטרוקטיבי לפיתוח מערכת הבריאות במדינות מתפתחות באזורי סכסוך".

כדאי לשוב ולזכור: לפני כארבע שנים, במהלך מבצע צוק איתן, פרסם ה"לנסט" מכתב ביקורת בנוסח בוטה נגד ישראל. את המכתב תחת הכותרת "Open Letter to the People of Gaza" יזמו וכתבו שתי רופאות. בהמשך התבררה זהותן. במאמר נמתחה ביקורת על מדיניות ישראל והוא עורר ויכוח עז בעולם האקדמי והרפואי. רופאים וחוקרים במדינות שונות בעולם קראו להחרים את כתב העת. היו שגם הצביעו על גישה אנטי-ישראלית מתמשכת של עורך כתב העת וחברי המערכת שלו לישראל.

בשיא הסערה, הזמינו פרופ׳ קרל סקורצקי, מנהל פיתוח הרפואה והמחקר ברמב״ם בחיפה ופרופ' רפי ביאר, מנהל בית החולים, את פרופ' ריצ'רד הורטון, עורך "לנסט" לביקור בישראל כדי שייחשף למציאות הישראלית בכלל ולמערכת הבריאות בפרט. פרופ' מרק קלרפילד מאוניברסיטת בן גוריון התגייס גם הוא למשימה זאת.

תוך כדי הביקור, שבו אולץ למעשה הורטון להתנצל בכמה מהופעותיו לפני רופאים ישראלים, אמר בין השאר: "אין מקום לחרם כמו ה-BDS על רופאים וחוקרים ישראלים". זמן קצר לאחר הביקור הוא פרסם בעיתונו כתבה על רשמי הביקור בארץ. תיאוריו החמיאו למוסדות רפואיים ישראליים שבהם סייר.

במהלך אותו ביקור התגבשה גם החלטה להקדיש גיליון מיוחד של ה"לנסט" למערכת הבריאות בישראל. הגיליון הזה התפרסם לראשונה במאי בשנה שעברה, במסגרת כינוס מדעי שנערך בתל אביב. לקחו בו חלק בכירים ממוסדות רפואיים ואקדמיים רבים בישראל ובין השאר גם פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות דאז. ההשקה צוינה גם במפגשים מדעיים שהתקיימו בהמשך השבוע בנצרת ובבאר שבע, ונחתמה במפגש רשמי של נשיא המדינה ראובן ריבלין עם פרופ' הורטון וחברי המערכת שלו, במעון הנשיא בירושלים.

המאמר החדש שפורסם עתה "סוגר מעגל" , סבורים בכירי רמב"ם.

למאמר המלא - ליחצו

נושאים קשורים:  בית החולים רמב"ם,  בית החולים "אוגוסטה ויקטוריה",  רופאים פלסטינים,  שת"פ ישראלי-פלסטיני,  The Lancet Oncology,  הגדה המערבית,  חדשות,  גידולי ראש וצוואר
תגובות
אנונימי/ת
20.07.2018, 05:41

חיפה אמנם רחוקה מירושלים אבל בכל זאת הייתי מצפה מפרופ' גיל לדעת שאוגוסטה ויקטוריה זה בית חולים שנמצא בתחומי מדינת ישראל הריבונית ולא ברשות הפלסטינית.

אנונימי/ת
20.07.2018, 11:44

לצערך לא הבנת כלום

20.07.2018, 11:45

באמת. שום דבר...

אנונימי/ת
20.07.2018, 14:07

עזוב זיו, אל תתרגש