• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

עלייה ב-6% במחלות לב בקרב צרכני מים מותפלים בישראל בשל חוסר במגנזיום

משרד הבריאות: "הנתונים מוכרים אך רשות המים מערימה קשיים מכוונים ומונעת הוספת מגנזיום למים המותפלים"

מתקן ההתפלה באשקלון (ויקיפדיה)
מתקן ההתפלה באשקלון (ויקיפדיה)

מחקר נרחב שנעשה בישראל ופורסם בשבוע שעבר ב-Environmental Research מצביע על כך שהוצאת המגנזיום מהמים בתהליך ההתפלה גרמה לעלייה משמעותית במחלות לב בקרב תושבי אזורים שצורכים את המים שלהם רק ממתקני התפלה.

המחקר הקיף 178 אלף מבוטחים בשירותי בריאות כללית. הם חולקו לשתי קבוצות, האחת כללה שני אזורים בישראל שמקבלים מים מותפלים במשך שש שנים והשנייה מאזור שמקבלים בו רק מים טבעיים, לא מותפלים. נמצא כי באזורים שבהם המים מותפלים חלה עלייה של 6% במחלות לב בהשוואה לאזור שקיבל מים טבעיים.

פרופ' יונה אמיתי, לשעבר בכיר במשרד הבריאות, שעמד בראש קבוצת החוקרים מאוניברסיטת בר אילן שניתחו את הממצאים, ציין כי הם מציגים מובהקות סטטיסטית וכי נוטרלו גורמי סיכון אחרים שיכלו להטות את המחקר. בדיווח על המחקר שנמסר על ידי חברת החדשות (ערוצים 12 ו-13) צוין ש"יש אפילו חוקרים הסבורים שהיקף תחלואת הלב באזורים המותפלים מגיעה ל-10%".

לפני יותר משנתיים כשפורסם מחקר ראשון בנושא זה שהצביע על עודף תמותה בקרב חולי לב באזורים המותפלים, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו להאיץ את הפיילוט להוספת מגנזיום היישר למתקני ההתפלה. הוא דרש מסגן שר הבריאות ליצמן להאיץ את הפיילוט, "אבל עד היום עדיין אין כזה", דווח בשבוע שעבר.

בישראל חמישה מתקני התפלה: בחוף הסמוך לאשקלון, באשדוד, בפלמחים, בשורק ובחדרה. כל היישובים הסמוכים למתקנים אלה מקבלים את כל המים מותפלים וככל שמתרחקים מהמתקנים, המים המסופקים לצרכנים נמהלים במים טבעיים.

בדיווח נמסר כי רשות המים ו"מקורות" לא יודעים לומר אילו ישובים מקבלים מים מותפלים ואילו לא.

"למגנזיום תפקיד חיוני בגוף האדם ומינרל זה הכרחי וחשוב לפעילות התקינה של הגוף", ציין פרופ' אמיתי. ב-2011 פרסם ה-WHO אזהרה לפיה בתהליך ההתפלה מוצאים מהמים מינרליים חיוניים כמו מגנזיום. הומלץ להוסיף מגנזיום באופן מלאכותי. גם משרד בריאות דרש זאת אלא - כך דווח בשבוע שעבר - שהתנגדויות מצד רשות המים ומשרד האוצר גרמו לסחבת.

עוד דווח שכ-70% מהמים מסופקים לציבור בישראל הם כיום מותפלים. רשות המים טוענת שרק אחוז אחד מהם משמש למי שתייה "ולפיכך, אין היגיון להוסיף מגנזיום למים משום שמהלך כזה יעלה את מחירם וכי יש לספק תחליפי מגנזיום לציבור. המצדדים בהוספת מגנזיום למים טוענים שההוספה חיונית משום שאפילו המים המשמשים להשקיה פוגעים ברמת המגנזיום בפירות ובירקות ולכך השלכות קשות.

ח"כ יעל גרמן, שרת הבריאות לשעבר, דורשת דיון דחוף בנושא זה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. היא תובעת לקבל הסבר כיצד משרד הבריאות מתכוון לטפל בנושא זה.

רשות המים מסרה בתגובתה: "המים בישראל, ובכלל זה המותפלים, הם באיכות טובה מאוד ועומדים בדרישות המחמירות ביותר של תקנות מי השתייה. משרד הבריאות הוא הגורם המוסמך לקבוע האם יש להוסיף מגנזיום לתזונת אזרחי ישראל".

תגובת משרד הבריאות: "המשרד מכיר את הנתונים ותומך בהוספה מיידית של מגנזיום למים על מנת להבטיח את בריאות הציבור. לצערנו, רשות המים מערימה קשיים מכוונים ומונעת את ההוספה".

נושאים קשורים:  מים מותפלים,  מחלות לב,  מגנזיום,  מים טבעיים,  חדשות,  התפלת מים,  מי שתייה,  "מקורות",  רשות המים,  שירותי בריאות כללית,  אוניברסיטת בר אילן
תגובות
אנונימי/ת
08.07.2018, 10:06

בבקשה הפיצו בראש חוצות את הנחיצות בנטילת מגנזיום

אנונימי/ת
08.07.2018, 16:36

שתו קקאו

אנונימי/ת
12.07.2018, 20:13

" לצערנו, רשות המים מערימה קשיים מכוונים ומונעת את ההוספה" - אוי הרב ליצמן לא היה יכול לעשות יותר, מסכן, אין לו כוח. לא כמו בקרב למען חברת פיליפס מוריס. שם הוא נלחם כנמר. כאן נלחם כחתלתול. אולי הפתרון שקל לישיבות על כול ליטר עם מגנזיום.