• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

טיפולי פוריות לגברים: חוקרים ישראלים מצאו דרך לגדל תאי זרע אנושיים

המחקר פותח צוהר לטיפול עתידי בשימור פוריות אצל ילדים העוברים טיפולים קרינתיים-כימותרפיים אגרסיביים כמו גם לגברים הסובלים מהיעדר תאי זרע

בדיקת תאי זרע במעבדת פוריות. צילום: אילוסטרציה

חוקרים מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון והמרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה הצליחו בפעם הראשונה לשפעל גדילה והתמיינות בתרבית של תאי גזע מרקמת אשך אנושי, עד לשלב של תאים בעלי צורה של תאי זרע. דו"ח על המחקר פורסם ב-Stem Cells and Development.

טיפולים במחלות הדורשות השתלת מח עצם וטיפול נגד מחלת הסרטן כוללים הקרנות וכימותרפיה שעלולים לפגוע בתאים מתחלקים וביניהם תאי גזע אשכיים (ספרמטוגוניה), עד כדי גרימת ליקויי פוריות בקרב המטופלים, גברים וילדים. שפעול תאי הגזע מאשך הוא צעד נוסף בשימור פוריותם של המטופלים העוברים הקרנות וכימותרפיה. בגברים, ניתן לשמר את תאי הזרע בטרם תחילת הטיפולים הקרינתיים והכימותרפיים, אך לא כך בקרב ילדים לפני גיל ההתבגרות, שאצלם לא ניתן לשמר את הפוריות משום שאינם מייצרים זרע.

החוקרים פרופ' מחמוד חליחל מהמרכז למחקר מתקדם וחינוך ברבייה בפקולטה למדעי הבריאות באונ' בן גוריון, ופרופ' איתן לוננפלד, מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה וההפריה החוץ-גופית ב"סורוקה"

אולם, הסבירו החוקרים, ברקמת האשך של ילדים נמצאים תאי גזע (Stem Cells) שעתידים בבוא היום להתפתח לתאי זרע וזה כיוון מחקרי שעשוי לטמון בחובו את הפתרון. בעתיד יהיה אפשר להשתמש בתאי גזע אשכיים לשימור פוריות (לייצר תאי זרע בתרבית). טיפול נאות, על פי פרוקוטולים רפואיים מוצלחים בנושא יאפשר לאותם גברים וצעירים החלמה וניהול אורח חיים בריא כולל הקמת תא משפחתי.

צוות המחקר פיתח שיטה המאפשרת שימוש ברקמת אשך מילדים חולי סרטן שטופלו בכימותרפיה קלה והיו מועמדים לטיפול כימותרפי אגרסיבי. שיטה זו אפשרה גידול תאי גזע אשכיים בתרבית ואמנם היא גרמה להתרבותם ולהתפתחותם לתאים הדומים לתאי זרע.

על אף שממצאים אלה ראשוניים ודורשים מחקר המשך מעמיק, צוות המחקר סבור כי הם בעלי חשיבות קלינית רבה. זו הפעם הראשונה, הדגישו, שבה נמצאה עדות לכך שניתן לגדל בתרבית תאי גזע אשכיים אנושיים ולשפעל את התרבותם והתמיינותם לשלבים מתקדמים בתהליך ייצור הזרע.

כמו כן, שיטה זאת פותחת צוהר לטיפולים עתידיים לשם שימור הפוריות אצל ילדים העוברים טיפולים קרינתיים-כימותרפיים אגרסיביים כמו גם לגברים הסובלים מהיעדר תאי זרע (תסמונת אזואוספרמיה). מחקרי המשך בכיוון הזה עשויים לשפוך אור על ההבנה הבסיסית של המנגנון המאפשר ייצור תאי זרע באשך.

צוות המחקר כלל את החוקרים מהמעבדה לחקר פוריות הזכר בראשותו של פרופ' מחמוד חליחל מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה והמרכז למחקר מתקדם וחינוך ברבייה, בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, בשיתוף פרופ' איתן לוננפלד, מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה וההפריה החוץ-גופית ב"סורוקה". המחקר התאפשר הודות לעבודת הדוקטורנטים ד"ר מראם אבופול-עזב ועלי אבומדיגם, ממעבדתו של פרופ' חליחל, יחד עם המחלקה להמטו-אונקולוגיה של ילדים במרכז הרפואי סורוקה.

נושאים קשורים:  שימור פוריות,  חדשות,  תאי זרע,  תאי גזע,  רקמת אשך,  מחקרים,  פוריות הגבר
תגובות