• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

"במלחמה הבאה יש להיערך לכוויות המאפיינות שדה קרב גם בקרב אזרחים"

כך מעריך פרופ' יהודה אולמן עם חניכת יחידת כוויות מחודשת במחלקה לכירורגיה פלסטית בניהולו במרכז הרפואי רמב"ם

מימין, אורלי בן דהן, אחות אחראית במחלקת כירורגיה פלסטית, ד"ר יצחק רמון, מ"מ מנהל יחידת הכוויות ופרופ' יהודה אולמן, מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית ברמב"ם. צילום: פיוטר פליטר

על רקע חנוכת יחידת הכוויות המחודשת במחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי רמב"ם, מעריכים הרופאים כי "במלחמה הבאה יהיה צורך להיות ערוכים לכוויות המאפיינות שדה קרב, גם בקרב אזרחים". עוד נמסר כי כ-2,700 מנפגעי כוויות זקוקים מדי שנה לאשפוז בישראל.

ביחידת הכוויות מחודשת נעשתה השקעה כספית גדולה בשיפוץ ולהפיכת חדרי האשפוז לנוחים ומרווחים יותר מאשר בעבר. הטיפול בנושא זה יבוצע עתה בארבעה חדרים פרטים ומאובזרים עבור כל מטופל.

לטיפול בחדרים מבודדים יש משמעות גדולה מבחינה רפואית. הסביבה המבודדת נותנת בעיקר מענה לשמירת המאושפזים מפני זיהומים צולבים - סיבת המוות העיקרית מפגיעת כוויות גדולות. השיפוץ התאפשר תודות לתרומתה של  קרלה טאובר ז"ל, באמצעות Eugen Jenoe Foundation, הממוקמת בנסיכות ליכטנשטיין ומנהלת את עיזבונה ותרומתה של "קרן ליבי", צרפת.

בית חולים מסר כי יחידת הכוויות היא אחת מחמש היחידות לטיפול בכוויות גדולות בישראל. באירוע שריפת הענק בכרמל בשנת 2010, העניק צוות היחידה מרמב"ם טיפול לפצועי האסון. כן שירת עשרות שנים פצועי מלחמה, קורבנות פיגועים באזור הצפון  ונפגעי אירועי טראומה שונים.

"בשגרה אנו קולטים מטופלים רבים מתאונות דרכים, תאונות ביתיות ואחרות ומסייעים להם בטווח רחב של פתרונות וטיפולים", ציין פרופ' יהודה אולמן, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם. "בימי מלחמה, יחידת הכוויות נכנסת לכוננות גבוהה במיוחד, שכן הצפי הוא למספר גבוה יותר של נפגעים עם כוויות גדולות ורחבות. אם לשפוט על פי תוצאות המלחמה האחרונה, בעתיד יש להביא בחשבון שיעור גבוה יותר של נפגעי כוויות, בכלל זה רבים מהעורף אם יימצא תחת אש ולמעשה יהיה חלק משדה הקרב. עלינו להיערך לתרחיש הזה בכל המובנים, אך לצערי המצב כיום רחוק מלהיות אידיאלי".

בשנים האחרונות העניקה היחידה טיפול גם לאזרחים פצועים שהגיעו מסוריה. בימים אלה מטופל בה פצוע קשה מסוריה המאושפז ביחידה שבעה חודשים.

"הטיפול בכוויות קשות ועמוקות יכול להימשך זמן רב", הוסיף פרופ' אולמן. "אלו פציעות מורכבות המהוות לעתים טראומה גדולה למערכות הגוף ומצריכות זמני החלמה והתאוששות ממושכים. עבור מטופלים אלה, תנאי אשפוז וטיפול יכולים להיות קריטיים להצלחת תהליך ההחלמה.

"הטיפול בכוויות הוא רב תחומי – לצד הרופאים משתתפים בכך גם פיזיותרפיסטים, מרפאות בעיסוק, דיאטניות ועובדים סוציאליים. ללא תיקנון מתאים של כל הצוות, היחידה לא תוכל לגדול ולתת מענה לצורכי הטיפול העכשווי בטראומה הקשה הזו".

עוד אמר פרופ' אולמן כי "בעתיד יש לצפות להגדלה נוספת של היחידה שתהיה בסמיכות למחלקת הטיפול הנמרץ הכירורגי. התכנית כוללת גם הקמת חדר ניתוח ייעודי לנפגעים אלה הזקוקים לניתוחים בתכיפות גבוהה לשם הטריית פצעי הכווייה ולהשתלות עור מהמת ומעצמם".

נושאים קשורים:  כוויות,  טיפול בכוויות,  יחידת הכוויות ברמב"ם,  תנאי אשפוז,  חדשות
תגובות
22.06.2018, 11:59

זוהי קריאה להתעוררות ולקיחת אחריות משותפת ומיידית על אופי ואינטנסיביות פעילות ארגון ארצ״י.
היות שפרשתי מתפקידי כחבר הוועד המנהל של ארצ״י - ארגון הרופאים העצמאיים, זהו מסר אישי לגמרי ממני אל כל אחת ואחד מכם.
אני מתנצל מראש על הנימה התקיפה/מטיפה - אני מדבר מדם ליבי...

באופן אבסורדי רק 5-6 מתוך אלפי רופאים עצמאיים ״קורעים את התחת״ עבור כולנו, בהתנדבות ומתוך תחושת אחריות - מקדישים שעות כל יום על חשבון עבודתם ומשפחתם, הכל כדי לחולל שינוי במעמד הרופאים והרפואה בישראל.

הפעילות כעת נכנסה לפאזה תקשורתית ומשפטית ויש תקווה להזזת דברים. התהליכים האלה דורשים ממון מעבר להשקעת המשאבים האישיים; אלא שארצ״י תתקשה להמשיך במאבק המורכב למענך ולמען הרופאים האחרים ללא מימון.

אני מתרשם שמרבית הרופאים מסתגרים בתוך בועת חשיבות עצמית, אגו ואשלייה שהדברים יסתדרו מעצמם.
בל נשכח לרגע, הרגולטור חשף את הבטן הרכה שלנו - חוסר-לכידות ואדישות, ובשל כך הצליח להכות בנו מספר פעמים ב-3 השנים האחרונות. ועוד ידו נטויה. אל תשגו באשליות - אנחנו נחשבים בעיני הרגולטור לעשירים, לחמסנים ולקשי הלב שיש להכות בהם בכל הזדמנות. זה נשמע טוב בתקשורת.

לדאבוני, מרבית הרופאים מגלים אדישות לפניות חוזרות לתרום ממרצם ומכספם למאבק שארצ"י מקדמת לטובתם. זהו אבסורד שארצ"י מנסה לפעול למען ציבור הרופאים ואילו אלה מפנים גב לעושים במלאכה.

אני מוכן לקבל שלכל אחת ואחד סיבות מוצדקות, ובכל זאת את/ה יכול/ה לכל הפחות לתמוך במאבק שהוא למעשה לטובת כל אחת ואחד מכם ולהעביר דמי חבר שנתיים לארגון בסך 1,800 ש״ח (לשנת 2018) לחשבון ארצ״י עמותת הרופאים העצמאיים בישראל 243200/89 בבנק לאומי סניף 843 (קרית אונו).
ניתן לשלם גם בדף התשלום בהו"ק חודשית של 150 ש"ח:

https://icredit.rivhit.co.il/payment/PaymentFullPage.aspx?GroupId=2a7b0e5f-8101-4b14-ab18-808248ace180&AspxAutoDetectCookie
Support=1

חשוב לא פחות שאת/אתה תעודד/י את חבריך הרופאים לעשות כמוך ולתרום למאבקנו הצודק והחשוב.
אני מניח שרואה החשבון שלך יאשר שהמדובר בהוצאה מוכרת. על מנת לקבל קבלה, יש להעביר את אישור העברת התשלום למייל [email protected]
אם כבר הצטרפת ושילמת דמי חברות בעמותה אזי תודה וסליחה על הטירדה.

תודה,
דובי.