חדשות

מרכז מורשת בגין מאיים לפנות ללשכה לאתיקה של הר"י נגד פרופ' אבינועם רכס

במרכז בגין טוענים: "פרופ' רכס חשף סודות רפואיים על מצבו הפרטי של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין". פרופ' רכס: "אין כל גילוי חדש וזכות הציבור לדעת כשמדובר במנהיג לאומי"

מנחם בגין ז"ל, 1981. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מרכז מורשת בגין הודיע כי הוא מתכוון לפנות ללשכה לאתיקה של הר"י "בדרישה לזימונו של פרופ' אבינועם רכס לבירור מעמיק ובחינת צעדים אישיים לגביו", וזאת לאחר שלטענת המרכז חשף פרופ' רכס השבוע, בשידור בערוץ 10, סודות רפואיים על מצבו הרפואי הפרטי של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין.

השידור עצמו היה הפרק על בגין במסגרת הסדרה "הקברניטים".

ראש מרכז מורשת בגין, הרצל מקוב, אמר היום (ה') ל"מעריב": "פרופ' רכס רמס בצורה גסה את המשמעות הבסיסית של המושג 'אתיקה רפואית'. באופן אירוני, הרופא שהציג את הדברים (בשידור) עמד בראש לשכת האתיקה של הר"י".

בשידור התייחס פרופ' רכס למצב הבריאותי והנפשי של בגין כאשר כיהן כראש הממשלה. בין היתר, יחד עם עדים נוספים שהתראיינו לתכנית הטלוויזיה, סיפר על הדכאונות שמהם סבל בגין שהגיעו עד כדי טיפול תרופתי. סופר גם שבפגישות עבודה לא היה מוציא מילה מפיו במשך שעות. כן סופר על הסתגרות בגין בביתו. חוסר התפקוד בלט בעשרת החודשים האחרונים לכהונתו של בגין כראש ממשלה.

"מעריב" מסר כי "במרכז מורשת בגין לא אהבו את העדות של פרופ' רכס ובמכתב שהפנו לערוץ 10, נכתב בין השאר: "אחד המקומות היחידים  שבהם אזרח חש עד כה בטוח היה מול רופאו האישי. כעת נראה שמצב הדברים השתנה וזה מחייב בחינה. לכן החלטנו לפנות ללשכה לאתיקה של הר"י על מנת לעצור את המדרון החלקלק שעלול להתפתח כאן".

עוד טוען מרכז מורשת בגין כי פרופ' רכס "היה בימים ההם רופא צעיר בצוות הרפואי שטיפל בבגין וכי חשף בשידור פרטים שהם באופן ברור מידע פרטי רפואי לגבי ראש הממשלה המנוח ואף ניסה (בשידור) לנתח על סמך זאת את התנהלות ראש הממשלה".

פרופסור אבינועם רכס

פרופ' אבינועם רכס. "תרבות נוכחית של שקיפות מלאה"

לבקשת "דוקטורס אונלי" הגיב היום (ה') פרופ׳ רכס, המשמש כיום כיו"ר בית הדין של הר"י: "מצב בריאותו הרעוע של ראש הממשלה המנוח מר מנחם בגין הוא בבחינת סוד הידוע לכל זה עשרות שנים. כל שנאמר בתכנית פורסם כבר בעבר באמצעי התקשורת השונים ואין בו כל גילוי חדש.

"במתח שבין זכות הציבור לדעת על מצב בריאותו של המנהיג הלאומי, אשר קיבל בזמנו הכרעות הרות גורל, לבין זכותו של אותו מנהיג לפרטיות ובוודאי בפרספקטיבה היסטורית של יותר מ-30 שנה, גוברת זכות הציבור לגילוי מלא.

"התרבות הנוכחית היא זו של שקיפות מלאה בדבר מצב בריאותם של מנהיגי המדינה, וכך גם נהגו, ייבדלו לחיים ארוכים, ראשי הממשלה אולמרט ונתניהו. כך גם ראוי שננהג ביחס למצב בריאותו של מר בגין המנוח. ההסתדרות הרפואית תגיב אם וכאשר תתקבל תלונה בלשכה לאתיקה".

העיתון מסר את תגובת העיתונאי רביב דרוקר שיצר את הסדרה המשודרת עתה בערוץ 10, כפי שהעלה אותה בחשבון הטוויטר שלו: "סליחה, סליחה, המרכז למורשת בגין. המרכז למורשת רבין (הפרק הקודם בסדרה – המערכת) דווקא הפגין פתיחות מרשימה ושחרר חומרים (ארכיוניים). כדי להיות הגון, גם ממרכז בגין קיבלנו חומרים ושיתוף פעולה, עד שזה הגיע לראיון שלא נוח להם".

נושאים קשורים:  ועדת האתיקה,  הר"י,  פרופ' אבינועם רכס,  חדשות,  מרכז מורשת בגין,  סודות רפואיים
תגובות
אנונימי/ת
24.05.2018, 15:31

רכס צודק במאה אחוז, נראה שלחברים במרכז בגין אין במה לעסוק. כולם ידעו שראש הממשלה המנוח סבל מדיכאונות ומאניה דיפרסיה. צפיתי בתכנית, רכס ממש לא חשף שום סוד רפואי.

אנונימי/ת
24.05.2018, 17:33

גם אני יודע את זה ואני מסכים אתך!

אנונימי/ת
25.05.2018, 09:13

מה שמותר ליופיטר .. לאחר מותו של האדם, חשיפת סודות שאין עמם כל תרומה לציבור למעט האדרת המתימר לשאת את דגל האתיקה וההגינות. אני לא חושב שמה שאני יודע על מחלתו של בגין מחייבת אותי לגלות זאת בהסתמך על טעוניו של רכס.

אנונימי/ת
25.05.2018, 10:51

מעניין אם פרופ' רכס היה חושף באותה להיטות שכזאת גם מידע רפואי על פוליטיקאי, שאיננו מהמחנה שלו.

אנונימי/ת
25.05.2018, 13:16

ברור שלא. אחרת היינו מגלים שפרס היה במאניה תמידית

אנונימי/ת
04.11.2020, 21:55

צודק

אנונימי/ת
25.05.2018, 12:28

גם אני מסכים איתך. עם כל מילה ומילה. יישר כוח!

אנונימי/ת
25.05.2018, 14:25

רכס טועה ומאוד
במספר לא מבוטל של החלטות או תקנות של לשכת האתיקה נכתב ונאמר שמירת הסודיות של החולה היא ערך עליוןבשבועת הרופא שתוקנה אך לפני מספר חודשים נכתב שהרופא ישמור את סודות המטופל כול עוד הוא חי וגם אחרי מותו. בחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו קבוע בסעיף 7כי כול אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו, וכי אין פוגעים בסוד שיחו של אדם, בכתביו או ברשומותיו. בחוק זכויות הרופא בסעיף 19 נקבע כי מטפל או עובד במוסד רפואי, ישמרו בסוד כול מידע רפואי הנוגע למטופל... כך גם נקבע בחוק הגנת הפרטיות, בחוק העונשין לפקודת הראיות (סעיף 49 )שכדי למסור ידע או ראיות המטופל מוגן אלא אם ויתרהאדם על החיזיון. האם יתכן שבגין חזר מהיכן ְְשנמצא וויתר על זכויותיו ? וגם בנירות ה֫עמדה של הלישכה לאתיקה משנה זאת נכתב בסודיות רפואית בענייני מיסוי ( סעיף 2) שהרופא חייב בשמירה על הסודיות הרפואית והשמירה על כבודו ופרטיותו של המטופל כמו כן בהיר עמדה בנושא הרופא ואמצעי תקשורת (סעיף 5) נכתב שהרופא לא ינצל לרעה מעמדוכאשר הוא מציג את דעותיו בהסתמך על עולם הידע שלו הרפואי משוכנע שיש עוד רבות ומה שצוין הוא הטיפה בים.
לגבי הפנײַה ללשכה לאתיקה זאת עלולה להיות טעות כי הלישכה מורכבת מממשיכי דרכו של רכס. הדרך הנכונה תהיה פניה לבימ"ש או למבקר המדינה או לפרקליט המדינה֫
ומה לגבי אותם רופאים שטיפלו בבגין ולא ראו את שרואה רכס. אולי הם אשמים ברשלנות רפואית.

אנונימי/ת
25.05.2018, 15:03

פרט לעלבון והשמצות לא ראיתי שום בתגובתך.לעצם העיניין אני כן היתי רוצה לדעת על מצבו הנפשי של מי שמקבל החלתות גורליות במדינה.האם אתה לא?

אנונימי/ת
25.05.2018, 15:47

לפחות שהמגיבים כאן לא יהיו ממרכז מורשת בגין. זהו אתר רפואי לא פוליטי. ומענין שהשמצות אישיות מגיעות תמיד מאותו מחנה ואין אף פעם התיחסות ענינית מצדו. להזכירכם זה היה כל כך אישי שזה נגמר ברצח של רבין וכמעט ברצח של פרס. אם יש לכם בעיה עם האמת קחו ציפרלקס ותירגעו.

אנונימי/ת
25.05.2018, 16:41

נראה כי פרופ' רכס שוגה ומטעה. זכות הציבור לדעת אינה נוגעת באנשים ששנים רבות אינם פעילים בזירה הציבורית. המידע האמור יכול להתפרסם בסקירות היסטוריות וביוגרפיות מבלי לקבל אישור בתקשורת ה"צהובה" ע"י מי שהיו מעורבים בפועל בטיפול ומפרים את הזכות לסודיות.
באותה המטבע יש לדון גם את מי שמנצלים את הדיון על זכות החולה לפרטיות כדי לפרסם מידע על פרס ורבין (מדוייק או רכילותי).
אלה ואלה מגונים בעיני. אולי ראויים לסנקציה משמעותית יותר מגינוי?!

אנונימי/ת
25.05.2018, 22:22

אם טובת הציבור היא נר לרגלי האתיקן רכס, מדוע לא התריע בזמן אמת על מצבו הבריאותי של בגין, אלא המתין 36 שנים (+ 1500 הרוגים, מספר זמני) עד להופעתו כרכלן רפואי בתכנית טלביזיה בזמן צפית-שיא ???

אנונימי/ת
26.05.2018, 07:46

אני המומה מכמה נמוך ירד דר רכס. פשוט מביש. לא קשור כלל למחנה פוליטי זה או אחר. פשוט הגנה על פרטיותו של מטופל. פרטיותינו כמטופלים ופרטיות מטופלינו אינן הפקר. בנו ידיו הרופאצהאומלל הזהצפוגע האמון הציבור כלפי רופאיו.אם אלו מנהיגים את הרי מה הפלא שמצב הרופאים בתחתית.

אנונימי/ת
26.05.2018, 13:18

באמירותיו האומללות רכס קבר במו פיו את המהות שהוא היה ממונה עליה שנים רבות- אתיקה ברפואה. בשביל פרסום פופוליסטי אנוכי היה מסוגל לקבור את הנורמות שהוא בעצמו חינך סטודנטים לרפואה. יש לפטרו לאלתר מראשות בית הדין ולשקול שלילת רשיונו

אנונימי/ת
26.05.2018, 13:45

פרופ רכס:
אם הכל היה ידוע - אז מה אתה רץ לתקשורת. מה יצא לך מזה חוץ מפרסום זול.
זכות הציבור לדעת - ממתי הרופא המטפל מחליט מה הציבור צריך לדעת. אין חוק המחייב אנשי ציבור לעבור הערכה רפואית ולפרסם את הממצאים.
מלבד זאת - אם העניין כל כך בער בעצמותיך - למה חיכית?
בכלל, רופא שמתראיין על מצבו הרפואי של המטופל שלו - זה לא נראה טוב ולא חלק מתפקיד הרופא. בטח כשנעשה מבלי שקיבל את אישור המטופל וביחוד כשהמטופל אינו יכול להגיב.

אנונימי/ת
26.05.2018, 17:39

פרו' רכס יכול לחסל את הפרשה אם יפרסם הודעת התנצלות מכל הלב
ויתפטר מרצונו מכל תפקידיו בהר"י וגם יתנדב לעבודות שרות במרכז מורשת בגין.
יתחייב לנקות את השרותים במרכז כל יום במשך 6 חודשים לפחות . כמו נזיר זן .

אנונימי/ת
26.05.2018, 20:51

צריך לבקש את אסא כשר "לפסוק" בנושא
כלומר נאד נפוח לנאד נפוח יביע אומר

אנונימי/ת
27.05.2018, 22:03

היומרה של רופאים להיות אלוהים ולהחליט תמיד הדהימה אותי. מזכיר קצת את אהרון ברק והכל שפיט, כל זמן שהוא השופט. המקרה הנדון מזכיר את התגיסות הפסיכיאטרים הליברלים באמריקה להכריז על הנשיא טראמפ אי כשירות. גם שם שירתו "רופאים" במסוה את הדת הליברלית. מענין אם רכס היה מפרסם מידע רפואי על רבין ופרס?.

אנונימי/ת
28.05.2018, 16:17

בזמנו כשפרס אושפז במחלת נוירולוגיה הייתה ביקורת ציבורית שהוא מקבל טיפול נאות יותר. פרופסור רכס אמר אז : יש אנשים שווים ויש אנשים שווים יותר( נו בחוות החיית).
פרופסור רכס גם אמר שצריך לתת טיפול שווה למחבלים ולאזרחים( בניגוד להנ״ל- כלומר כל האזרחים שווים).
ו- כן, עכשיו פרופסור רכס החליט שסודיות רפואית היא לא ערך כשמדובר בפוליטיקאים.

בקיצור- כל מיני פרופסורים לאתיקה, לשכות לאתיקה וכו לוקחים על עצמם להחליט בשביל כולם מה אתי ומה לא.

אנונימי/ת
28.05.2018, 17:58

רכס זה מגלומן ואופורטוניסט ובהתאם לצרכיו מכוון וכוון את כללי האתיקה במקצוענו.
לאן הגענו שהוא נשיא בית הדין

אנונימי/ת
28.05.2018, 19:02

יותר מדויק לגבי רכס זה : חסר יושרה, עלוב נפש מלא צביעות ורגשי נחיתות -- זה רכס

אנונימי/ת
28.05.2018, 23:09

ולדן, הבעל של הבת של, זה שרוצה לדאוג לערבים הרוצחים מעזה וטוען שהירי בהם הוא מזעזע, ובכן ולדן סידר לקרוב שלו אישפוז דה לוקס. חבל שאלה שנרצחו על ידי הנשק שמסר פרס לרוצחים ואלה שנפצעו קשה לא קיבלו את אותו הטיפול. מצד שני פרס הוא אלוהים וולדן ורכס הם הסגנים של אלוהים.

אנונימי/ת
28.05.2018, 23:09

ולדן, הבעל של הבת של, זה שרוצה לדאוג לערבים הרוצחים מעזה וטוען שהירי בהם הוא מזעזע, ובכן ולדן סידר לקרוב שלו אישפוז דה לוקס. חבל שאלה שנרצחו על ידי הנשק שמסר פרס לרוצחים ואלה שנפצעו קשה לא קיבלו את אותו הטיפול. מצד שני פרס הוא אלוהים וולדן ורכס הם הסגנים של אלוהים.

אנונימי/ת
30.05.2018, 08:11

מחקו כאן גשם של תגובות רופאים נגד רכס ממש לא פוליטיות. רופאים שמגנים אותו כי מכירים אותו בתור רופא ואת הנזק שגרם לרופאים אחרים שלא חושבים כמוהו. חבל שמגנים עליו מבושה ומחקו את התגובות.