$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

חולה שנדבק בזיהום יכול לעלות לביה"ח מעל 100 אלף שקל

מדי שנה מדווחים אלפי מקרי מוות כתוצאה מזיהומים. מחקר חדש חושף שבתי החולים נושאים בעלויות כבדות של טיפול בזיהומים בהם לוקים מטופלים כתוצאה מהליכים הכרוכים באשפוז. המלצות המחקר: התערבות רגולטורית ליצירת תמריצים למניעתם

ספי קרופסקי 08:0109.05.18

זיהומים הנגרמים כתוצאה מאשפוז בבתי חולים משיתים עלויות כבדות על בתי החולים וכן על קופות החולים המבטחות את המטופלים, כך עולה ממחקר חדש שהגיע לידי "כלכליסט". בשורה התחתונה, מציינים החוקרים כי בחלק ממקרי הזיהומים אין מספיק תמריצים כלכליים עבור המערכות הרפואיות למנוע זיהומים, מה שעלול להסביר, ולו באופן חלקי, מדוע התופעה עודנה מתרחשת בהיקפים גדולים בכל שנה.

 

המחקר נערך על ידי ד"ר שמואל בננסון וד"ר מתן כהן, מומחים למחלות זיהומיות מבית החולים הדסה ומקופת חולים כללים, והוא יוצג היום בכנס השנתי של המכון הלאומי למדיניות הבריאות. המחקר נערך בשנים 2014‑2015 בבית החולים הדסה בירושלים, בחן מטולפים שסבלו מאחד משלושת סוגי הזיהומים המנוטרים ביותר במערכת הבריאת הישראלית. כלומר, הזיהומים שיש לגביהם הסכמה רחבה שהגורם להם היה הליך שבוצע בבית חולים. הזיהומים שנבדקו הם זיהום דם הקשור בצנתר מרכזי, זיהום בפצע הניתוח, וזיהום כתוצאה משלשול שנגרם באשפוז.  

 

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב צילום: נמרוד גליקמן

 

 

230 המטופלים שסבלו מזיהומים בעקבות הליך שבוצע במשך אשפוז בבית החולים ונבדקו במהלך המחקר הושוו לאחר מכן למטופלים בעלי מאפיינים דומים שלא סבלו מזיהומים. ההשוואה כללה קריטריונים כמו גיל, מצב רפואי ו/או סוג הניתוח שעבר המטופל וכן את עונת השנה.

 

זיהומים עולים יותר

 

החוקרים בדקו את הפערים בין העלויות של מטופלים שסבלו מזיהום ואלה שלא סבלו מזיהום עבור בתי החולים. המחקר בחן שני סוגים של עלויות שמשלם בית החולים על מנת לטפל בזיהום: עלות ישירה ועלות עקיפה. העלות הישירה מורכבת מעלויות הטיפול הישיר בזיהום ‑ כמה בדיקות דם עשו למטופלים, כמה תחבושות, כמה צנתרים, או למשל האם פתאום הסתבך ועשו עוד ניתוח. העלות העקיפה כוללת רק עלות הפסדית פוטנציאלית מכך שמיטות תפוסות. במלים אחרות, מטופל שסובל מזיהום תופס מקום של מטופל אחר שיכול היה להיות רווחי יותר עבור בית החולים.

 

 

נדרשת התערבות רגולטורית

 

מתוצאות המחקר עולה כי לבית החולים נרשמה בממוצע עלות עקיפה של 96 אלף שקל פר מקרה של זיהום בדם הקשור בצנתר מרכזי, ולזיהום בפצע הניתוח נשרמה עלות עקיפה של 19.4 אלף שקל למטופל.

 

גם על קופות החולים המשלמות על ימי אשפוז ועל טיפולים בהסדרים מול בתי החולים מושתות עלויות כבדות כתוצאה מהזיהומים – 52.5 אלף שקל לזיהום בדם הקשור בצנתר המרכזי ו־42 אלף שקל עבור מקרה של שלשול.

 

המחקר מעלה סימני שאלה באשר לרמת המעורבות של הרגולטור, משרד הבריאות, בהסדרת כללי משחק ברורים עבור בתי החולים וקופות החולים, כך שתופעת הזיהומים תצומצם משמעותית. האם יש לייצר תוכניות תמריצים? להעניש מרכזים רפואיים? כך או אחרת, מדובר בסוגייה שמשרד הבריאות צפוי לעסוק בה באופן נרחב בתקופה הקרובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x