חדשות

שימוש ממושך בפרצטמול במהלך הריון קשור בתוספת סיכון לאוטיזם ול-ADHD

מחקר רחב היקף מהאוניברסיטה העברית בירושלים שופך אור חדש על הקשר שבין נטילת פרצטמול בהריון לסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בילדות

נטילת תרופות בהריון (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים מצאו כי שימוש ממושך במהלך ההריון בתרופות המכילות פרצטמול – החומר הפעיל המצוי בין היתר גם ב"אקמול' וב"דקסמול' - מעלה סיכון יחסי לאוטיזם (ASD) ולהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD). דו"ח המחקר, המחזיק 50 עמודים, מתפרסם הבוקר (ג') ב-American Journal of Epidemiology שבהוצאת Oxford University Press.

את המחקר הוביל ד"ר אילן מתוק, ראש מעבדה במכון לחקר התרופה בבית הספר לרוקחות בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, יחד עם הדוקטורנטית רים מצארוה. הדו"ח מדגיש כי הממצאים "שופכים אור חדש על הקשר האפשרי שבין נטילה ממושכת של פרצטמול במהלך ההריון לבין סיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בגיל הילדות".

עוד ציינו מחברי המחקר כי מדובר במטה-אנליזה והוא המחקר המקיף ביותר שנעשה אי פעם - כלל 132,738 זוגות של אם וילד בתקופת מעקב שנמשכה 11-3 שנים.

במחקרי עבר נמצא כי גם מינונים נמוכים של פרצטמול עלולים להשפיע בטווח ארוך על התפתחות המערכת העצבית בעובר וכי השפעה זו ניכרת לעתים שנים לאחר החשיפה במהלך הילדות. פרצטמול, ציין ד"ר מתוק, היא אחת התרופות הנפוצות ביותר לטיפול נגד כאבים ולהורדת חום במהלך ההריון ונחשבת לבטוחה בבני אדם.

מניתוח הממצאים עלה כי חשיפה ממושכת  לפרצטמול במהלך הריון קשורה עם סיכון מוגבר בשיעור לעלייה של כ-30% ל-ADHD לעומת נשים שלא נטלו אקמול בזמן ההריון, ולעלייה של 20% בסיכון יחסי ל-ASD.

בהתחשב במגבלות המשמעותיות הגלומות במחקרים הקיימים, הדגישו החוקרים, הם מאמינים שיש לנקוט בזהירות בהערכת התוצאות שנתקבלו, כיוון שהדבר עלול לעורר חרדה מיותרת בקרב נשים הרות. כמו כן הוסיפו כי להימנעות מטיפול בכאב ובחום במהלך הריון עלולה להיות השפעה מזיקה על העובר המתפתח. פרצטמול נחשב עדיין לתרופה בטוחה לשימוש במהלך ההריון. לכן, אם לאישה הרה יש חום ו/או כאבים, ניתן ליטול את התרופה אבל לתקופה קצרה. אם החום או הכאבים נמשכים יותר מכך, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל בדבר המשך הטיפול.

במחקר לקחו חלק גם ד"ר עמיחי פרלמן וד"ר חגי לוין מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה.

נושאים קשורים:  פרצטמול,  הפרעות קשב וריכוז,  אוטיזם,  הריון,  חדשות,  הפרעות נוירו-התפתחויות
תגובות
אנונימי/ת
24.04.2018, 10:09

1. בהרבה מחקרים יש מתאם בין סף תסכול נמוך לבין סבילות לכאב.
2. אל אף שADHD הוא 80% גנטי, אך יש גם השפעת הסביבה והורים כידוע.
כך שייתכן שהאנשים שנטו יותר מהר לקחת משכאי כאבים לזמן ממושך, שייתכן שלחלקם יש סף תסכול נמוך, היה מכל מקום כמה אחוזים יותר גבוהים של ילדי ADHD...
לא שאני מזלזל במחקר ח"ו, רק אני משתף מה שעבר לי בראש...

24.04.2018, 12:19

מחקר חשוב וגדול, המראה את ההשפעות האפיגנטיות על היווצרות האוטיזם. שימו לב שמדובר במחקר על שימוש מתמשך וניכר (לא לקיחת כדור שניים חד פעמית נגד כאבי ראש) וכן שהעלייה בסיכון היא ב 20% (% דומה לסיכון של ילד ילד אוטיסט שני במשפחה בה יש כבר ילד אחד)

אנונימי/ת
25.04.2018, 08:41

שלום,
חסרה לי הגדרה של ממושך , וכן התייחסות למינון ולתדירות הלקיחה . כמו״כ הילדים שנבדקו ע״פ המחקר היו בגילאים 3-11. האם היתה התייחסות לשימוש בפאראצטמול ואנלגטיקה אחרת במהלך שלושת השנים הראשונות?
-האם ניתן לקבל קישור למאמר?
תודה.

אנונימי/ת
25.04.2018, 08:41

שלום,
חסרה לי הגדרה של ממושך , וכן התייחסות למינון ולתדירות הלקיחה . כמו״כ הילדים שנבדקו ע״פ המחקר היו בגילאים 3-11. האם היתה התייחסות לשימוש בפאראצטמול ואנלגטיקה אחרת במהלך שלושת השנים הראשונות?
-האם ניתן לקבל קישור למאמר?
תודה.

אנונימי/ת
25.04.2018, 11:36

אמהות הסובלת מ ADHD או נטיה לכך צורכות יותר תרופות ומן הסתם צורכות יותר אקמול בהריון מאמהות שאינן כאלה. איך ביטלו במחקר את הגורם המבלבל הזה? כמובן שלילד לאם עם ADHD או קוים דומים , יש יותר סיכוי להיות מאובחן ככזה.