• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
דעות

קריסת מערכת הרפואה הישראלית כאסון לאומי מתמשך

איך ייתכן שמדינה שגאה ברמת רפואה מהמתקדמות בעולם סופגת מדי יום פיגוע המוני של עשרות מתים מטעויות רפואיות ומנזקי המערכת?

הקשיש המתין תשעה חודשים לניתוח. אילוסטרציה

תהליך הקריסה של מערכת הרפואה הישראלית הוא אסון לאומי מתמשך, שפוגע בביטחון הבריאותי של כל אחד מאיתנו, יום אחרי יום.

אילנה, בת 45, הופנתה בבוקר על ידי רופא המשפחה שלה לחדר מיון בבית חולים מרכזי עקב קוצר נשימה ופליטת כיח דמי בכמות מרשימה. בחדר המיון נלקחו בדיקות דם ובוצע סי טי ריאות שהדגים תסחיף ריאתי (מצב דחוף ומסכן חיים).

לאחר כ-12 שעות במיון, שאותן תיארה אילנה כ"מלחמת עולם", היא אושפזה במחלקה הפנימית, שם הציעו הרופאים להתחיל טיפול באופן מיידי. החולה הסובלת והמותשת הגיעה למחלקה העמוסה לעייפה, בסביבות 9 בערב באשליה שהגיעה לשלב המנוחה והטיפול. להפתעתה, נאמר לה כי אין מיטות פנויות במחלקה וכי עליה לישון על כורסא במשך הלילה.

שאלתה אם למחרת בבוקר תמצא לה מיטה פנויה, נענתה כי ייתכן שהיא תיאלץ לשהות בכורסא במשך יומיים שלושה נוספים לפחות. בתסכולה הרב, ביקשה אילנה לשחררה מהאשפוז. למרות שהובהר לה כי מדובר בסכנת חיים, היא חתמה על ויתור אשפוז תוך תחושת השפלה קשה, והלכה לישון בביתה, זאת למרות שהייתה מודעת לקיצוניות המעשה שעשתה. היא העדיפה לקחת על עצמה סיכון כיוון שהייתה בטוחה כי החלופה של אשפוז בתנאי אי ספיקה עלולה לסכן את חייה לא פחות ממצבה הרפואי.

איך הגענו למצב כזה? ב-1983 שבתנו רעב כשהבנו שמסוכן לאשפז קשישות במסדרון, היום לבנותיהן ונכדותיהן אין מיטה אפילו שם.

מערכת הבריאות הישראלית: פיגוע המוני יומיומי

הנתונים מתפרסמים מדי שבוע בתקשורת ובדו"חות, אך המערכת ממשיכה להידרדר באין עצור. איך ייתכן שמדינה שגאה ברמת רפואה מהמתקדמות בעולם, בטכנולוגיה ומחקר בחזית החדשנות, בסל תרופות מכובד וברופאים ואחיות שרק בזכותם המערכת עדיין מתפקדת, סופגת מדי יום פיגוע המוני של עשרות מתים מטעויות רפואיות ומנזקי המערכת?

קורבנות התהליך המסוכן הזה מתחלקים לשני סוגים: הקורבנות מתחלפים הם המטופלים ובני המשפחות שלהם, החווים פגיעה בדרגות שונות, חלקם מתים, אחרים נפגעים בריאותית או נפשית ומשתדלים לשכוח עם עבור זעם.

ואילו הקורבנות הקבועים הם הרופאים והאחיות המסורים, הנושאים על גבם את תחלואי המערכת, פועלים בתת תנאים ועושים מאמץ עליון לעמוד בתנאי פיגוע המוני מתמשך. חלקם בערפול תודעה אחרי תורנויות וכוננויות סוחטות, עייפות והצפה של דרישות.

המערכת הרפואית הישראלית זוכה למחמאות בינלאומיות בזכות ההון האנושי שלה, צוותי הרפואה הנסחטים עד לשד עצמותיהם, סופגים את האש הצולבת כשהם כורעים מול עומס דרישות ומטלות, נמחצים בין הצורך לטפל בכמות גדולה של חולים, לבין החשש המתמיד מתקיפות ותביעות.

אך אל מול המחמאות על הישגי הרפואה, ישראל מדורגת במקום מאוד לא מחמיא במדדי מערכת הבריאות ביחס למדינות OECD אחרות. כשהמערכת באי ספיקה, היא פועלת לאורך זמן בדגש על מה שדחוף, נושאים חשובים נדחקים הצידה ובדרך הולך לאיבוד חלק חשוב מהעיקרים הבסיסיים של התנהלות רצויה וקשר אנושי קשוב. תיפקוד כזה הרסני למערכת.

התוצאה העגומה הינה פגיעה באמון המטופלים ברופאים ובאחיות, מבלי שאלו יזהו כי שורשי הבעיה מקורם במערכת – בתנאי העבודה ולא בצוות הרפואי.

75% ממקרי המוות מזיהומים בבתי חולים ניתנים למניעה

לכולנו מטרות משותפות – הפחתת הסבל המיותר שנגרם במסדרונות הרפואה, שיפור בטיחות הטיפול הרפואי ושיפור היעילות שלו. אלו מטרות שניתן להשיג רק באמצעות דגש על שימור המשאב העיקרי של המערכת הרפואית: טיפוח ושמירה על צוותי הרפואה, רק כך יוכלו לתת טיפול ראוי למטופלים שחייהם ובריאותם תלויים בהם.

 מספר נתונים אובייקטיביים שאמורים להדאיג כל אחד ואחת מאיתנו:

  • בכל יום מתים עשרות אנשים ומאות נפגעים עקב מצוקת המערכת: תמונה עגומה זו, הנגזרת מדו"ח מבקר המדינה, שלפיו בין 4,500 ל-6,000 איש מתים בישראל מדי שנה מזיהומים נרכשים בבתי חולים ש-75% מהם הם בני מניעה, היא רק קצה הקרחון.
  • הביטחון הבריאותי שלנו, של ילדינו והורינו בסכנה: מערכת הרפואה בישראל, המצויה בתת תקצוב מתמשך ובפערים הולכים וגדלים בין כוח האדם המטפל לבין צורכי האוכלוסייה ההולכת ומתבגרת, נמצאת על פי תהום. התראות חוזרות על קריסה צפויה אינן מעוררות את הציבור הישראלי לפעולה, זאת למרות הדוגמא המוחשית של קריסת מערכת הבריאות האנגלית שנחשבה בעבר למערכת בריאות ציבורית יציבה וטובה.
  • כמות המתים והנפגעים שלא לצורך במערכת הבריאות גדולה יותר מכמות נפגעי הטרור ותאונות הדרכים גם יחד: אם הציבור הרחב יתעורר להבין זאת, ייתכן שנצליח לרתום ולאחד כוחות של הציבור ביחד עם צוותי רפואה, הנהלות רפואיות ומשרד הבריאות.

צו 8 להבראת הרפואה
כולנו – חולים בעבר, בהווה או בעתיד - חייבים להתגייס להצלה דחופה של מערכת הבריאות שלנו לפני שיהיה מאוחר מדי. בעוד שאנו שומעים וקוראים כל העת רק על המחסור במיטות אשפוז ועל עומסים בלתי אפשריים בחדרי המיון ומחלקות האשפוז בבתי החולים, הציבור אינו יודע שרק 3-2 אחוזים מהטיפול הרפואי אמורים להתבצע בבתי חולים, ושבסיס הפירמידה הוא הטיפול הרפואי במרפאות הקהילה (רפואת משפחה) ובמרפאות היועצות. כאשר נסדקת המערכת הקהילתית, כפי שקורה מזה שנים בישראל, הנזק דומה לרעידת אדמה, גלי ההדף פוגעים גם בבתי החולים, והמטופלים נפגעים בכל שלבי הטיפול.

כאשר משרד הבריאות מגיב על מצוקת המערכת בהתריעו על חוסר מיטות, מצוקת כוח אדם רפואי וסיעודי ופער בתשתיות – כדאי להתייחס לכך ברצינות רבה. כשזהו המצב הגורם לפגיעה בבטחון האישי של כל אחד ואחת מאיתנו, יותר ממלחמות, טרור ותאונות דרכים גם יחד - זה נושא שאמור להיות בראש סדר היום הלאומי.

הבעיה נוגעת לכולנו - חולים בעבר, בהווה ובעתיד. לכן כדאי להבין את הבעיה קצת יותר מקרוב, ולשאול את עצמנו "מה עשיתי היום, ומה אוכל לעשות מחר כדי לתקן את מערכת הרפואה ולהציל נפשות נוספות ממוות, נכות וחולי מיותרים".

התסכול הנובע מהמציאות שאליה נחשפים מטופלים וצוותי רפואה מדי יום, הוליד את המסע החברתי להבראת הרפואה שמטרותיו: לקדם את בטיחות המטופלים תוך שמירה על שלום הצוותים הרפואיים וחיזוק רפואת הקהילה. אנו תנועה חברתית ייחודית, שקמה ביוזמת קבוצת אזרחים אכפתיים ובתוכם גם מנכ"לי משרד הבריאות לשעבר, מנהלי בתי חולים ומחלקות, אנשי אקדמיה וכמובן רופאים ואחיות. כולם חברו יחד כדי להבריא את המערכת.

אין די בכך. אנו חייבים לגייס אתכם, את כולם, ב"צו 8" - להצטרף למסע החברתי להבראת הרפואה, כדי שיחד נוכל לשנות את המציאות ולהבריא את המערכת החולה לפני שתגסוס, לפני שעוד אלפי ישראלים ייפגעו מבלי משים.

הערה: המאמר פורסם לראשונה ב-18.4.18 ב-ynet

נושאים קשורים:  איכות מערכת הבריאות,  המסע החברתי להבראת הרפואה,  שחיקת רופאים,  מחסור במיטות אשפוז,  זיהומים בבתי החולים,  חדשות,  דעות,  רשלנות רפואית
תגובות
אנונימי/ת
23.04.2018, 20:18

מסכים בהחלט עם הכותבת
הממשלה בראשות ביבי ורק ראש ממשלה אשם בכל צריכים לקום וליתפטר
מערכת הבריאות בחוסר מקום כבר כמה עשרות שנים וכל הזמן בהחרפת המצב
הכותב אחד ממערכת הבריאות כבר יותר מעשרים שנה
צריך רק תפילה שהמצב ישתפר!!!

אנונימי/ת
23.04.2018, 22:26

צודק! לפני כמה עשרות ששנים, נניח ב1983 ביבי באמת זלזל במערכת הבריאות.

אנונימי/ת
24.04.2018, 01:05

אני מבין את הסרקזם שלך, אבל, להזכירך, שלטון הימין בראשותו של נתניהו קיים כבר שנים לא מעטות. נתניהו עלה לשלטון עם הבטחות אין קץ לשנות את המצב ולתקן ליקויים שקודמיו היו אחראים להם - ולפחות בנושא הבריאות רק חלה הרעה.

אנונימי/ת
23.04.2018, 20:48

הרעבת מערכת הבריאות במשך עשרות שנים מובילה לקריסה מסכנת חיים, בזה את צודקת ללא ספק. מאחר שהנזק הוא כרוני, גם הטיפול חייב להיות כרוני, עם הקצאת משאבים בכל התחומים, הכשרת כוח אדם, בינוי של מחלקות ובתי חולים, מחקר, ציוד רפואי. אני חייב לציין כי אני פסימי מאוד לגבי הסיכוי שזה יקרה.

אנונימי/ת
23.04.2018, 21:03

כל מילה..סלע...

אנונימי/ת
23.04.2018, 21:29

רק שביתת רעב של כל רופאי המדינה תיצור שינוי משמעותי במצב מערכת הבריאות הקורסת.
אבל כיום הרופאים שבעים מדי ורודפי בצע כסף
תמו ימי התום של הרפואה הישראלית
ואביבה וחבריה לא ישנו דבר.
אני פסימית מאוד.

אנונימי/ת
23.04.2018, 21:57

לא נראה שהדוקטור הנכבדה רואה ומבינה את התהליכים האמיתיים המובילים לקריסת מערכת הרפואה.

אנונימי/ת
25.04.2018, 21:43

אתה צודק, באמת מערכת הרפואה לא מעניינת אותה אלא בריאות הציבור, ואלה שני דברים נפרדים ואפילו סותרים במידה רבה.

אנונימי/ת
23.04.2018, 23:12

צודקת לחלוטין וישר כח על פעילותך. נראה כי על הרופאים לזעזע את המערכת בהפגנה / שביתה

אנונימי/ת
24.04.2018, 01:02

מעניין כמה עלו חגיגות ה-70 למדינה והאם הכסף הגיע מקיצוצים בתקציב הבריאות והרווחה.

24.04.2018, 07:19

יישר כוח ד"ר אביבה אלעד, על הלהט, הדבקות והמעשים (ולא דיבורים ).השנוי בהחלט לא יכול להגיע בבת אחת,אבל ניתן לבצע שנויים בהדרגה,בכוחות משותפים של הציבור הרחב להבראת הרפואה והצלת נפשות.

24.04.2018, 15:55

נכון מאוד אבל שכחתם גם את עובדי המעבדות שקורסים מהנטל

24.04.2018, 15:55

נכון מאוד אבל שכחתם גם את עובדי המעבדות שקורסים מהנטל

אנונימי/ת
24.04.2018, 16:32

עד שהחולים עצמם לא יעלו תמונות וסרטונים לפייסבוק, על חולים בכורסא במסדרון, ועל שעות במיון, כלום לא יקרה. הציבור האדיש צריך לחזור לשד' רוטשילד, כי הרופאים השבעים לא ישבתו רעב למענו. המאמר ארוך, ולא ברור מה המסע החברתי להבראת הרפואה עושה, ואיך בדיוק הוא אמור להזיז את אלה שמעדיפים לקנות עוד צוללת ולראות את רמבם צולל כלכלית.

אנונימי/ת
25.04.2018, 19:47

יפוטרו ליצמן הלא ראוי
והמנכ"ל חסר הלב שלו משה בר סימן טוב שאינו מבין דבר ברפואה וגם הינו כלכלן קטן למדי
הם האחראים הראשיים לקריסת מערכת האישפוז הציבורי בישראל

אנונימי/ת
25.04.2018, 21:42

אביבה, את צריכה ללמוד להיות יותר ברורה ונחרצת, כמו בני מוזס. הנה את רואה שרוב המגיבים ב-YNET ואפילו כאן פספסו לגמרי את הפואנטה של העברת תקציבים מסיבית מבתי החולים המיותרים לרפואה בקהילה.

אנונימי/ת
25.04.2018, 21:56

די בבקשה עם הפסימיות שלך!
את חופרת!! מטישה ומעייפת!
המסע שלך להבראת הרפואה לא יועיל ויקרוס כי טומן בחובו סיכונים!! היית רוצה כותרת כזו?
לשיטתך ליד מיטת המטופל קיים צוות מיון, משפחה מוטרדת, צוות מתנדבים שלך, אנשי מדא, יועץ בכיר, ובדיוק גם עובד המשק הגיע לפנות אשפה!!
זו הבראה!!! זה תא לחץ בלי חמצן!!

אנונימי/ת
25.04.2018, 21:58

מתישה!

אנונימי/ת
25.04.2018, 22:42

הכותב/ת המתקיפ/ה - קחו אויר - אפשר לכתוב דיעה שונה ומנומקת בלי הרבה סימני קריאה ומילים שליליות...

אנונימי/ת
26.04.2018, 04:20

מצב לא השתנה גם בעתיד

לאביבה ואלון יישר כוחכם,
מוכן לסייע, אבינועם.

ראשית, אביבה מגיע לך הידד ולא הצהרות פסימיות שאינן מועילות במאומה.
שנית, אסור להר'י לצאת לשביתה - כך אנו רק פוגעים בשכבות החלשות שהן כבר פגועות ממילא.
עלינו לצאת בחכמה ובשום שכל כנגד "הקברניטים" למיניהם , הפורשים לעצמם ובאופן שערורייתי "שטיח אדום" המונע מהם את כל זוועות המערכת.
עלינו לשאת ללא חת וללא מורא את לפיד הדגל הרפואי האתי:
חסל היחס "המיוחד" ל"קברניטים" - הקוד אוסר על אפליה !
כדי לפעול כך ובמאורגן עלינו להאמין בכחנו המאורגן :"בלעדינו אין רפואה בישראל"!
הר'י חייבת לעבור חריש עמוק לכל אורכה ועומקה כדי לחדש בה את "גאוות היחידה"!
אין עקרון אנושי נעלה יותר מ"הצלת חיים" העומד בנגוד מלא למה שגורמים חיצונים מנסים להטמיע בנו "איזון תקציבי".
על "קברניטי המדיניות של תת-תיקצוב מרושע וכרוני " למצוא את המשאבים ההולמים לתפקוד המערכת : ולא , - הם המועלים בתפקידם ועליהם ללכת...(כסף יש למכביר)
הר'י חסרה כיום את " הלוחמים "המשוכנעים כי עסוק ברפואה אינו מקצוע גדידא - רפואה הינה "שליחות לרפא" וזהו ורק זהו תפקידו המתחייב של הרופא !
אביבה, הציתי את האש, את הלהבה בארגוננו, מתוך הגחלים שעדיין לוחשות...
בברכה, דב.