חדשות

"גם דובים חולים לפעמים": ספר חדש לגיל הרך על תהליך השתלת מח עצם

רופאה ב"שניידר" כתבה ספר המפשט את המידע על התהליך הרפואי המורכב והארוך שאיתו מתמודדים פעוטות בהשתלת מח עצם

ד"ר אשכנזי-לוסטיג. "חוויה מקרבת". צילום: "שניידר"

רופאה במערך ההמטולוגי-אונקולוגי במרכז שניידר לרפואת ילדים, ד"ר דנה אשכנזי לוסטיג, כתבה ספר ילדים ראשון מסוגו, שנועד לעזור להוריהם של ילדים חולי סרטן, במיוחד בגיל הרך, כיצד להסביר בלשון פשוטה ו"רכה" על תהליך השתלת העצם שילדיהם יעברו.

הספר המאויר והמנוקד, "גם דובים חולים לפעמים", יחולק חינם לכל הילדים בגילאים המתאימים שיגיעו להשתלות מח עצם בכל בתי החולים המתמחים בכך בישראל. פרויקט הכנת הספר והוצאתו לאור מומן בידי עמותת "חיים" הפועלת למען ילדים חולי סרטן.

"גם דובים חולים לפעמים", מאת ד"ר דנה אשכנזי לוסטיג

בספר מתואר המסלול של דובון חולה סרטן הנזקק להשתלה. מוסברים בו התהליכים הרלבנטיים לחיי היום יום של הילד החולה ומטרתו להקל על ההורים בהעברת המסר לילדים, בשפה שהילד יכול להבין.

במערך ההמטו-אונקולוגי ב"שניידר" מטופלים מדי שנה בהשתלת מח עצם עשרות ילדים בגיל הרך. ההשתלות מיועדות לחולי לוקמיה שהטיפול הכימי הקונבנציונלי איננו מספיק עבורם. כמו כן נדרש הליך זה לילדים חולי לוקמיה עם הישנות המחלה.

השתלות מח העצם עוזרות לילדים עם מחלות חסר חיסוני, או הפרעות אחרות במח העצם, שאינן מסתדרות עם טיפול שמרני. התהליך מורכב וארוך ויש בו שלבים רבים: תחילה החיפוש המדוקדק אחרי תורם מתאים בארץ או בעולם. בהמשך, גיוס התורם ואיסוף החומר. בשלב הבא - ההכנה של הילד להשתלה, הכוללת טיפול כימי אינטנסיבי ביחידה להשתלות מח עצם, במהלכה כל התאים במח העצם של הילדים (התאים החולים אך גם התאים הבריאים) נמחקים ואז מבוצעת ההשתלה. התאים החדשים מיועדים להחליף את מח העצם החולה, במח עצם בריא ונטול מחלה.

האשפוז ביחידה לאחר ההשתלה הוא ממושך וייתכנו תופעות לוואי שונות, בהן חום, פצעים בפה, חוסר תיאבון ועוד. בשל עוצמת הטיפול והסכנות שבהכנה להשתלה, הילדים נדרשים להימצא בבידוד מוחלט, בחדר עם הוריהם, בהגבלה של שני מבקרים בוגרים.

ד"ר אשכנזי לוסטיג, מחברת הספר, הסבירה: "הצורך בהשתלה קשה הן להורים והן לילדים. מנסיוננו בעבודה ביחידה להשתלות מח עצם גילינו שההורים עצמם זקוקים להכוונה כיצד לתאר את התהליך לעצמם וכמובן לילדיהם החולים, כמו גם לדעת להסבירו לילדים הבריאים הנשארים בבית. הקראת הספר תהיה להערכתנו חוויה מקרבת בין ההורה לילד. הספר מפשט את המידע ומאפשר פתח לשאלות של הילד על התהליך שהוא עומד לעבור".

פרופ' יצחק יניב, לשעבר מנהל המערך ההמטו-אונקולוגי לילדים במרכז שניידר, היה תומך נלהב בפרויקט כתיבת הספר. הוא נשבה לרעיון ונרתם לסייע לו, בליווי ייעוץ פסיכולוגי וסוציאלי של צוות המחלקה בראשות מיכל אדירי וענת קליין. ואכן בספר כלולות תובנות שונות שהוצגו בידי הצוות המטפל : ד"ר ירמיהו (ג׳רי) שטיין, מנהל היחידה, הדס חלמיש, מנהלת הסיעוד, וענת יהל, מתאמת ההשתלות במרכז שניידר.

עמותת "חיים" הוקמה לפני 32 שנה, יעדיה הם להיות קשובים לצרכים הרפואיים של ילדים חולי סרטן בישראל והיא פועלת בכל המחלקות האונקולוגיות לילדים בבתי החולים ברחבי הארץ.

נושאים קשורים:  השתלת מח עצם,  מחלת הסרטן בילדים,  חדשות,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים
תגובות
אנונימי/ת
23.04.2018, 10:50

יוזמה ברוכה. יישר כח