דעות

האוצר מוביל מדיניות מכוונת של פגיעה ברופאים בישראל

השתלחותו של שר האוצר ברופאים כשאמר "במקום שמנהל המחלקה יטפל במסעודה, הוא ילך לנתח תייר" מוכיחיה כי יש כאן מדיניות של פגיעה ברופאי ישראל; אנו דורשים את התנצלותו המיידית

המסכה נקרעה. תחושתם וחששם של עשרות אלפי רופאי ישראל מוצדקת. מדינת ישראל מנהלת בשנתיים האחרונות מסע מכוון לפגיעה במעמדם של הרופאים ובמעמד מקצוע הרפואה, הפוגע במרקם האמון של ציבור המטופלים, בנו הרופאים.

השתלחותו של שר האוצר בישיבת הממשלה שנערכה ב-11/3/18 ברופאים כשאמר "במקום שמנהל המחלקה יטפל במסעודה, הוא ילך לנתח תייר", הזלזול שהפגין במחויבותם של הרופאים לטפל בחוליהם, הרמיזות הדמגוגיות על רדיפת בצע ועל סדרי העדיפות של מי שאמונים על בריאותם של החולים, אינם מאפשרים לנו לעבור על הדברים לסדר היום.

בציניות מקפיאה מוביל האוצר, ועכשיו אפשר להגיד בבירור, בהנהגת שר האוצר כחלון, מדיניות של פגיעה ברופאי ישראל, והמטרה מקדשת את כל האמצעים.

בציניות מקפיאה מוביל האוצר, ועכשיו אפשר להגיד בבירור, בהנהגת שר האוצר כחלון, מדיניות של פגיעה ברופאי ישראל, והמטרה מקדשת את כל האמצעים

המסע הציבורי כנגד הרופאים מגייס פרסומים "פסאודו-מדעיים" מבית היוצר של האוצר. במסמך "מחקרי" ניתחו המחברים בינואר השנה, באופן מגמתי וחלקי, את נתוני השתכרותם של 2,200 מבין רופאי המדינה המונים כ-7,000 איש. בעוד שהמסמך התייחס להשתכרותם של 223 מהרופאים, המהווים את העשירון העליון בקבוצה חלקית זו של הרופאים המועסקים על ידי המדינה שנתוני השתכרותם נבדקו, הרי שבפרסום לעיתונות, במגמתיות ברורה ומכוונת, הצהירו עורכי המחקר, ש-400 הרופאים העשירים בישראל מרוויחים יותר מ-3 בתי חולים פרטיים. הצהרה זו מתבססת על "הנחות" ולא על נתונים, אך משרתת היטב את המסע המכוון נגד הרופאים.

הצגתם של רופאי ישראל כרודפי בצע, שהרווח האישי עומד בראש מעייניהם, נעשית כדי להצדיק את הכישלון והמחדל המתמשך של מדיניות משרד האוצר במשך עשרות שנים, שהקפיאה את פיתוח מערכת הבריאות הציבורית, מנעה ממנה תקציבים הכרחיים שהיו דרושים להתאמתה לגודל אוכלוסיית ישראל שהוכפלה.

הדמוניזציה של רופאי ישראל לא יכולה לעבור בשקט.

לא הרופאים, אלא משרד האוצר, הוא זה שגרם מאז 1996 לפיתוחה המואץ של רפואת הביטוחים המשלימים בישראל, כדי לאפשר טיפול בחולים מחוץ למערכת הבריאות הציבורית אותה הזניח, "בכדי לשמור על מסגרת התקציב".

לא הרופאים, אלא משרד האוצר, הוא האחראי הישיר על כך שהיחס בין מספר מיטות האשפוז לאוכלוסייה עומד בישראל רק על 1.9 מיטות ל- 1000 נפש. אם רוצים להביא את מספר מיטות האשפוז בישראל לממוצע ה- OECD האוצר הוא זה שצריך להוסיף באופן מידי 16,000 מיטות אשפוז. אם רוצים להחזיר את יחס המיטות לאוכלוסייה למצב ב-1996, האוצר הוא זה שצריך להוסיף עכשיו 4000 מיטות אשפוז.

לא הרופאים אלא משרד האוצר, הוא האחראי על כך שאחוז התפוסה השנתי בבתי החולים בישראל הינו 95%, בהשוואה ל-75.7% במדינות ה- OECD, אחוזים הגורמים לכך שהחולים שוכבים במסדרון בצפיפות התורמת זה לתמותה של 4000-6000 מזיהומים צולבים בשנה ועומס בלתי אפשרי בחדרי המיון.

אנו, רופאי ישראל, המטפלים כל יום במסעודה, אחמד, יבגניה, משה ולימור, דורשים משר האוצר להתנצל על אמירתו הפוגעת בישיבת הממשלה

והנה, מתעלם משרד האוצר גם השנה מתכנית המתאר הלאומית של מטה הדיור הלאומי, זרוע של אותה ממשלה, ולמעשה של אותו משרד אוצר, שהגדירה שמדינת ישראל צריכה עוד 27,000 מיטות אשפוז עד שנת 2040. משרד האוצר תיקצב תוספת של 1,200 מיטות אשפוז בלבד ב-5 השנים הקרובות. זהו לעג לרש, ועלבון לצרכים האמתיים של אזרחי ישראל.

התקציב השנתי של משרד הבריאות שהוגש ואושר לא מכבר הוא פיקטיבי. ברור לכל הנוגעים בדבר שאין בו מענה למחסור באנשי צוות רפואי- אחיות ורופאים, אין תוספת ריאלית של תקנים, אין תוספת ריאלית של מיטות אשפוז, וברור לכל אנשי המקצוע, ששוב תסתיים שנת התקציב בגירעון גורף של קופות החולים ובתי החולים שיחייבו הענקת "מענקי איזון" של מיליארדי שקלים, כפי שהיה בכל אחת מהשנים האחרונות.

לא נאפשר למשרד האוצר להאשים את הרופאים במחדליו.

אנו, רופאי ישראל, המטפלים כל יום במסעודה, אחמד, יבגניה, משה ולימור, דורשים משר האוצר להתנצל על אמירתו הפוגעת בישיבת הממשלה, המצדיקה מדיניות של פגיעה מתמשכת בשירותי הרפואה המשלימה בישראל, במקום מתן תקציב ראוי למערכת הבריאות הציבורית, ולתקן מיד את המצב.

* המאמר פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות"

נושאים קשורים:  דעות,  מערכת הבריאות,  מסע,  רפואה ציבורית,  משרד האוצר,  שר האוצר משה כחלון
תגובות
אנונימי/ת
28.03.2018, 20:27

אבל כשהוא יצטרך אשפוז או ניתוח הוא ידרוש שיתנהגו אליו כמו מלך, לא כמו תייר..

אנונימי/ת
28.03.2018, 21:32

אני מציע שפשוט נעבור למדינות שמשלמות לרופאים כמו שצריך. אמריקה, קנדה ואירופה. כך הדרעקים ממשרד האוצר יקבלו טיפול כמו שצריך. חבל על המאמץ. כדאי לעבור ולקבל תגמול מתאים. שכחלון יחפש מי יטפל בו.

אנונימי/ת
28.03.2018, 22:06

אל תציע. עבור!
לפני כמה שנים, בעת השביתה האחרונה, כולם צעקו: נעזוב את בתי החולים! אני לא צעקתי, אלא עזבתי. כל הצועקים נשארו בבתי החולים, וממשיכים לעבוד כמו משוגעים, להגיע לכוננויות בלילות ובחגים, לעשות עבודת קודש ולהרגיש מרומים ומתוסכלים. אני עזבתי את הרפואה הגדולה והחשובה, ואכן קצת מתוסכל, אבל עדיין דואג לחולים שלי מכל הלב, ובד בבד מוצא זמן לתחביבים, ישן בלילה כל לילה, ומרוויח הרבה יותר טוב.
במקום לאיים - בצע.

אנונימי/ת
28.03.2018, 21:41

ד"ר פלדמן זאב , צודק לחלוטין , אנשי האוצר פועלים בשיטתיות דורסנית כדי לרמוס בכל דרך אפשרית את מעמדו של הרופא .עיקר התמקדותם הינה דרך "חור מנעול " צר ביותר המתמקד בפרסום מעמדם הכלכלי - השתכרותם של אנשי הרפואה אשר מקדישים כל כך הרבה משאבים אישיים כדי לתת את הרפואה המיטבית , המרבית, והטובה ביותר שרק אפשר . חבל מאוד !! שאנשי משרד הבריאות כמו גם ההסתדרות הרפואית אינם מגיבים כיאות - בעוצמה ובחומרה כדי ליצור איזון הגיוני למעמדו המתדרדר של הרופא בישראל , ובכלל מעמדה של הרפואה בארץ , אשר הינה מהטובות והמכובדות בעולם .
זוהי מלחמה על שמנו ומעמדנו , ומכאן עלינו "להרים את הכפפה "
אילו הערותיו של שר האוצר היו מופנות כלפי ציבור עורכי הדין , וכיו"ב , בטוחני כי היה זוכה לתגובה שונה לחלוטין מאדישותם של ציבור הרופאים .
ויפה שעה אחת קודם

אנונימי/ת
28.03.2018, 21:55

כל הכבוד לך! מסכים עם כל מילה.
כולנו מאחורייך.
אך לצערי אין סיכוי שיחול פה שינוי אמיתי בעתיד הנראה לעין... (בהנתן העתיד העגום שמסתמן שינחת עלינו).

אנונימי/ת
29.03.2018, 10:35

שר האוצר צריך לדאוג לקופה הציבורית. הגישה שלו במערכת הבריאות היא מבריקה: נפגע בתדמית הרופאים - במאבק השכר הבא הם יצליחו פחות. נפגע ברפואה הפרטית - אמנם התורים יתארכו אבל ההוצאה לנפש (עוד מדד חשוב לאוצר) תפחת. נצמצם בפריפריה - בכל מקרה אין שם אוכלוסיה חזקה שתקים מהומה. בקיצור - שר אוצר מבריק. מי שלא מבריק - אלה הרופאים שמשחקים לידיו ולא עושים כלום חוץ מאיומים וקיטורים. בכך הם מעבירים מסר לאוצר - תמשיכו בדרככם, אנחנו חסרי כח ולא נתנגד לכל מהלך - הזוי וכואב ככל שיהיה.

אנונימי/ת
29.03.2018, 19:25

הבעיה שלנו זה שיש לנו הסתדרות שכל מה שהיא יודעת לעשות זה להתבכיין ולכתוב עצומות.
אנחנו משלמים להר״י מעל 300 ש״ח בחודש, וכלום לא קורה. המורים משלמים להסתדרות המורים הרבה פחות ואיכשהו משיגים הרבה יותר הטבות ושיפור בשכר, יחסית לעובדה שהם ״רק״ מורים.

אנונימי/ת
30.03.2018, 17:26

"רק מורה"
תתבייש לך! על האמירה המזלזלת!

אנונימי/ת
31.03.2018, 22:09

אכן גם גישתך זו הינה תוצאה של הטמעת "עליונות המורה" של הסתדרות המורים, ליהיות רופא זה אומר שנים ארוכות ומיגעות של לימודים, ימים ולילות של תורנויות ושכר מבזה של מתמחים, ולעומת זאת מורה הוא בעל תואר ראשון במקרה הטוב עובד חצי משרה וכל יומיים הוא בחופש [או בהשתלמות או בשביתה], אין כל מקום להשוואה בין רופא למורה.
כן אני לא מתבייש לומר שלעומת רופא המורה הוא רק מורה...

מעמדו של רופא?? אבל אנחנו לא רופאים אלא נותני שירות. יש לנו לקוחות. אולי נתחיל עם המינוח ולאחר מכן נמשיך להילחם על הסטטוס. חג שמח

אנונימי/ת
01.04.2018, 10:53

האוצר הורס את הבריאות של כולנו יחד עם הממשלה שלו.
האוצר רומס את כבוד הזקנים ונצולי השואה
לא מאפשר תקציבים לטפל בהם.מחסור גדול בצוות רופאי וסיעודי וזה מביא לעומסיםולתגובת ש3שרת כך אנשים משלמים בחיים שלהםבגלל מדיניות התקציב הדל לבריאות.רופאים ואחיות מתחילם לעבוד אחרי הלימודים בשכר מינומם בושה וחרפה.רק בגלל הכונניות והמשמרות מצליחים להרוויח טיפה יותר כאשר מבלים שעות רבות בעבודה היתכן??
הגיע הזמן לתגמל אותם כראוי.
משרד הבריאות והאוצר דורשים מאתנו תוצאות כמו במדינות ocd ואף יותר אבל מתקציבים אותנו כמו בסומליה!!!

אנונימי/ת
01.04.2018, 10:53

האוצר הורס את הבריאות של כולנו יחד עם הממשלה שלו.
האוצר רומס את כבוד הזקנים ונצולי השואה
לא מאפשר תקציבים לטפל בהם.מחסור גדול בצוות רופאי וסיעודי וזה מביא לעומסיםולתגובת ש3שרת כך אנשים משלמים בחיים שלהםבגלל מדיניות התקציב הדל לבריאות.רופאים ואחיות מתחילם לעבוד אחרי הלימודים בשכר מינומם בושה וחרפה.רק בגלל הכונניות והמשמרות מצליחים להרוויח טיפה יותר כאשר מבלים שעות רבות בעבודה היתכן??
הגיע הזמן לתגמל אותם כראוי.
משרד הבריאות והאוצר דורשים מאתנו תוצאות כמו במדינות ocd ואף יותר אבל מתקציבים אותנו כמו בסומליה!!!