חדשות

בדיקה: כך מתקצרת ההמתנה לרופאים מומחים מחודשים לימים תמורת תשלום

העיתון "דה מרקר" מפרסם תוצאות בדיקה מקיפה שערכה התנועה לעיתונות ציבורית, ושמציגה את זמני ההמתנה לרופאים מומחים בשמונה ערים ובארבע הקופות, וכיצד תשלום דרך הביטוח המשלים מקצר אותם משמעותית

רופא רושם מרשם (אילוסטרציה)
מרשם רופא (אילוסטרציה)

על מנת להיפגש עם רופא מומחה בתוך זמן סביר, במקום להמתין שבועות וחודשים ארוכים לתור במסגרת קופת חולים, יש לשלם סכומים המגיעים ל-500 שקל ואף יותר, בנוסף לדמי הביטוח המשלים; כך נמצא בבדיקה מקיפה שערך העיתון הכלכלי "דה מרקר" בשמונה ערים ברחבי הארץ.

ממצאי הבדיקה מציגים את זמני ההמתנה לרופאים-מומחים בכמה מקצועות, כאשר התורים מוזמנים דרך קופות החולים השונות ובהתאם לאזור בארץ (תל-אביב והמרכז לעומת ערי הפריפריה), ומולם את זמן ההמתנה לביקור אצל רופאים מומחים באותם המקצועות, באותן ערים ויישובים, כאשר מבוטח הקופה משלם בעד הביקור דרך הביטוח המושלם, ועם תשלום נוסף, המגיע עד לכמה מאות שקלים.

הבדיקה העלתה בין השאר את הממצאים הבאים:

    • בשירותי בריאות כללית, זמן ההמתנה בתור לאנדוקרינולוג בתל-אביב היה 75 יום, אבל בתוספת של 150 שקלים הרופא יקבל את המבוטח בתוך יומיים. לראומטולוג בירושלים התור נמשך 169 ימים, אבל תמורת 150 שקלים נוספים ההמתנה מתקצרת ל-12 יום. לראומטולוג בבאר-שבע התור הרגיל נמשך 93 ימים, אך תמורת 300 שקל הוא מתקצר ל-3 ימים.
    • לאנדוקרינולוג בחיפה, התור הרגיל עומד על 77 ימים, אך תמורת עוד 150 שקל הוא מתקצר ליום אחד בלבד. לאנדוקרינולוג בראשון-לציון התור הרגיל דרך הקופה נמשך 97 ימים, אך תמורת תוספת של 150 שקל והפעלת הביטוח המשלים הוא מתקצר ל-8 ימים.
    • לנוירולוג ילדים בבאר-שבע התור הרגיל מתארך ל-180 יום, אך תמורת 300 שקלים המטופל מתקבל בתוך יום אחד.
    • ב"מכבי", התור לראומטולוג בירושלים נמשך 71 יום, תמורת עוד 350 שקל הוא מתקצר ליום אחד בלבד. לנוירולוג ילדים בתל-אביב התור הרגיל נמשך 254 ימים, אך תמורת 550 שקל הוא מתקצר ל-5 ימים בלבד. בבאר-שבע לא היה בעת הבדיקה תור לנוירולוג ילדים אבל בתוספת 70 שקלים הוא ניתן בתוך 7 ימים. לראומטולוג בתל-אביב התור נמשל 95 ימים, אך בתוספת 450 שקל הוא התקצר ל-28.
    • ב"מאוחדת": לאנדוקרינולוג בתל-אביב התור נמשך 90 יום, אך בתוספת 540 שקל הוא עומד על 5 ימים. ביום הבדיקה לא היה תור לגריאטר בחיפה, אבל תמורת 550 שקלים נוספים התקבלה פגישה תוך 8 ימים. בירושלים המתנה בתור רגיל לגריאטר עמדה על 132 יום, בתוספת 240 שקל – רק 6 ימים.
    • ב"לאומית": אין תור לגריאטר בבאר-שבע, נמסר לצוות הבדיקה, אבל תמורת תוספת לדמי הביטוח המשלים של 230 שקל, התור נקבע לעוד 7 ימים. לאנדוקרינולוג בחיפה לא היה תור רגיל, אבל בתוספת של 140 שקלים נקבע תור לעוד 7 ימים. לראומטולוג בחיפה מחכים 120 יום בתור רגיל, אך בעבור 160 שקל ההמתנה מתקצרת ל-4 ימים. לנוירולוג ילדים בירושלים: 218 יום המתנה בתור רגיל, תוספת של 830 שקל מאפשרת המתנה בת 13 יום בלבד ולאנדוקרינולוג בתל-אביב: 130 יום התור הרגיל לרופא של הקופה, אך תוספת של 530 שקל מאפשרת המתנה של 4 ימים לביקור אצל הרופא.

דו"ח הבדיקה מציין, כי היא מבליטה את את סוגיית המחסור החמור בגריאטרים, את משכי ההמתנה ארוכים לרופאים בתחומים מסוימים ביישובי הפריפריה, את העובדה שבכמה ערים חסרים מומחים בתחום ספציפי (למשל בלאומית בחיפה אין תור לאנדוקרינולוג). כמו כן מציגה הבדיקה כי לשם קבלת תור בתוך זמן קצר בירושלים בתחומים שונים יש צורך לשלם סכומים גבוהים במיוחד.

תגובת משרד הבריאות: "סוגיית התורים הארוכים מורכבת, ידועה ונובעת מגורמים שונים לרבות מחסור ברופאים או בשירותים במקומות מסוימים. חלה חובה על הקופות להקדים תורים במקרים דחופים".

תגובת "כללית" על הממצאים: "מערכת הבריאות מתמודדת בשנים האחרונות עם מחסור קשה ברופאים בתחומים שונים. זו כבר בעיה ברמה לאומית. אנו פועלים לשיפור הזמינות של הרופאים ולגיוס רופאים חדשים. מופעלת תכנית שנתית להכשרת מתמחים מעבר לתקינה במקרים דחופים חלה על הקופות חובה להקדים תורים באופן משמעותי במימון עצמי של הקופה במיוחד במקצועות א.א.ג. אורתופדיה ועיניים".

תגובת "לאומית": "נתוני הניטור שאנחנו מבצעים לעניין אורכי התורים במקצועות שונים הם קצרים מאלו שהופיעו בכתבה. לרופאים רבים ניתן לקבוע תור דרך המרפאות הפרטיות שלהם במסגרת סל השירותים. במקצועות עם זמני המתנה ארוכים קיים מחסור ארצי כרוני ברופאים. הקופה פועלת בכמה מישורים לצמצום זמני ההמתנה. בקרוב יחל אצלנו פרויקט התכתבות בין רופא משפחה לרופאים היועצים בתחומים בהם זמני ההמתנה ארוכים כדי לתת מענה למבוטחים במקומות רחוקים".

תגובת "מכבי": "כך נראית הפגיעה המתמשכת במערכת הבריאות שילוב של מחסור בתקציב ומחסור ברופאים מביא להתארכות התורים. על משרד הבריאות מוטלת החובה לחזק את מערכת הבריאות הציבורית".

תגובת "מאוחדת": "בשנים האחרונות נכנסנו ליותר מ-30 ישובים בצפון הארץ כמעט כולם ערביים. ניסינו ליצור תחרות בערים היהודיות בצפון כמו קריית שמונה. לא זכינו לעידוד העירייה. בישוב שיש ארבע קופות חולים התחרות ביניהן מיטיבה עם המבוטחים. בטייבה לדוגמא התחרות גרמה לכך שהשירותים ניתנים עד 9 בערב".

נושאים קשורים:  חדשות,  קופות החולים,  רפואה ציבורית,  זמני המתנה,  "דה מרקר"
תגובות

כול מילה נכונה.
וניתן פיתרון של קיצורי תורים לניתוחים למרפאות במסגרת 800 מיליון ש"ח לשנה עבור קיצור תורים. במשך 3שנים היה משרד האוצר והבריאות צריכים לתת 2.5 מיליארד ש"ח לקיצור תורים. בפועל נתנו כלום, או כמעט כלום אבל הורידו משמעותית את מספר הרופאים שיכולים לעבודבשב"הים או הביטוחים. לעשירים זאת לא בעיה, הם יכולים לשלם סכומים גדולים
יודעים כמה פעולות והניתוחים אפשר היה לעשות.ב2.5 מיליארד ש"ח? ושאר העם המבוטח - שיסבלו.

אנונימי/ת
15.02.2018, 13:06

מאות רבות של חדרים עומדים ריקים במרפאות החוץ בבתי חולים שונים.עם קצת מחשבה מחוץ לקופסה היה אפשר לנצל אותם ביעילות ללא שימוש בביטוח משלים או בפרטי.
פשוט להציע למומחים השונים לעבוד בהם בתום עבודתם במוסד בשכר הוגן והגון.החולה "יתרום" ג"כ סכום מסוים מכיסו לביקור ולא רק כ-30 ש"ח כיום ויתקבל הרבה יותר מהר.
אבל זה לא קרה עד כה ולמיטב הערכתי המיקצועית כרופא ותיק מאד בקופה, גם לא יררה בעתיד. מיותר שאפרט הסיבות.

אנונימי/ת
15.02.2018, 16:27

אמת מרה.מצד אחד הממשלה שמסתכמת במשרד האוצר מחזיקים את כול מערכת הרפואה הציבורית בגרעון של מיליארדים (מדוע ???) ומצד שני לא מבינים למה אין רופאים במערכת ציבורית.
אני דווקא רואה את החצי כוס המלאה ואומר תודה לאל שלעת צרה לפחות יש אפשרות להנות מרפואה פרטית.
יש לי רושם שהפוליטחקאים שלנו מנסים להרוס גם את זה.
עובדה שאחרי שמשלמים לביטוחים רפואיםם פרטיים או לביטוחים המשלימים של הקופות, עדיין כשמזדקקים להם, הביטוחים מעלים קשיים במתן מענה הולם למבוטחים שלהם.
מאחל בריאות שלמה לרופאים הפרטיים שימשיכו לטפל בנו.

אנונימי/ת
08.05.2018, 08:47

הכל מלאכותי. ניתן לפתור את הבעיה תוך זמן קצר בלבד. להפריד את הרפואה הציבורית מהפרטית לחלוטין. להעסיק במערכת הבריאות כל הרופאים פולטיימרים עם משכורות ראויות אבל לא משחיתות שיתגייסו למטרת קיצור התורים. להעיף מהמערכת הציבורית את כל ה-"מנהלים" וה-"כוכבים" המושחתים שרק מפריעים במערכת הציבורית ומונעים מהרופאים הטובים להתקדם ולהתפרנס ממשכורות ראויות כי הם גורפים את הכל הקופה ובנוסף משתיקים את המערכת הציבורית בכדי שהחולים ילכול "לפרטי".