חדשות

סקר הר"י: זמני ההמתנה לניתוחים נפוצים ממשיכים להיות בלתי-סבירים

סקר שיזמה הר"י מצא כי זמן ההמתנה לניתוח שקדים ב"פורייה" עומד על שנתיים ולניתוח בקע ב"קפלן" על שנה; הר"י קוראת לממשלה להגדיל את התקציב הניתן לבתי החולים הציבוריים במטרה לשפר את השירות לציבור; משרד הבריאות: "נאבקים בתופעה כדי לשפר ולייעל המצב בשטח"

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

זמן ההמתנה לניתוחים נפוצים במערכת הציבורית עשוי להימשך גם שנתיים ויותר; לפי סקר שקיימה ההסתדרות הרפואית במטרה להמחיש את מצבה העגום של הרפואה הציבורית ולקרוא לממשלה להשקיע תקציבים רבים יותר בקידומה.

הסקר התבצע מדצמבר 2017 עד אמצע ינואר 2018, וכלל איסוף נתונים לגבי זמני ההמתנה לקביעת תורים לחמישה סוגי ניתוחים נפוצים הכלולים בסל שרותי הבריאות ומתוקצבים באופן מלא על ידי משרד הבריאות וקופות החולים. הבדיקה בוצעה מול שישה בתי חולים ציבוריים. הניתוחים שנכללו בבדיקה לא מוגדרים לרוב כדחופים, אם כי לדחייה בביצועם יש השלכות רפואיות על בריאות החולים.

הנתונים הוצגו אתמול (ג') בדיון מיוחד שקיימה ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת - וזאת במסגרת יום הבריאות השנתי שמקיימות הר"י ושדולת הבריאות בכנסת.

בין הממצאים:

  • לניתוח שקדים בילדים בבית החולים פורייה בטבריה ממתינים חולים לעתים גם שנתיים-שלוש. בקפלן ובשניידר – שנה.
  • לניתוח שקדים במבוגרים: שנה המתנה בבילינסון ובפורייה, חצי שנה בבית החולים בנהרייה.
  • לניתוח בקע (הרנייה) בבית החולים קפלן ברחובות זמן ההמתנה מגיע ל- 12 חודשים. בבית החולים הממשלתי שיבא - 10 חודשים. בבית החולים הממשלתי לגליל המערבי בנהריה – חודשיים. בבילינסון בפתח-תקווה - שבועיים.
  • התורים לניתוח מפרק הברך במחלקות האורתופדיות נעים אף הם בין 12 חודשים בסורוקה לחצי שנה בפורייה בטבריה ו־5 חודשים בקפלן.
  • בסורוקה בבאר שבע התור לניתוח קטרקט - 12 חודשים. גם בבילינסון משך ההמתה – שנה. בקפלן הוא עומד על 8 חודשים ובנהריה על 6 חודשים.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, התריע על כך במכתב לשר האוצר משה כחלון. בין השאר כתב פרופ': "החולים שממתינים לפעולות אבחנתיות וניתוחים במהלך חודשים רבים, ולעיתים מאושפזים בצפיפות במסדרונות בתי החולים, משלמים מחיר כבר שאין לו הצדקה. כספים רבים הובטחו – וזכו לכותרות בתקשורת - אבל הכסף לא הגיע, לא לקיצור תורים, ולא להוספת מיטות".

"ישראל היום", שדיווח על הסקר, הביא את תגובות ח"כ מאיר כהן וח"כ יעל גרמן, לשעבר שרת הבריאות. ח"כ כהן המשמש כיו"ר ועדת המשנה של ועדת הבריאות בכנסת לשירותי הבריאות בדרום הארץ. לדבריו, "נתקלתי במקרים קשים. אנשים ממתינים חודשים ארוכים לאבחון שהוא בגדר מציל חיים. במקרה של המתנה ארוכה לניתוח, מדובר בעוול נוראי שכן החולה כבר אובחן ולמעשה ריפויו נשלל ממנו, או לכל הפחות מתעכב מאוד".

ח"כ גרמן אמרה: "הנתונים מצביעים על החשיבות המידית שבהקמת מערכת מקוונת כלל ארצית שתבדוק את זמני ההמתנה לתורים בבתי החולים השונים ותאפשר למטופלים להגיע לבתי החולים שבהם זמני ההמתנה קצרים, גם אם לקופות החולים אין הסכמים עם אותם בתי חולים".

תגובת משרד הבריאות: "נושא התורים הארוכים במערכת הבריאות נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד, הנאבק בתופעה כדי לשפר ולייעל את המצב בשטח. הסוגיה הזאת מורכבת ונובעת מגורמים שונים, בהם מחסור ברופאים או בשירותים באזור גיאוגרפי מסוים. כחלק מהתכנית הכוללת לשיפור זמינות מערך שירותי הבריאות, הקצה השנה המשרד 700 מיליון שקל לטיפול במצב. מרבית הכסף כבר הועבר לקופות החולים ולבתי החולים. הם נמצאים בעיצומה של ההיערכות ליישום התכנית לקיצור תורים לטובת הציבור".

תגובת בית החולים פורייה: "אנו פועלים כדי לצמצם את זמן ההמתנה שהוא ארוך בניתוחים מסוימים. פרויקט בניית שלושה חדרי ניתוח חדשים נמצא בשלבים מתקדמים. אין ספק שעם הקמתם והפעלתם נוכל לפתוח את צוואר הבקבוק שנוצר".

תגובת בילינסון: "בית החולים הוא מבוקש מאוד בתחום ניתוחי הקטרקט. כ־2,300 ניתוחים כאלו מבוצעים בו מדי שנה. בעיית אורכי התורים ידועה ונדרש לה פתרון ברמה לאומית".

נושאים קשורים:  חדשות,  זמני המתנה,  הר"י,  ניתוחים,  קטרקט,  רפואה ציבורית,  תקציב,  ניתוח להסרת שקדים
תגובות

כמה זמן. מטופל ממתין לניתוח תיקון הרניה במסגרת מסלול ציבורי בבית חולים פרטי מקסימום שבוע -שבועיים .זאת תשובה לקיצור תורים לניתוחים .כל זמן שוכחים את זה שקיימת עוד רפואה פרטית -ציבורית אשר מקצרת תורים והיום מטופלים לא משלמים השתתפות עצמית .

אנונימי/ת
31.01.2018, 23:02

אף אחד לא "שוכח" - כולם יודעים היטב את המצב עם רפואה "ציבורית" שדרכה מזרימים הון כסף מיועדים לחלוקה בין מאפיונרים. וכל הכתבות האלה בעיתונות - לציבור תמים.
אף אחד מאלה שמעורבים בחלוקת הכסף ברפואה "ציבורית" לא מעוניין ב"קיצור תורים".

אנונימי/ת
31.01.2018, 21:14

בסורוקה בבאר שבע התור לניתוח קטרקט - 12 חודשים. גם בבילינסון משך ההמתה – שנה. בקפלן הוא עומד על 8 חודשים ובנהריה על 6 חודשים.....
Oy Veye...