חדשות

שר הפנים דרעי: לפעול נגד רופאים שביקרו את גירוש מבקשי המקלט

גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן כינה את מאות הרופאים שחתמו על מכתב נגד הגירוש ונגד מנכ"ל רשות ההגירה, הרופא פרופ' שלמה מור-יוסף, "צדקנים מתחסדים"; כ-1,000 אנשי צוות רפואי חתמו עד כה על עצומה המתנגדת לגירוש מבקשי מקלט מסודאן ומאריתריאה לאפריקה

שר הפנים אריה דרעי בישיבת קבינט, השבוע (צילום: אלכס קולומוייסקי / פלאש 90)

שר הפנים אריה דרעי וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן הגיבו אתמול (א') על הביקורת שמתחו מאות רופאים – רובם עובדי שירות המדינה - במכתב שנשלח למשרד הבריאות ובעצומה שפורסמה בשבוע שעבר בעיתונות המודפסת, נגד גירוש מבקשי מקלט מאריתריאה ומסודאן.

על העצומה, שכללה התייחסות ישירה למנכ"ל רשות ההגירה, הרופא פרופ' שלמה בר יוסף, חתמו עד כה כ-1000 אנשי צוות רפואי.

השר דרעי ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול כנגד הרופאים. סגן השר ליצמן היפנה מכתב למור-יוסף שבו כינה את הרופאים "מתחסדים", ובין השאר כתב גם שמדובר ב"ניסיון, שפל בעיני, לצייר את חותמי המכתב כדואגים הבלעדיים לחמלה ולזולת".

המכתב שנשלח למשרד הבריאות הוא יוזמה של ארגון "רופאים לזכויות אדם". בין השאר נקרא משרד הבריאות לשלול את רישיון הרופא של מור יוסף, לשעבר מנכ"ל "הדסה" ואחר כך מנכ"ל הביטוח הלאומי. "פרופ' מור יוסף איננו מבצע את תפקידו ברשות האוכלוסין וההגירה כרופא. עצם מילוי התפקיד על ידי רופא יש בו כדי להטיל כתם על המקצוע כולו", נכתב.

פניית שר הפנים נעשתה במסגרת ציוץ בטוויטר, כמענה לביקורת נגד הגירוש תחת הכותרת "מפריכים את תעשיית השקרים". דרעי התייחס לטענה כי מגרשים את מבקשי המקלט ללא שימוע והצהיר כי מדובר בשקר: "כל מי שהגיש בקשה למקלט, אין אפשרות חוקית על פי הדין הבינלאומי להרחיקו ללא שימוע. וגם מי שלא הגיש, לא יורחק לפני שימוע". הוא הוסיף: "יציאה בטוחה, כי עניי עירך קודמים".

סגן שר הבריאות ליצמן הפיץ אתמול לתקשורת את מכתב התמיכה ששלח למור יוסף תחת הכותרת: "עצומת הרופאים לזכויות אדם נגד מהלך היציאה מרצון של מסתננים".

"הניסיון, השפל בעיניי, לצייר את חותמי המכתב כדואגים הבלעדיים לחמלה וזולת, לעומת ממשלת ישראל שכביכול מפקירה זרים ומגרשת אותם באכזריות - הינו פסול ושקרי", כתב ליצמן.

הוא הוסיף: "נדהמתי לראות את המכתב מטעם אנשי רפואה שמוחים נגד הרחקת מסתננים מתחומי ישראל והגדרתם כפגיעה 'מהקשות שידעה האנושות' וכן על הכוונה להפעיל מהלך מרצון של השוהים הבלתי חוקיים בישראל בטענה שמדובר במהלך הנוגד את שבועת הרופא כביכול.

"אני מבקש למחות נגד דברים אלה שבעיני כסגן שר בריאות האחראי על משרד הבריאות – עמדתם זו איננה מייצגת את מערכת הבריאות בישראל".

ליצמן כתב כי "על פי מדיניות ממשלת ישראל לא יורחקו ילדים, נשים והורים לילדים אלא רק גברים, שוהים לא חוקיים בגילאי העבודה. המיועדים להרחקה נבדקו ולא נשקפת להם סכנה בארץ המוצא או במדינה השלישית, או שכלל לא הגישו בקשה למקלט בישראל.

"התערבות רופאים בסוגיה זו שעיקרה מדינית ולא רפואית מיותרת ולא משקפת את עמדת משרד הבריאות, התומך במדיניות של יציאה מרצון של המסתננים, שמטרתה לשמור על האינטרסים החיוניים של המדינה. מה גם – ואת זאת יש להדגיש שוב ושוב – שבית המשפט העליון דחה את הטענות כאילו המדינה השלישית אינה בטוחה".

"מפליא אותי", כתב עוד ליצמן, "כיצד רופאים שתפקידם היחיד הוא לדאוג לרפואה מתוך חמלה ומסירות, לוקחים צד בעניין לא להם, תוך צדקנות מתחסדת ומשמיצה את הממשלה שכביכול מדינת ישראל מתאכזרת ופוגעת בזרים, חלילה.

"בפנייתם מתעלמים החותמים מהעובדה כי מהלך יציאה מרצון מעניק לכל מסתנן שבחר ביציאה מרצון מענק כספי בסך 3,500 דולר וזאת בנוסף למימון הטיסה. הלזאת ייקרא הפקרות ופגיעה? המענק הכספי יאפשר למסתננים היוצאים מהארץ להתחיל חיים בכבוד במדינה האחרת. בנוסך, ההסדרים עם המדינות השלישיות כוללים גם התחייבות לתת למסתננים אישורי שהייה המאפשרים עבודה ופתיחת עסק. כלום יש מדינה אחרת שתנהג כך במסתננים, בצורה מתחשבת כזו?!"

ליצמן קרא למור-יוסף שלא להתייחס לרעשי רקע ולראות אך ורק את טובת המדינה ואזרחיה תוך "נקיטת מדיניות חברתית ורגישה כלפי כל אדם, מסתנן זר, או אזרח חוקי כחלק מהמחויבות שלנו לכל אדם שנברא בצלם".

בין החותמים על המכתב נגד גירוש מבקשי המקלט היו בין השאר מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ד"ר איתן חי עם, מנהל בית החולים וולפסון והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ד"ר יצחק ברלוביץ', סגן מנהל בית חולים שיבא פרופ' רפי ולדן, נשיאת המערך האונקולוגי בשיבא פרופ' בלה קאופמן ועשרות מנהלי מחלקות בכירים שאליהם הצטרפו רופאים, אחיות, צוותי רפואה, עובדים סוציאליים ועובדים במקצועות הסיעוד.

עמותת "רופאים לזכויות אדם" הגיבה לדברי השר וסגן השר: "הניסיון להלך אימים על חברי רופאים לזכויות אדם הוא צעד נוסף במגמת ההסתה כנגד כל מי שחולק על מדיניות הממשלה. כשמדיניות ממשלתנו חורגת מערכי הליבה של הרפואה באופן כה בוטה, אזי התנגדות היא אחד הביטויים הכנים ביותר שיש לנו כדי לעמוד על הנאמנות למטופלינו – זוהי לא רק חובתנו המוסרית, זוהי מהות מקצוענו".

נושאים קשורים:  חדשות,  גירוש,  טיסה,  פליטים,  מבקשי מקלט,  שר הפנים אריה דרעי,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות
אנונימי/ת
29.01.2018, 20:22

יותר נכון ארגון רופאים לזכויות מחבלים.

29.01.2018, 20:59

חבל שרופא מתבטא בצורה כזו, תתעניינ/י קצת מה עושה הארגון ומי חברים בו- יישר כוח להם!

אנונימי/ת
30.01.2018, 17:11

אתה צודק

29.01.2018, 20:34

מוסיפה את שמי למחאת המתנגדים לגירוש.
דר׳ מרים מישורי

אנונימי/ת
29.01.2018, 20:42

הגבאי הטפיל והגנב הפעיל התחילו לחנך את הרופאים?

אנונימי/ת
29.01.2018, 22:15

נכון.
ההוא גנב.
והשני טפיל.
אבל כל מי שמתנגד לסילוקם מהארץ של מהגרי העבודה הלא חוקיים הוא מתחסד, צבוע, יפה נפש ואנטי ציוני.
זה גם נכון.

אנונימי/ת
30.01.2018, 00:24

לא בטוח שאתה רופא, אבל אם כן אתה חסר אישיות, חסר רחמים ואמפתיה - כל הדברים שפוסלים אותך מלטפל בבני אדם!

אנונימי/ת
30.01.2018, 03:55

100% צודק!

אנונימי/ת
29.01.2018, 21:24

״מתחסדי״ אומות עולם?

אנונימי/ת
30.01.2018, 01:01

איפה התגובה של תיאו ידידנו?

אני מזדהה עם מכתבו של סגן שר הבריאות.הוא מסביר בפרוטרוט את מדיניות הממשלה הנוכחית והקודמים לה.האם חותמי העצומה מודעים לסבל הרב שעוברים תושבי דרום תא .האם היו רוצים לגור שם? למדינה באפריקה הועברו כבר 180000 מסתנני עבודה בחסות האום שהגדיר המדינה כבטוחה.מדוע דיעה שונה שמביע ליצמן מהווה הסתה?האם אין זה זכותו וחובתו להגיב?בקשת הארגון והמוחים לשלילת רשיון הרופא של פרופ מור יוסף איננה הסתה? ההינה לגיטימית?הפעילותו של פרו מור יוסף מטילה כתם על המקצוע? לעד לא.נא ראו מה גרמו הפליטים הרבים במדינות אירופה ועד כמה תושבי אירופה משלמים מחיר יקר.וכבד מנחם חיים ברייר

אנונימי/ת
30.01.2018, 04:00

100% צודק!
זה מאוד נכון.
כל מי שמתנגד לסילוקם מהארץ של מהגרי העבודה הלא חוקיים הוא מתחסד, צבוע, "יפה נפש" ואנטי ציוני!!

תתביישו מהתחסדות שלכם, תתבישו, תיהיהו אפילו קצת עם העם שלכם!

אנונימי/ת
30.01.2018, 08:55

מישהו כאן מדקלם יפה את "דף המסרים" של ראש הממשלה ...

אנונימי/ת
31.01.2018, 21:17

נורא באמת , תראו מה גרמו הפליטים באירופה , תראו מה גרמו הדתיים בישראל, תראו איך נפתרה בעיית היהודים באירופה . אכן רופא מומחה לאתיקה, מן הראוי היה להטיל עליו את המלאכה - שהרי שכר מצווה מצווה .

אנונימי/ת
30.01.2018, 08:57
אנונימי/ת
30.01.2018, 11:05

מערבבים כאן שני דברים.
שכאחד שתומך לחלוטין בגירושם של מסתנני העבודה (רובם המוחלט אינם פליטים), עדיין אינני חושב שיש מקום לאמירתו של שר הפנים.
לרופאים (כמו כל מגזר אחר) יש זכות לחתום על עצומה. אין מה לפעול נגדם, אך אין מה לתת לה חשיבות יותר מאשר אם נהגי המוניות היו אומרים שהם מתנגדים.

30.01.2018, 23:18

גם זה נכון!

07.02.2018, 18:00

כרופא, אני ממליץ לרופאים לא להתלכלך בפוליטקה.
כרופאים אנחנו מחויבים לטפל בכל בן אנוש.
הניחו למשרד הפנים לעשות את עבודתו.
ושאנחנו הרופאים נעשה את עבודתנו במרפאות ובבתי חולים.

לשואל האנונימי מ30.01.2018
חזרתי ארצה ב- 20.02.2018 לאחר העדרות של מספר שבועות.
איני בקי בענין - אנא, צלצל אלי 0544782887 , עדכן אותי בנושא ואשתדל אז להביע דעתי לאחר שתזדהה בפניי כיאות!
אל חשש - לא אחשוש ממך או מאנונימיותך.
פרופ' תיאו דב גולן. 23.02.2018 07 דק' לאחר חצות.