• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

בעקבות יוזמת משרד הבריאות, עלייה משמעותית בחיסון ילדים נגד שפעת בבתי הספר

דו"ח של משרד הבריאות מעלה כי שיעור המתחסנים נגד שפעת בקרב תלמידי כיתוב ב' זינק מ-10% לפני הצעת החיסון בבתי הספר ל-55% אחריה; שיעור ההתחסנות הגבוה ביותר נרשם במחוז ירושלים (66.7%) והנמוך ביותר בתל אביב ובאשקלון (43.6%); פורסמו נתונים גם לגבי החיסון ל-HPV

חיסון נגד שפעת. נמצא שבקרב מטופלים שהיו מאושפזים פעם אחת או יותר בשל נגיף השפעת בזמן שהיו חולים גם בסרטן ריאות, היתה ירידה בתמותה מסרטן (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח של משרד הבריאות שאותו חשף הבוקר (ה') העיתון "ידיעות אחרונות" מצביע על עלייה משמעותית בשיעור התלמידים מהכיתות הנמוכות המתחסנים נגד שפעת בבתי הספר, כחלק מיוזמת משרד הבריאות בנושא.

בחורף 2016-2015, טרם התחלת החיסון בבתי הספר, שיעור ההתחסנות בקרב תלמידי כיתות ב' עמד על 10.6% בלבד. בחורף האחרון, עם זאת, שבו ניתן החיסון לתלמידים אלה שיעור המתחסנים הארצי עלה כבר ל- 55% - כ־87,200 תלמידים.

עוד דווח, כי במחוז ירושלים היה שיעור המתחסנים הגבוה ביותר (66.7%). אחריו ניצבים מחוז צפון (63.8%) ומחוז חיפה (56.9%). בתחתית הרשימה: מחוז תל אביב (45.8%) ומחוז אשקלון (43.6%). בשיעור המסרבים להתחסן - בראש הרשימה ניצב מחוז תל־אביב (52.8%) ובתחתיתה ירושלים (27.9%).

את שירותי בריאות התלמיד ובהם חיסונים מספקים חברת "נטלי" במחוזות ירושלים, חיפה וצפון; חברת "פמי בריאות" בתל אביב והמרכז; ומשרד הבריאות, באמצעות לשכות הבריאות, במחוזות דרום ואשקלון.

כאשר בוחנים את שיעור החיסונים על פי הספקיות, דווח בעיתון, חברת "נטלי" היא בעלת שיעו החיסון הגבוה ביותר (%63.3), אחריה חברת פמי (49.1%) ובסוף לשכות הבריאות של משרד הבריאות (47.8%).

החל מהשנה גם תלמידי כתות ג' יחוסנו נגד שפעת בבתי הספר.

הדו"ח עוסק גם בחיסונים נגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV). חיסון זה החל להינתן משנת הלימודים תשע"ד לבנות בלבד ומשנת הלימודים תשע"ו בשתי מנות לבנים ולבנות. לא נמצא הבדל באחוז כיסוי החיסון בין בנים לבנות בכל המגזרים. בתשע"ז (שנת הלימודים קודמת) אחוז הכיסוי היה נמוך בהשוואה לשנים הקודמות - 52.1% בלבד. בתשע"ו היה אחוז הכיסוי 65.9% ובתשע"ה 64%.

משרד הבריאות סבור, שאחת הסיבות לכיסוי הנמוך הוא פרסום שלילי ברשתות חברתיות ובתקשורת נגד החיסונים הללו, שכביכול עלולים לגרום נזקים לבני הנוער שקיבלו את החיסון.

בשנה שעברה 52.1% מתלמידי כיתות ז' קיבלו מנת אחת של החיסון ו-47.2% מתוכם חוסנו במנה השנייה. במחוז הצפון קיימת ההיענות הגבוהה ביותר לחיסוני פפילומה - 78.3% במנת חיסון ראשונה ו־75.1% במנת החיסון השנייה. בחיפה 68.1% מהתלמידים חוסנו במנה הראשונה ו-63.1% גם במנה השנייה. במחוז תל אביב - 40.7% קיבלו מנה ראשונה של החיסון ו־36.3% קיבלו מנה שנייה. בירושלים רק 18.3% מהתלמידים קיבלו חיסון במנה הראשונה ו־16.6% במנה שנייה.

בדיווח נמסר כי בחלק מבתי הספר מסרבת הנהלת המוסד לאפשר לבצע את החיסונים לפפילומה במסגרת הלימודים. על פי הדו"ח: 18.6% מבתי הספר סירבו לבצע את החיסון אצלם. בראש הרשימה הזאת ניצבת ירושלים, עם 69% ממוסדות הלימוד המסרבים לבצע את החיסונים.

על פי הערכות, בבתי הספר של האוכלוסיות הערבית והחרדית לא מיידעים את ההורים על האפשרות של תלמידי כיתות ז' לקבל את החיסון ומקבלים את ההחלטה עבורם. שיעור הסירוב הנמוך ביותר של בתי הספר הוא במחוז צפון - 2% בלבד.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון פפילומה,  HPV,  שיעור התחסנות,  משרד הבריאות,  בתי ספר,  נתונים,  "ידיעות אחרונות",  חיסון נגד שפעת
תגובות