• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

פורסם נייר עמדה חדש הקובע המלצות ליעדי מטרה לשם איזון סוכרת בחולים

המסמך פורסם על ידי האגודה הישראלית לסוכרת ואיגודים נוספים בהר"י, ונכתב על ידי פרופ' איתמר רז וד"ר אביבית כהן

בדיקת רמת סוכר (צילום: אילוסטרציה)

נייר עמדה חדש - "המלצות ליעדי מטרה לשם איזון סוכרת" - הופץ בימים האחרונים לרופאים בישראל, בין השאר על רקע השקת התכנית הלאומית למאבק בסוכרת.

את המסמך כתבו פרופ’ איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית למלחמה בסוכרת, וד"ר אביבית כהן, מומחית לאנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי "הדסה" בירושלים. המסמך אושר על ידי האגודה הישראלית לסוכרת, האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, האיגוד הישראלי לאנדוקרינולוגיה, האיגוד הישראלי לאנדוקרינולוגיה פדיאטרית, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, האיגוד לרפואת משפחה, המועצה הלאומית לסוכרת והמכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית.

המסמך מגדיר את יעדי איזון הסוכרת, מאחר שהוכח כי איזון סוכרת מוריד את שכיחות הסיבוכים המיקרו-וסקולריים

המסמך מגדיר את יעדי איזון הסוכרת, מאחר שהוכח כי איזון סוכרת מוריד את שכיחות הסיבוכים המיקרו-וסקולריים. אין די מידע, ציינו מחבריו, לגבי יתרונות איזון הסוכרת לשם הורדת סיבוכים קרדיווסקולריים בטווח הקצר.

לדברי המחברים, קיימות בספרות המדעית הוכחות התומכת בהשערה כי איזון מיטבי מוריד את סיכויי התחלואה הקרדיווסקולרית בטוח הארוך, עד לעשר שנים ויותר מזמן האבחנה.

מחברי המסמך שבו והדגישו את הצורך להתאים יעד מטרה באורח אישי לכל מטופל. "היעד הינו דינמי ותלוי טיפול תרופתי ומחלות רקע, לצד הורדת שכיחות סיבוכי הסוכרת", נכתב.

"יש לשאוף ליעדי איזון של סוכר בצום, ולשפר את ערכי הסוכר לאחר הארוחות. עד כה לא הוכח כי התמקדות בערכי סוכר לאחר האוכל משפרת תוצאים. ניטור סוכר עצמי על-ידי המטופלים יכול לסייע בהתאמת מינוני התרופות וכן להגעה ליעד המטרה, בייחוד בחולים המטופלים באינסולין".

מחברי המסמך התייחסו ליעדי איזון סוכרת המתאימים למטופלים ללא מחלות רקע משמעותיות - למשל רמת HbA1c של פחות מ-7%; רמות סוכר בצום עד 120 מ"ג/ד"ל; רמות סוכר שעתיים לאחר האוכל של 180-160.

בהתייחסות למטופלים מורכבים יותר, ציינו מחברי המסמך, "יש להתאים יעד מטרה אישי. לעודד את הצוות המטפל בחולה סוכרת להגדיר עבורו ויחד אתו את יעד המטרה האישי עבורו, לתעד אותו, ולפעול יחד לשם השגתו. ניתן להיעזר באלגוריתם ייעודי שמבוסס על חוות הדעת של 150 מומחי סוכרת. הוא כולל את הפרמטרים הבאים: שימוש בתרופות בעלות פוטנציאל היפוגליקמי; תוחלת חיים; מחלות רקע משמעותיות; סיבוכים מקרו-וסקולריים או מיקרו-וסקולריים מתקדמים; תפקוד קוגניטיבי; מוטיבציה לטיפול ולשינוי באורח החיים, תזונה ופעילות גופנית; משך הסוכרת וגם והיכולת הכלכלית של המטופל".

להורדת נייר העמדה המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סוכרת,  יעדי טיפול,  איזון סוכרת,  אינסולין,  נייר עמדה,  פרופ' איתמר רז,  ד"ר אביבית כהן
תגובות
18.04.2016, 18:32

(תמיד טוב) גילוי נאות:
Dr. Raz has received honoraria/expenses for advisory board participation from AstraZeneca, Bristol-Myers Squibb, Novo Nordisk, Merck, Sharp & Dohme, and Eli Lilly; has served as a consultant for Andromea, AstraZeneca, Bristol-Myers Squibb, Eli Lilly, Johnson & Johnson, HealOr, Insuline, Teva, and TransPharma; and has participated in speakers bureaus for AstraZeneca, Bristol-Myers Squibb, Eli Lilly, Novo Nordisk, Johnson & Johnson, and Roche
Dr. Cahn received honoraria from AstraZeneca, Boehringer Ingelheim, Novartis, NovoNordisk
Sanofi L
Teva L
Eli Lilly

אנונימי/ת
18.04.2016, 21:34

הון שרלטון