חדשות

משבר הרפואה בבריטניה: חצי מהמרפאות מדווחות על נטישת רופאים וקשיים כלכליים

ההסתדרות הרפואית הבריטית ממשיכה במאבק נגד רפורמה מוצעת בשעות העבודה ובשכר של רופאים מתחילים בבריטניה, והודיעה על קיום שביתות בנות יום אחד בחודשים הקרובים

בית חולים של ה-NHS בבריטניה (צילום: אילוסטרציה)

מחמיר המשבר במערכת הרפואה הציבורית בבריטניה. בסוף השבוע פורסמו ממצאי סקר שערכה ההסתדרות הרפואית הבריטית (BMA), ממנו עולה כי כ-50% מהמרפאות המספקות רפואה ראשונית ומשפחה (GP) עומדות לפני עזיבה ונטישה של הרופאים, שחלקם רוצים לפרוש מהמקצוע.

לפי הסקר, 294 מרפאות הודיעו כי הן על סף סגירה עקב קשיים פיננסיים ו-900 תיארו את מצבן כ"חלש מאוד מבחינה פיננסית".

עמדת ה-BMA היא, שהחוזים החדשים אינם הוגנים ומרעים את מצבם הכספי של הרופאים, ואילו ממשלת בריטניה טוענת שהם דווקא ישפרו את איכות השירות לציבור

ממצאי הסקר פורסמו לקראת סדרה חדשה של שביתות רופאים בנות יום אחד, שנקבעו ל-9 במארס, ל-6 באפריל ול-26 באפריל. השביתות הן על רקע מחלוקת ממושכת לגבי חוזי העבודה ומשכורות הרופאים הצעירים ורפורמה שהמדינה מנסה לקדם בתחום זה.

עמדת ה-BMA היא, שהחוזים החדשים אינם הוגנים ומרעים את מצבם הכספי של הרופאים, ואילו ממשלת בריטניה טוענת שהם דווקא ישפרו את איכות השירות לציבור. בין השאר כוללים השינויים הרחבה של ימי העבודה הרגילים, והפחתה של הפיצוי על שעות נוספות.

לפי הדיווחים, כ-2,830 מרפאות GP מכל רחבי בריטניה, שהן שליש מסך המרפאות בממלכה, השיבו לסקר. 46% דיווחו כי הרופאים המועסקים בהן שוקלים נטישה, לפרוש מהמקצוע או לעזוב את בריטניה. 610 הודיעו כי הן מחפשות דרכים שונות לפתרון מצבן הפיננסי החמור. רק 1 מ-20 מרפאות מסרו כי מצבן הכספי יציב. בעקבות זאת הודיעה ה-BMA על יוזמה שמטרתה להעניק תמיכה ועזרה למרפאות שמצויות בקשיים הגדולים ביותר.

בבריטניה יש כיום מחסור בכוח-אדם רפואי צעיר עבור רפואת המשפחה והרפואה הראשונית בקהילה. רבים ממסיימי בתי הספר לרפואה מסרבים לעסוק בתחום זה, וחלקם מעדיפים לעבוד דרך סוכנויות כוח אדם באופן פרטי, ולא כעובדי שירות הבריאות הציבורי הלאומי (NHS).

בשבוע שעבר פורסם גם, כי 1,102 רופאים בעלי "עבר פלילי", שהורשעו בבתי משפט בבריטניה, מורשים להמשיך ולטפל בחולים. מדובר ברופאים שהורשעו בין השאר בנהיגה תחת השפעת סמים, תקיפה מינית, תקיפה פיזית אחרת, התאכזרות לילדים, גניבות ממטופלים, עבירות בתוך המשפחה, הטרדה ופדופיליה.

ההיתר שניתן לחלק מהם להמשיך בעבודה רפואית, חרף ההרשעות, הוא תוצאה של החלטת בתי דין משמעתיים של האיגודים הרפואיים השונים, שהם אלה הבוחנים את השפעת ההרשעות הפליליות על רשיון הרפואה.

נושאים קשורים:  חדשות,  ההסתדרות הרפואית הבריטית,  BMA,  שביתה,  מערכת הבריאות בבריטניה,  NHS
תגובות