• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

מחקר: תורנויות ארוכות של כירורגים מתמחים אינן פוגעות בטיפול בחולים

המחקר האמריקאי בדק מודל של "תורנויות גמישות", היכולות להתארך מעבר ל-28 שעות ברצף, מול המודל הקבוע בחוק, המציב את גבול התורנות ב-16 שעות; תוצאי הטיפול וגם שביעות הרצון של המתמחים לא היו שונים

חדר ניתוח, כלי ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

ביצוע תורניות ארוכות מהמקובל ללא הפסקה בקרב מתמחים בכירורגיה אינה משפיעה לרעה על תוצאי הניתוח או על בריאות המטופלים; כך עולה ממחקר חדש שנעשה בארה"ב, ושפורסם בשבוע שעבר בכתב העת NEJM.

המחקר נועד לבדוק את מידת השפעתן של תורנויות ארוכות, מעבר לתקנות שאומצו בעשור האחרון בבתי החולים בארה"ב, בדבר מספר השעות המרבי במשמרת שבו מותר להעסיק מנתחים ברציפות. עד כה, הסברה היתה כי תורנות ארוכה מדי פוגעת בחינוך הרפואי ובמטופל.

לפני למעלה מעשור נקבעו בארה"ב, באורח מחייב וכלל-ארצי, תקנות הקובעות כמה שעות יכולה להימשך תורנות חדר ניתוח בבית חולים. הנושא עלה נוכח טענות שהתארכות התורנות תיצור חסך בשינה שיאיים על הרופאים עצמם ועל מצבם הבריאותי של המנותחים.

כאשר אין מדובר בתורנות גמישה, רופאים צעירים בתחילת ההתמחות נדרשים לעתים לסיים את המשמרת שלהם באמצע הליך רפואי וטיפול בחולה

כדי לבחון את השפעת התקנות, אספו עורכי המחקר במהלך השנה האקדמית 2015-2014 נתונים בנוגע ליותר מ-4,330 כירורגים-מתמחים שהסכימו לעבוד ב"תורנות גמישה" - המאפשרת להם להמשיך ולעבוד בחדר הניתוח מעבר לתקרת-הזמן שנקבעה בחוק. לעתים, מסרו החוקרים, היה מדובר בעבודה רצופה בחדר הניתוח של יותר מ-28 שעות. שתי הקבוצות עבדו לא יותר מ-80 שעות בשבוע, בממוצע, במשך ארבעה שבועות.

המחקר, שכלל בדיקת מצבם של 139 אלף מטופלים ב-151 בתי חולים מכל רחבי ארה"ב, בחן כמה מטופלים מתו בעקבות תורנות ארוכה מסוג זה (קבוצה אחת) וכמה סבלו מסיבוכים חמורים (החמרה במחלתם, שבץ, התקף לב, אי ספיקת כליות אקוטית, דימום חמור, פצעים שנפתחו, זיהום, דלקת ריאות וסיבוכים נפוצים אחרים לאחר-ניתוח). הבדיקה נעשתה לגבי מצבם חודש לאחר הניתוח.

התברר, כי המצב לא הורע במיוחד בבתי החולים שאיפשרו לרופאים החדשים והצעירים שלהם לעבוד בתורנות הגמישה שהתארכה מעבר לגבול שנקבע, לעומת בתי החולים שהקפידו על הגבלת משך התורנות של המתמחים.

בשתי קבוצות המטופלים הנ"ל תוצאי המוות והתחלואה אחרי ניתוח היו זהים: 9%. המתמחים עצמם גם התבקשו לדרג את שביעות-רצונם או את אי שביעות רצונם מהצורך לעבוד בתורנות גמישה, ועד כמה יש לכך השפעה, לדעתם, על ההכשרה והחינוך הרפואי שעברו או על מצב בריאותם. התוצאות: 11% ו-13%, בהתאמה.

המחקר הוגדר כציון דרך בנושא השנוי במחלוקת זה, כפי שהגדיר זאת המחבר הראשי של המחקר, ד"ר קרל בילימוריה (Karl Bilimoria), מנהל היחידה לבקרה, לשיפור האיכות ולבחינת תוצאי הניתוחים הכירורגיים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו.

כאשר אין מדובר בתורנות גמישה, רופאים צעירים בתחילת ההתמחות נדרשים לעתים לסיים את המשמרת שלהם באמצע הליך רפואי וטיפול בחולה, ואז החולה מועבר להמשך הטיפול שיינתן בידי רופא-צעיר אחר. "שינוי כזה במשמרת, ברגעים קריטיים בעת הניתוח, משבש את מערכת היחסים בין הרופא למטופל", ציין ד"ר בילימוריה.

"אנחנו מקווים שמסקנות המחקר ישמשו לשינוי המדיניות ובהקדם, כך שאפשר יהיה להנהיג מחדש תורנויות-גמישות עבור מתמחים צעירים", הוסיף.

הגבלת משך התורנות והמשמרת של מתמחים צעירים נקבעה לראשונה ב-2003 על-ידי ה-ACGME – המועצה להסמכה של בוגרי חינוך רפואי בארה"ב (The Accreditation Council for Graduate Medical Education. ההגבלה עוכנה ב-2011, וכיום כוללת הוראה מחייבת לפיה שבוע עבודה מרבי של מתמחים יכלול לא יותר מ-80 שעות.

ד"ר מאיה באבו (Maya Babu), מתמחה בנוירוכירורגיה ב"מאיו קליניק", שגם עומדת בראש הקולג' האמריקני למנתחים-מתמחים אמרה כי הממצאים אינם מפתיעים. היא סיפרה בראיון לרשת טלוויזיה קנדית, כי על-פי ההוראות הקיימות, היא חייבת לעתים לעזוב את חדר הניתוח אפילו באמצע ניתוח לסילוק גידול סרטני מהמוח, וכך היא מחמיצה הזדמנות לימודית חשובה עבור הכשרתה.

כמו לא מעט מחבריה, גם היא הביעה תמיכה ברעיון שיש לקיים תורנויות גמישות, ואז רוב המתמחים ידעו מתי עליהם להודיע לחונך הבכיר שלהם שהם יותר מדי עייפים מכדי להמשיך בעבודה בחדר הניתוח.

הכללים הקיימים כיום בארה"ב מכוונים לבוגרי בתי ספר לרפואה בתוכניות ההתמחות בבתי החולים. על-פי הכללים המחייבים, משך כל תורנות לא יעלה על 16 שעות עבור מתמחה-צעיר ו-28 שעות עבור מתמחה-בכיר. בין כל משמרת ישנה חובה לנוח 10-8 שעות או 14 שעות, כאשר המשמרת מתארכת ל-24 שעות.

בשנה שעבר דיווח ה"ואשינגטון פוסט", כי בכמה בתי חולים בארה"ב מבצעים ניסוי שבו תורנות של רופאים מתמחים צעירים ברפואה פנימית נמשכת 30 שעות ברציפות. לאחר הפרסום דרשה ההתאגדות הסטודנטים לרפואה בארה"ב, כי הממשל יורה להפסיק את הניסוי. הטענה היתה, כי מדובר בניסוי לא-אתי, מאחר שלא הרופאים וגם לא המטופלים נתבקשו לתת הסכמתם או להביע התנגדותם לו.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  תורנות,  מתמחים,  שינה,  איכות הטיפול
תגובות